Gramatyka opisowa języka serbskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL4GOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.303
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka serbskiego |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Zajęcia specjalnościowe na drugim roku studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | serbski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma uzupełniać i systematyzować gramatyczną wiedzę i umiejętności studentów, zdobywane na lektoracie studiowanego języka. Zakłada się, że pełny, dwuletni, kurs gramatyki opisowej języka serbskiego dotyczy głównie zasad serbskiej fleksji i składni, a także regularnych derywacji słowotwórczych oraz reguł pisowni. Nabywanie umiejętności prawidłowej wymowy oraz wzbogacanie leksyki pozostawia się przede wszystkim zajęciom lektoratowym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia są prowadzone po serbsku (wspomagająco - po polsku, w zależności od poziomu językowej sprawności studentów). W zasadzie mają charakter praktyczny (ćwiczeniowy), jednak poszczególne nowe zagadnienia wprowadzane są w formie krótkiego wykładu. Studentom zadawane są prace do domu (pisemne ćwiczenia gramatyczne). Pierwszy rok dwuletniego przewidzianego programem kursu przewiduje zapoznanie studentów z zarysem serbskiej fonologii (zwłaszcza dla potrzeb podstaw morfonologii), z podstawowymi regułami prozodycznymi oraz - przede wszystkim - z zasadami fleksji (imiennej i werbalnej), przy czym w praktycznej części zajęć nacisk będzie kładziony na wyćwiczenie poprawnego rozumienia i stosowania podstawowych kategorii morfosyntaktycznych, wraz z zasadami poprawnej pisowni. |
Pełny opis: |
Tegoroczny program zajęć (pierwsze dwa semestry dwuletniego kursu gramatyki) jest dostosowany do realizacji dwu celów: - po pierwsze, studenci otrzymują (w formie serii krótkich wykładów, zajmujących tylko część poszczególnych zajęć) całościowy zarys fleksji współczesnego języka serbskiego (wraz z informacją o serbskiej terminologii gramatycznej i jej polskich odpowiednikach), obejmujący w szczególności morfosyntaktyczne kategorie imienne i werbalne (łącznie z morfonologicznym aspektem poszczególnych paradygmatów), a także podstawowy zestaw reguł poprawnej pisowni; przy tym omawianie poszczególnych kategorii fleksyjnych uwzględnia zarówno ich aspekt formalnogramatyczny jak i funkcjonalno-semantyczny; - po drugie, poprzez różnorodne ćwiczenia, przy częściowej korelacji z programem lektoratu (gramatycznie uboższym niż opisywane tu zajęcia), studenci ćwiczą praktyczne zastosowanie poznanych reguł;. W części ćwiczeniowej nacisk kładziony jest na poprawną budowę wypowiedzi ustnych i pisemnych (z uwzględnieniem, odpowiednio, poprawności prozodycznej i ortograficznej), a także na rozumienie wypowiedzeń zawierających formy fleksyjne, których nie opanowali jeszcze czynnie. |
Literatura: |
- materiały przygotowane przez wykładowcę - podręczniki używane na zajęciach lektoratowych - podręcznik gramatyki serbskiej wybrany wspólnie ze studentami (z oferty przedstawionej przez wykładowcę na początku semestru) |
Efekty uczenia się: |
Budując serbską wypowiedź językową (ustną i pisemną), student umie poprawnie dobrać formy fleksyjne rzeczowników (i innych imiennych części mowy) oraz czasowników (w zakresie podstawowych form temporalnych i modalnych). Buduje poprawnie zdania proste z użyciem opanowanych form fleksyjnych, a spośród typów zdań podrzędnie złożonych ma opanowane te podstawowe konstrukcje wyrażające następstwo czasowe oraz warunek, które zawierają odpowiednie temporalne i modalne fleksyjne formy czasownika. Zna także i umie stosować podstawowe zasady serbskiej ortografii. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obligatoryjna obecność na zajęciach - przygotowywanie pisemnych prac domowych - czynny udział w ćwiczeniowej części poszczególnych zajęć - zaliczenie (na ocenę) testu w sesji letniej (całoroczny materiał) Aktywność studenta jest punktowana: -aktywny udział w zajęciach - każdorazowo 1 pkt -przygotowanie pracy domowej - każdorazowo 1 pkt -praca domowa oceniona na 4,5 lub 5 - każdorazowo 2 pkty -praca domowa oceniona na 3,5 lub 4 - każdorazowo 1 pkt (ocena 2 lub 3 nie daje punktacji) Suma punktów wszystkich typów > 75% możliwego maximum podnosi końcową ocenę (uzyskaną na teście w sesji letniej) o 0,5 stopnia Suma punktów wszystkich typów < 25% możliwego maximum obniża końcową ocenę o 0,5 stopnia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.