Kultura popularna z elementami audiowizualności - Słowenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL4KMSLW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura popularna z elementami audiowizualności - Słowenia |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Zajęcia specjalnościowe na drugim roku studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien umieć posługiwać się podstawowymi kategoriami antropologicznymi, których znajomość wynika z programu nauczania na pierwszym roku studiów licencjackich. Niezbędna jest również podstawowa znajomość języka słoweńskiego. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prezentacja stratyfikacji kulturowej Słowenii na przykładzie konstytutywnych składników kultury popularnej, szczególnie zjawisk kształtujących w największym stopniu świadomość kulturową jej użytkowników. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ukazanie 1) współzależności między charakterem kultury a cywilizacyjnymi (technicznymi), gospodarczymi i społeczno-politycznymi realiami jej funkcjonowania; 2) historycznych i współczesnych form "kultury popularnej" w Słowenii; 3) roli i znaczenia tych form w procesie budowania tożsamości słoweńskiej kultury narodowej. |
Literatura: |
-- J. Bobryk, Świadomość człowieka w epoce mediów elektronicznych, Warszawa: Polskie Towarzystwo Semiotyczne 2004. Biblioteka Myśli Semiotycznej, nr 48. -- Folklorystyka. Dylematy i perspektywy, pod red. D. Simonides, Opole: Uniwersytet Opolski 1995. -- W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków: Rabid 2002. -- Kultura masowa, wybór, przekład, przedmowa Cz. Miłosz, autorzy D. Macdonald e.a., komentarz J. Szacki, Kraków: Wydawnictwo Literackie 2002. -- S. Simenc, Slovensko slovstvo v filmu, [w:] XVIII. seminar slovenskega jezika, literature in kulture, pod red. M. Orozen e.a., Ljubljana: PZE za slovanske jezike in knjizevnosti FF Univerze v Ljubljani 1982. -- M. Rupel, Valvasorjevo berilo, Ljubljana: Mladinska knjiga 1951 (wybór). -- S. Zizek, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, tłum. J. Margański, Warszawa: KR 2003. -- A. Kłoskowska, Kultura masowa, Warszawa: PWN 1983. -- P. Kowalski, (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni. Studia o literaturze i kulturze popularnej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 1996. -- M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2003. - D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W. J. Burszta, Poznań 1998. - T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, przeł. A. Sadza, Kraków 2004. - J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, przeł. i red. J. Barański, Kraków 2003. - J. Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000. - Slovenska kultura v XX. stoletju, red. Ženja Leiler, Aleš Berger, Ljubljana: Mladinska knjiga 2002. - U. Eco, Superman w kulturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. Joanna Ugniewska, Warszawa 1996. - A. Nacher, Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów, Poznań 2012. Dodatkowa literatura, dotycząca konkretnych zjawisk z zakresu słoweńskiej kultury popularnej, zostanie dostosowana do zainteresowań uczestników i podana w toku zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Student będzie potrafił: WIEDZA 1. Zdefiniować przedmiot i zakres badań kultury popularnej. 2. Wyjaśnić genezę i przemiany kultury popularnej na przykładach słoweńskich. 3. Posługiwać się podstawowymi kategoriami badawczymi używanymi w badaniach nad kulturą popularną. 4. Scharakteryzować wybrane przejawy kultury popularnej w Słowenii w kontekście tradycji i ich współczesnych uwarunkowań, społecznych, kulturalnych, politycznych, ideologicznych. UMIĘJĘTNOŚCI 1. Dokonać analizy wybranych zjawisk kultury popularnej wykorzystując zróżnicowane źródła. 2. Dokonać interpretacji mechanizmów determinujących funkcjonowanie kultury popularnej. 3. Wykorzystywać słownictwo specjalistyczne w zakresie kulturoznawstwa także w języku słoweńskim. 4. Wskazać realizacje paradygmatów kulturowych na tle szerszych zjawisk historycznych. POSTAWY 1. Rozumieć i krytycznie odnosić się do otaczającej go rzeczywistości. 2. Krytycznie odnieść się do teorii kultury popularnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - Przygotowanie eseju analizującego wybrane zagadnienia/zjawiska z zakresu współczesnej kultury popularnej w Słowenii (70%); - Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu (20%); - Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (10%). Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.