Literatura Słowenii II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL5LSLN |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.203
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura Słowenii II |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Zajęcia specjalnościowe na trzecimroku studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | słoweński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot jest kontynuacją wykładu i ćwiczeń Literatura Słowenii I. Podczas wykładu prezentowane są najważniejsze zjawiska w dziedzinie literatury słoweńskiej. W trakcie ćwiczeń studenci mają możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy w interpretacji wybranych dzieł literackich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem cyklu wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studentów z wybranymi dziełami oraz problemami historycznoliterackimi literatury słoweńskiej od okresu moderny po współczesność. |
Pełny opis: |
Zakres przedmiotu obejmuje prezentację przebiegu, kontekstów i dynamiki procesu literackiego w Słowenii od modernistycznego przełomu (lata dziewięćdziesiąte XIX w.) po współczesność. Celem jest ukazanie zarówno procesu formowania kanonu literatury słoweńskiej, jak i przykładów dzieł, które nie zostały do niego włączone. Analizie poddany zostanie również model historii literatury słoweńskiej oraz sposób jej periodyzacji. Słuchacze dowiedzą się, jak funkcjonowało życie literackie Słoweńców w ramach różnych organizmów państwowych oraz jakie tendencje i zjawiska w największym stopniu wpływały na przemiany twórczości słownej. Przedmiotem rozważań będą estetyczne i filozoficzne inspiracje, konteksty polityczne, społeczne oraz kulturowe, problemy odbioru wybranych dzieł literackich. Przyjrzymy się przełomom dokonywanym przez pokolenia literackie, elitarnym i egalitarnym tendencjom w literaturze, wpływowi przemian kulturowych i technologicznych na życie literackie. Dzięki połączeniu cyklu wykładów z ćwiczeniami zajęcia rozwijają także umiejętności analityczne i interpretacyjne studentów, pomagają w zrozumieniu znaczenia różnych form komunikacji społecznej, także tych o charakterze abstrakcyjnym i symbolicznym. |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: Syntezy historycznoliterackie Helga Glušič, "Slovenska pripovedna proza v drugi polovici dvajsetega stoletja", Ljubljana: Slovenska matica, 2002. Mateja Pezdirc-Bartol, "Navzkrižja svetov: študije o slovenski dramatiki", Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2016. Alojzija Zupan Sosič, "Robovi mreže, robovi jaza: sodobni slovenski roman", Maribor: Litera, 2006. Irena Novak-Popov, "Sprehodi po slovenski poeziji", Maribor: Litera, 2003. Bożena Tokarz, Między destrukcją a konstrukcją. O poezji Srečka Kosovela w kontekście konstruktywistycznym, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2004. Od moderny do ekspresjonizmu. Z przemian świadomo¬ści literackiej w Słowenii. Wro¬cław etc.: Zakład Narodowy im. Osso¬lińskich 1982 Katarina Šalamun-Biedrzycka, Poezja Antona Podbevška i Antona Vodnika w latach dwudziestych XX w. - zmiana wizji świata, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1980. Monika Gawlak, Świat poetycki Gregora Strnišy, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2012. Lektury omawiane podczas ćwiczeń: 1. Izbor modernę poezije: D. Kette, O. Župančič, J. Murn, I. Cankar 2. I. Cankar, Hlapci 3. S. Kosovel, A. Podbevšek, izbor poezije 4. S. Grum, Dogodek v mestu Gogi 5. V. Bartol, Alamut 6. P. Voranc, Samorastniki 7. D. Jovanović, Ekshibicionist 8. G. Strniša, izbor poezije 9. T. Šalamun, izbor poezije 10. V. Möderndorfer, Limonada Slovenica 11. A. Blatnik: Plamenice in solze 12. S. Makarovič, izbor poezije in pravljic 13. G. Vojnović, Figa 14. B, Korun, Maja Vidmar, Anja Golob, Izbor poezije 15. Izbor študentov |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student będzie dysponował wiedzą pozwalającą na: - wskazanie dzieł będących częścią kanonu literatury słoweńskiej, - podanie głównych tendencji wpływających na proces kształtowania się kanonu w poszczególnych okresach rozwoju literatury słoweńskiej, - określenie determinant procesu rozwojowego literatury słoweńskiej w okresie wchodzącym w zakres przedmiotu, - wskazanie pisarzy mających największy wpływ na przemiany literatury słoweńskiej, - dostrzeżenie charakterystycznych cech poetyki poszczególnych utworów i wskazanie ich inspiracji, - omówienie najczęściej pojawiających się w literaturze słoweńskiej tego czasu tematów i motywów. Założeniem wykładu i ćwiczeń jest znajomość treści wybranych dzieł literatury słoweńskiej, wynikająca z ich samodzielnej lektury w języku oryginału. UMIEJĘTNOŚCI Student będzie potrafił: - dokonać analizy i interpretacji dzieł prozatorskich, poetyckich i dramatycznych w kontekście gatunku, nurtu, epoki literackiej w języku słoweńskim, - swobodnie posługiwać się słoweńskimi terminami z zakresu poetyki i historii literatury, - wskazać filozoficzne i estetyczne inspiracje poszczególnych dzieł literackich, - analizować utwory literackie dostrzegając ich różnorakie konteksty i wielość możliwości interpretacji, co wzbogaci jego potencjalny warsztat tłumacza. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ciągła ocena bieżącego przygotowania studenta do zajęć dydaktycznych, umiejętności interpretacji i analizy dzieł literackich oraz wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy. Sprawdzenie tych umiejętności z części ćwiczeniowej będzie miało formę samodzielnej analizy i interpretacji wybranego dzieła literackiego bądź opracowania problemu z zakresu historii bądź teorii literatury słoweńskiej. Wykład natomiast będzie zakończony egzaminem ustnym. Na ocenę końcową składają się w 50% ocena z pracy pisemnej i w 50% ocena z egzaminu ustnego. Dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.