Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia współczesności w Bułgarii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3005-KU6AWBUL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia współczesności w Bułgarii
Jednostka: Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej
Grupy: Zajęcia specjalnościowe: pierwszy rok studiów magisterskich
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: bułgarski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Brak. Przedmiot obowiązkowy.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia są poświęcone współczesnej kulturze Bułgarii – wybranym zjawiskom reprezentatywnym dla życia społecznego dwóch pierwszych dekad XXI wieku. Celem zajęć jest doskonalenie zmysłu obserwacji oraz umiejętności systematycznej analizy i interpretacji fenomenów kulturowych z wykorzystaniem metod badawczych takich subdyscyplin antropologii, jak: antropologia codzienności, antropologia ciała, a. widowisk, a. praktyk językowych.

Pełny opis:

Zajęcia są poświęcone współczesnej kulturze Bułgarii – wybranym zjawiskom reprezentatywnym dla życia społecznego dwóch pierwszych dekad XXI wieku. Celem zajęć jest doskonalenie zmysłu obserwacji oraz umiejętności systematycznej analizy fenomenów kulturowych z wykorzystaniem metod badawczych takich subdyscyplin antropologii, jak: antropologia codzienności, a. ciała, a. widowisk, a. praktyk językowych. Przedmiot ma także przybliżyć zasady interpretacji pozyskanej wiedzy w kontekście aktualnych koncepcji metodologicznych. W trakcie kursu studenci ćwiczą także różne formy prezentacji oraz upowszechniania wyników badań. Cykl stanowi rozwinięcie przedmiotu "Antropologia kultury" (1L), ma formę laboratorium humanistycznego i opiera się na zastosowaniu instrumentarium badawczego antropologii i etnologii w refleksji nad kulturą bułgarską rozpatrywaną w wymiarze rozmaitych praktyk społecznych. Przedmiotem zainteresowania są przede wszystkim te zjawiska i procesy, które stanowią pole kształtowania oraz ekspresji tożsamości zbiorowej Bułgarów, a ponadto decydują o jej idiomatyczności. Układem odniesienia dla problematyki podejmowanej w toku zajęć są aktualne zagadnienia badawcze humanistyki obejmujące następujące obszary aktywności społeczno-kulturowej:

1. Codzienność, habitus, banalność.

2. Przestrzenie i krajobrazy – miasto, natura, turystyka.

3. Ciało.

4. Spektakl społeczny, performans kulturowy, rytualizacja.

5. Pamięć, niepamięć, zapomnienie.

6. Współczesna mitologia, bohaterowie współczesności.

7. Inność, odmienność, różność.

8. Kultura wiedzy.

Literatura:

Źródła:

Prasa i wizualne materiały dostępne w Internecie.

Wybrane opracowania naukowe:

„Либерален преглед“, http://www.librev.com/.

„Семинар_БГ“, https://www.seminar-bg.eu/.

Seria: Ловци на умове. Лекции по антропология, София 2001-2011.

В. Георгиева, Множества на несъгласните. Антропология на протестните движения в България (2009-2013), София 2017.

И. Дичев, Културни сцени на политическото, София 2019.

К. Асенов, Антропология на „гетото“ – пространство и култура, Пловдив 2018.

Н. Папучиев, Музеят възможен и невъзможен, София 2019.

Р. Иванова, Култура на нашето всекидневие, Велико Търново 2006.

M. Billing, Banalny nacjonalizm, tłum. M. Sekerdej, Kraków 2008.

M. de Certeau, L. Giard, P. Mayol, Wynaleźć codzienność. Mieszkać, gotować, tłum. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2011.

M. de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2008.

M. Lubańska, Praktyki lecznicze w prawosławnych monasterach w Bułgarii. Perspektywa antropologii (post)sekularnej, Warszawa 2019.

P. Bourdieu, Rozum praktyczny. O teorii działania, tłum. J. Stryjczyk, Kraków 2009.

T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, tłum. A. Sadza, Kraków 2005.

W. Kuligowski, Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Kraków 2007.

Antropologia ciała (skrypt), Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M. Szpakowska, oprac. A. Chałupnik i in., wyd. dowolne.

Antropologia widowisk (skrypt), Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, oprac. A. Chałupnik, wyd. dowolne.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. Student będzie potrafił:

- definiować przedmiot i zakresu badań antropologii współczesności,

- posługiwać się podstawowymi kategoriami badawczymi antropologii w stosunku do współczesnych wydarzeń społecznych i politycznych kraju języka kierunkowego,

- wyjaśnić mechanizmy wybranych zjawisk społecznych na materiale źródłowym kraju kierunkowego.

2. Student w stopniu pogłębionym pozna dominujące paradygmaty oraz perspektywy badawcze w naukach humanistycznych oraz zrozumie możliwość ich zastosowania we własnej działalności badawczej i profesjonalnej, związanej z badaniem kultury i języka krajów Słowiańszczyzny zachodniej i południowej.

3. Student będzie miał pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o terminologii oraz metodologii nauk podstawowych dla kulturoznawstwa, zwłaszcza antropologii oraz dowie się, jak je wykorzystać w samodzielnym badaniu zjawisk kulturowych, zwłaszcza w wybranym obszarze Słowiańszczyzny.

4. Student pozna bardzo dobrze realia społeczne i polityczne wybranego kraju słowiańskiego w odniesieniu do sytuacji w regionie oraz w Europie.

5. Student będzie posiadał pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu sfery publicznej oraz systemie symbolicznym wybranego kraju słowiańskiego z odniesieniem do podobnych zjawisk w regionie

UMIEJĘTNOŚCI

1. Student będzie potrafił

- dokonywać egzegezy tekstów źródłowych, w języku kraju, którego specjalizację podjął,

- dokonać interpretacji mechanizmów kierujących współczesnymi zachowaniami społecznymi z perspektywy antropologii,

- przygotować i obronić rozumowanie w oparciu o samodzielnie zebrane, zanalizowane i zintegrowane informacje,

- korzystać z dorobku kulturoznawstwa oraz nauk pokrewnych, twórczo nawiązywać do uznanych badań i szkół badawczych w procesie opracowania własnej tezy, obrony stanowiska czy uzasadnienia wniosków płynących z samodzielnie dokonywanej analizy współczesnych zjawisk kulturowych w wybranym obszarze Słowiańszczyzny zachodniej i południowej,

- korzystać z metod badawczych właściwych dla różnych dyscyplin obszaru nauk humanistycznych oraz w uzasadniony sposób dokonywać ich syntezy w wieloaspektowych badaniach kultury i języka wybranego kraju słowiańskiego,

- interpretować zjawiska współczesnego życia społecznego i politycznego w wybranym kraju słowiańskim w kontekście sytuacji w regionie, przy wykorzystaniu współczesnych teorii i badań kulturoznawczych.

2. Student w stopniu pogłębionym będzie posiadał wiedzę o zasadach analizy współczesnych tekstów kultury z różnych dziedzin praktyk kulturowych oraz o ich wzajemnych powiązaniach w obrębie danego obszaru Słowiańszczyzny.

3. Student będzie umiał prowadzić uargumentowaną dyskusję z wykorzystaniem merytorycznej argumentacji w języku kierunkowym.

POSTAWY

Student będzie potrafił:

- rozumieć i krytycznie odnosić się do otaczającej go rzeczywistości;

- krytycznie odnieść się do różnych metod badawczych oraz tez zawartych w tekstach teoretycznych.

Wdrażana będzie praca w grupie, rozwijane umiejętności analizy i interpretacji tekstów teoretycznych i interpretacji materiału źródłowego. Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do lepszego zrozumienia mechanizmów rządzących współczesnymi zachowaniami społecznymi.

Metody i kryteria oceniania:

Obecności (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze) - 30%.

Przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusji - 35%.

Opracowanie i prezentacja materiałów źródłowych związanych z wybranym tematem zajęć oraz moderacja dyskusji w grupie - 35%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)