From avant-garde to retrogarde - forms of provokation in the Slovenian culture
General data
Course ID: | 3005-KU9ARE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | From avant-garde to retrogarde - forms of provokation in the Slovenian culture |
Name in Polish: | Od avantgarde k retrogardi – oblike provokacije v slovenski kulturi |
Organizational unit: | Institute of Western and Southern Slavic Studies |
Course groups: |
Elective Courses |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Slovenian |
Type of course: | optional courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka słoweńskiego w stopniu umożliwiającym lekturę tekstów teoretycznych oraz dyskusję. |
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć będziemy analizować prowokacje i strategie subwersywne w sztuce, w literaturze, w mediach, w życiu społecznym i politycznym. Z tej perspektywy przyjrzymy się dominującym wzorom kultury słoweńskiej w XX i XXI wieku. Każdy z uczestników wybierze jedno zagadnienie do zbadania w trakcie semestru, które opracuje następnie w formie pisemnej. |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć będziemy analizować prowokacje i strategie subwersywne w sztuce, w literaturze, w mediach, w życiu społecznym i politycznym. Z tej perspektywy przyjrzymy się zmienności dominujących wzorów kultury słoweńskiej w XX i XXI wieku. Prowokacja (łac. provocatio) oznacza wywoływanie czegoś, pobudzanie. Jakie są zasady tej gry? Czemu służy subwersywna dekontekstualizacja i rekontekstualizacja materiałów wizualnych? Szczególnie ważna będzie dla nas recepcja tego typu działań. Każdy z uczestników wybierze jedno zagadnienie do zbadania w trakcie semestru, które opracuje następnie w formie pisemnej. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Artystów gry z kulturą, red. Andrzej Kisielewski, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu, 2009. 2. Marian Golka, Skandal artystyczny, w: „Kultura i społeczeństwo”, 2013, nr 1, s. 103-116. http://kis.czasopisma.pan.pl/images/data/kis/wydania/No_1_2013/kultura-2013-0006.pdf 3. Piotr Zańko, "Zabijemy was słowami": prowokacja kulturowa w przestrzeni miejskiej i w internecie, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2012. 4. Tomaž Grušovnik, Nekaj misli o subverzivnosti, w: „Dialogi”, Letn. 50, št. 11/12 (2014), s. 20-31. 5. Tjaša Pureber, Polje upora kot potencial subverzivnosti, 2014, vir: Dialogi, Letn. 50, št. 11/12 (2014), s. 37-45. 6. Ausstellung Laibach Kunst - Rekapitulacja 2009, MS Muzeum Sztuki, 26.05.-23.08.2009”, red. Naomi Henning, Wiktor Skok, Łódź: Muzeum Sztuki, cop. 2009. 7. Tomaž Toporišič, Strategije (politične) subverzije v sodobnih scenskih umetnostih: (Pograjc, Zupančič in Hrvatin: trije slovenski primeri), w: “Maska”, Letn. 20, št. 3/4 = 92/93 (poletje 2005), str. 57-63. http://nova.maska.si/uploads/maska/kritike/produkcija/marlene/Maska%2092-93.pdf 8. Jernej Habjan, Estetski režim umetnosti med performativno subverzijo in transferno transgresijo, w: “Aisthesis”, Letn. 33, št. 1 (2012), str. 91-100. https://dlib.si/results/?euapi=1&query=%27keywords%3destetski+re%C5%BEim+umetnosti+med+performativno%27&pageSize=25 9. Ivo Svetina, Poezija kot provokacija, Vir: Nova revija : mesečnik za kulturo. ISSN 0351-9805. - Letn. 18, št. 201 (jan. 1999), str. 103-119. 10. Janez Vrečko, Labodovci, pilotovci, konstrukterji, konsisti in tankisti, Vir: Slavistična revija: časopis za jezikoslovje in literarne vede. Letn. 47, št. 1 (jan./mar. 1999), str. 49-67. 11. Matic Majcen, Subverzivnost danes: uvod v temo, vir: Dialogi. Letn. 50, št. 11/12 (2014), str. 17-19. 12. Anja Bajda, Subverzivnost ludistične dramatike, vir: Dialogi, Letn. 46, št. 9 (2010), str. 51-63. 13. Polona Tratnik, Subverzivne prakse v sodobni umetnosti - strategije majhnega odpora, vir: Amfiteater: revija za teorijo scenskih umetnosti, Letn. 1, št. 1 (2008), str. 41-58. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Student zdobędzie wiedzę w zakresie: - zmieniających się dominant w kulturze słoweńskiej XX i XXI wieku, - interpretacji różnych praktyk. UMIEJĘTNOŚCI Student będzie potrafił: - dokonać analizy wybranych zjawisk, - dokonać interpretacji prowokacyjnych i subwersywnych działań na tle dominujących wzorów kultury, - wykorzystywać zróżnicowane źródła w procesie analizy wybranych zjawisk. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność podczas dyskusji oraz przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat w języku słoweńskim bądź polskim. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Copyright by University of Warsaw.