Normalization in the Czechoslovak Republic
General data
Course ID: | 3005-KU9NORM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Normalization in the Czechoslovak Republic |
Name in Polish: | Normalizace v Československu |
Organizational unit: | Institute of Western and Southern Slavic Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Czech |
Type of course: | optional courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka czeskiego w stopniu umożliwiającym lekturę tekstów teoretycznych i materiałów źródłowych oraz dyskusję w tym języku a także choćby minimalne zainteresowanie tematem zajęć. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone zostaną sytuacji społeczno-politycznej okresu normalizacji w Czechosłowacji. |
Full description: |
(in Polish) Okres od inwazji wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację w sierpniu 1989 roku do Aksamitnej Rewolucji 1989 roku można rozpatrywać na wielu różnorodnych płaszczyznach. Niemniej najbardziej interesujące i inspirujące, a przy tym - jak mi się wydaje - najlepiej wyjaśniające fenomen normalizacji w Czechosłowacji są miejsca przecięcia poszczególnych sfer, miejsca w których następuje tarcie pomiędzy nimi, w których rozmijają się intencje i cele aktorów społecznych. Zatem w centrum naszego zainteresowania pozostawać będzie przecięcie się sfery prywatnej/intymnej i publicznej/państwowej. Pierwsza z nich została skomercjalizowana przez drugą, ale pozostała jednocześnie bastionem prywatnej wolności. Druga natomiast pragnęła kontrolować w całości pierwszą, niemniej w ten sposób, aby sfera prywatna została odcięta w zupełności od politycznej. Zatem, żeby uchwycić owo "miejsce przecięcia się" sięgać będziemy do różnorodnego materiału źródłowego - od prasy, pamiętników, relacji osobistych, ówczesnych analiz socjologicznych, poprzez materiały wizualne i audiowizualne (serial, film fabularny, film dokumentalny) aż po literaturę. Zajęcia obejmować będą cztery kręgi tematyczne: 1. Zrozumieć normalizację: - inwazja wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację - Poučení z krizového vývoje ve straně a společnosti po XIII. sjezdu KSČ - Charta 77 - Aksamitna Rewolucja 2. Komunistyczne rytuały i święci: - Święto Pracy - Spartakiady - Gustav Husak 3. "Telewizor, meble, mały fiat oto marzeń szczyt..." - serial telewizyjny okresu normalizacji - folk - literatura popularna okresu normalizacji 4. Normalizacja po normalizacji - rozliczenie z okresem komunizmu w Czechosłowacji - normalizacja w czeskim filmie i serialu telewizyjnym Ćwiczenia = 30 godzin. Samodzielne przygotowanie do każdych ćwiczeń – 2 godz. tyg. : = 120 godz. Przygotowanie prezentacji 30 godzin RAZEM 180 godzin |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura zalecana: Činátl Kamil... et al. (red.), Věčné časy: československé totalitní roky. Praha 2009. Děkanovský Jan, Sport, média a mýty. Zlatí hoši, královna bílé stopy a další moderní hrdinové, Praha 2008. Fialová Alena, Poučeni z krizového vývoje: poválečná česká společnost v reflexi normalizační prózy, Praha 2014. Fidelius Petr, Řeč komunistické moci, Praha1998. Hédlová, Luba Šustrová Radka (red.), Česká paměť: Národ, dějiny a místa paměti, Praha 2015. Houda Přemysl, Intelektuální protest, nebo masová zábava?: folk jako společenský fenomén v době tzv. normalizace, Praha 2014. Jaká je naše společnost? Otázky, které si často klademe..., red. Hana Maříková, Jiří Kostelecký, Tomáš Lebeda, Markéta Škodová, Praha 2010 Kolář Pavel, Pullmann Michal, Co byla normalizace?: studie o pozdním socialismu, Praha 2016. Macura Vladimír, Šťastný věk, Praha 2008. Mayer Françoise, Češi a jejich komunismus: paměť a politická identita, Praha 2009. Miroslav Vaněk, Byl to jenom Rock ´n´roll?, Academia, Praha 2010. Možný Ivo , Proč tak snadno..., Praha 2009. Ondřej Daniel, Tomáš Kavka, Jakub Machek, Populární kultura v českém prostoru, Karolinum, Praha 2013. Otáhal Milan , Normalizace 1969-1989 : příspěvek ke stavu bádání, Praha, 2002. Paulina Brenová, Zelinář a jeho televize, Academia, Praha 2013. Petr A. Bílek a Blanka Činátlová, Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace, Pistorius, Příbram 2010. Šimečka Milan, Obnovení pořádku, Brno 1990. Na bieżąco będą proponowane lektury związane z tematyką zajęć. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA 1. Student będzie potrafił: - zdefiniować zakres terminu "normalizacja", - wyjaśnić genezę normalizacji w Czechosłowacji, - omówić historię normalizacji, - wyjaśnić mechanizmy funkcjonowania wybranych zjawisk okresu normalizacji. 2. Student będzie orientował się w realiach kulturowych i społecznych okresu normalizacji. 3. Student będzie orientował się w różnych perspektywach naukowych omawiających okres normalizacji w Czechosłowacji. UMIEJĘTNOŚCI Student będzie potrafił: 1. Dokonać analizy wybranych zjawisk okresu normalizacji w Czechosłowacji. 2. Dokonać interpretacji mechanizmów społecznych i politycznych okresu normalizacji w Czechosłowacji. 3. Wykorzystywać zróżnicowane źródła w procesie analizy zjawisk charakterystycznych dla okresu normalizacji. 4. Analizować najważniejsze zjawiska polityczne i społeczne okresu normalizacji w kontekście współczesności oraz w perspektywie diachronicznej 5. Tworzyć logiczne i uzasadnione wypowiedzi pisemne oraz ustne analizujące wybrany problem badawczy okresu normalizacji w języku czeskim. POSTAWY Student będzie potrafił: 1. Rozumieć i krytycznie odnosić się do tekstów teoretycznych dotyczących okresu normalizacji w Czechosłowacji. 2. Analizować w kontekście historycznym teksty źródłowe. Ćwiczenia = 30 godzin. Samodzielne przygotowanie do każdych ćwiczeń – 2 godz. tyg. : = 120 godz. Przygotowanie prezentacji wybranego problemu okresu normalizacji - 10 godz. RAZEM = ok. 160 godzin. Wdrażana będzie praca w grupie, rozwijane umiejętności analizy i interpretacji tekstów teoretycznych i interpretacji zabranego wcześniej materiału źródłowego. Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do lepszego zrozumienia mechanizmów rządzących zachowaniami społecznymi w okresie normalizacji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność podczas dyskusji oraz przygotowanie prezentacji na zadany temat w języku czeskim. Obecność na zajęciach. Możliwe dwie nieobecności w semestrze. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie przewidziano. |
Copyright by University of Warsaw.