Contemporary Czech family life in the mirror of literature
General data
Course ID: | 3005-KU9RODINA |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Contemporary Czech family life in the mirror of literature |
Name in Polish: | Současný český rodinný život v zrcedle literatury |
Organizational unit: | Institute of Western and Southern Slavic Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Czech |
Type of course: | optional courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zdany egzamin z języka czeskiego na poziomie B1 |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium w języku kierunkowym, zaznajamiające słuchaczy z najnowszymi zjawiskami w kwestii reprezentacji współczesnej rodziny w literaturze czeskiej. W trakcie konwersatorium studenci zapoznają się z najważniejszymi tekstami teoretycznymi i literackimi dotyczącymi tej problematyki. Aktywny udział w zajęciach umożliwi im prześledzenie i przeanalizowanie nowych tendencji i form reprezentacji rodziny w literaturze współczesnej Czech oraz podniesienie kompetencji językowych. |
Full description: |
(in Polish) Celem warsztatu będzie zbadanie reprezentacji rodziny w najnowszej literaturze czeskiej oraz osadzenie ich w kontekście przemian społeczno-kulturowych zachodzących w tym okresie. Ważnym kontekstem interpretacyjnym są tu zwłaszcza przemiany więzi rodzinnych (przejawiające się np. w późniejszym i rzadszym zawieraniu związków małżeńskich, wzroście liczby związków partnerskich oraz osób żyjących samotnie czy spadku dzietności i jej odkładaniu w czasie) oraz pojawianie się nowych form rodziny i intymności takich jak rodziny patchworkowe, związki niehetoronormatywne czy poliamoryczne. Zarówno w tradycji socjologicznej, jak i krytycznoliterackiej termin “reprezentacja” pozwala na sproblematyzowanie relacji pomiędzy tym, jak przedstawiamy sobie świat i siebie, a tym, w jaki sposób działamy i układamy swoje relacje z innymi w praktyce. O reprezentacjach pisze się z jednej strony jako podstawie społecznej kohezji i reprodukcji istniejącego porządku z drugiej zaś strony zakłada się, że mogą stanowić krytyczną, performatywną ingerencję w jego kulturowe zręby. Sięgając po to pojęcie zakłada się, że reprezentacje rodziny w literaturze mogły w badanym okresie pełnić obie funkcje: stanowić czynnik konserwatywny lub zaczyn zmiany. Pytanie o to, czy literatura wyprzedzała przemiany kulturowe, czy była raczej ich spóźnionym wyrazem, ma w niniejszym projekcie charakter empiryczny. Przez najnowszą literaturę rozumiem przede wszystkim teksty literackie wydane po roku 2000, które na poziomie jednostkowych losów i przeżyć bohaterów podejmują problematykę tych przemian. Można zatem powiedzieć, że stanowią one laboratoria fikcyjnych mikro-przypadków, reagujące na abstrakcyjne przemiany struktur społecznych, empirycznie po raz pierwszy ujętych w spisach powszechnych prowadzonych na początku XXI wieku. |
Bibliography: |
(in Polish) P. Hůlová, Přes matný sklo. P. Soukupová, Pod sněhem. E. Hakl, O rodičích a dětech. T. Boučková, Rok kohouta. K. Dubská, Dcery. J. Balabán, Zeptej se táty. N. Kocábová, Tohle byl můj pokoj. Literatura przedmiotu M. Bachtin, Dialog, język, literatura. Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień. Z. Bauman, Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Kulturowa teoria literatury. Główne problemy i pojęcia, red. M. P. Markowski, R. Nycz. A. Giddens, Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. H. Hašková, Vlastní cestou životní dráhy v pozdě moderní společnosti. I. Možný, Rodina a společnost. Sňatek a rodina zájem soukromný nebo veřejný?, red. J. Kocourková a L. Rabušic. U. Beck a E. Beck-Germsheim, Dálková láska. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student orientuje się w przemianach współczesnego czeskiego życia rodzinnego (przemiany form, nowe tendencje, odniesienia do tradycji, wpływ mediów) oraz reakcji literatury na te przemiany. Potrafi na ten temat swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) w języku kierunkowym. Umie samodzielnie wyszukiwać i analizować literaturę przedmiotu, dotyczącą poruszanej na zajęciach problematyki. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenie będzie podlegała aktywność studentów, umiejętność zwerbalizowania podejmowanej problematyki w języku czeskim (100%). |
Practical placement: |
(in Polish) nie ma |
Copyright by University of Warsaw.