Polityczne biografie pomników (Bałkany)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-LU9BIOPOM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityczne biografie pomników (Bałkany) |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wcześniejsze zaliczenie na pozytywną ocenę przedmiotu Wiedza o sztuce kraju kierunkowego. Dobra znajomość co najmniej jednego języka południowosłowiańskiego. |
Skrócony opis: |
Tutoring. Zajęcia dotyczą sposobów funkcjonowania i postrzegania różnego rodzaju pomników w przestrzeni publicznej w słowiańskich krajach na Bałkanach. Kluczem jest tu namysł nad pomnikami jako formami kulturowej ekspresji, posiadającymi dynamiczną semantykę, zmienną w czasie i zależną od bieżących układów ideologicznych. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest kulturowy fenomen pomnika jako formy ekspresji ideologicznej, modelującej przestrzeń publiczną, organizującej pejzaż historyczno-kulturowy, będącej czynnikiem konfliktogennym lub impulsem do dialogu. Pod tym względem zajęcia wpisują się w nurt aktualnej naukowej refleksji pamięciologicznej. Na wybranych przykładach ze słowiańskich krajów regionu Bałkanów rozważać będziemy, w jaki sposób pomniki – zarówno te tradycyjne, jak i inne obiekty pełniące tę funkcję – stają się nośnikami znaczeń i funkcji politycznych oraz obiektami społecznych praktyk. Będziemy analizować, jakie miejsce zajmują one w dyskursie publicznym, w czym wyraża się ich polityczność, jakie postawy oraz działania społeczne generują. Osobnym zagadnieniem jest także to, jaki rezonans polityczne biografie pomników wywołują w sztuce współczesnej. Finalnym efektem spotkań prowadzonych metodą tutoringu ma być esej łączący elementy narracyjny i wizualny (ewentualnie inna, autorska, materialna forma dokumentacji pracy zaproponowana przez studenta i zaaprobowana przez wykładowcę). |
Literatura: |
Aleida Assmann, Między pamięcią a historią. Antologia, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Warszawa 2013. Olga Manoilović-Pintar, Arheologija sećanja, Beograd 2014. Pomnik w epoce antropocenu, red. Małgorzata Praczyk, Poznań 2017. Modi Memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Robert Traba, Warszawa 2014. Symbole w interakcji, red. E. Hałas, Warszawa 2001. Wizualność miasta, red. Marek Krajewski, Poznań 2007. Lektury szczegółowe zostaną dobrane do tematu eseju uzgodnionego ze studentem. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zdobędzie podstawową wiedzę na temat historii form pomnikowych na interesującym go obszarze geograficzno-kulturowym. Będzie znał okoliczności powstania i losy interesujących go obiektów oraz polityczno-społeczny kontekst ich funkcjonowania. Umiejętności: Student będzie potrafił wskazać i zinterpretować znaczenie oraz funkcje obiektów pomnikowych w przestrzeni publicznej zarówno na podstawie obserwacji terenowych, jak i analiz tekstów specjalistycznych, literackich oraz przekazów medialnych. Będzie umiał sformułować poprawną pod względem formalnym oraz interesującą poznawczo wypowiedź na ten temat w postaci eseju słowno-wizualnego. Postawy: Student będzie przestrzegał etyki badań naukowych. Z krytycyzmem oraz ze zrozumieniem będzie odnosił się do złożonej problematyki społecznej i politycznej konotowanej przez zagadnienie wiodące. |
Metody i kryteria oceniania: |
Systematyczna praca indywidualna w ramach cyklu spotkań tutoringowych. Esej wizualno-słowny przygotowywany przez studenta. Wymagane 100% obecności - w przypadku nieobecności studenta dane spotkanie musi odbyć się w innym, uzgodnionym przez obie strony terminie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.