University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Czech liberal thought in the 19th and its contemporary impact

General data

Course ID: 3005-LU9LIB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Czech liberal thought in the 19th and its contemporary impact
Name in Polish: Czeska myśl liberalna w XIX w. i jej współczesne reminiscencje
Organizational unit: Institute of Western and Southern Slavic Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia są przeznaczone dla studentów bohemistyki. Uczestnicy powinni posiadać podstawową wiedzę z historii powszechnej XIX wieku. Dla studentów nie posługujących się językiem czeskim w stopniu biernym, będą przewidziane referaty dotyczące europejskiej myśli liberalnej.

Short description: (in Polish)

Konwersatorium dotyczy rozwoju myśli liberalnej na terytorium Czech w XIX wieku oraz wpływu jaki na tę myśl miał liberalizm zachodni. Podczas zajęć zostanie prześledzone współczesne znaczenie liberalizmu przy pomocy różnych narzędzi takich jak np. korpus języka czeskiego.

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć wspólnie ze studentami prześledzimy rozwój czeskiej myśli liberalnej oraz postaramy się odpowiedzieć na pytanie: czym różnił się liberalizm czeski od liberalizmów zachodnich oraz jaki wpływ te drugie miały na czeską myśl liberalną. Zajęcia będą podzielone według głównych kategorii oraz zagadnień poruszanych przez liberalizm zachodni, a więc: wolność, równość, państwo i demokracja, tolerancja oraz gospodarka. Analiza opierając się na podstawowych kategoriach idei, ukaże obraz dziewiętnastowiecznego liberalizmu czeskiego, będącego bez wątpienia liberalizmem narodowym.

Bibliography: (in Polish)

Przykładowe literatura, wybór tekstów będzie ustalany ze studentami przed kolejnymi zajęciami:

ŹRÓDŁA:

Bentham., O zasadzie użyteczności, [w:] Historia idei politycznych, red. S. Filipowicz, A. Mielczarek, K. Pieliński, M. Tański, Warszawa 1998.

Český liberalismus, texty a osobnosti, red. M. Znoj, J. Havránek, M. Sekera, Praga 1995.

Mill J., Esej o rządzie, [w:] Historia idei politycznych, red. S. Filipowicz, A. Mielczarek, K. Pieliński, M. Tański, Warszawa 1998.

Mill J.S., O wolności, [ w:] Historia idei politycznych, red. S. Filipowicz, A. Mielczarek, K. Pieliński, M. Tański, Warszawa 1998.

Tocqueville A., O demokracji w Ameryce, [w:] Historia idei politycznych, red. S.

Filipowicz, A. Mielczarek, K. Pieliński, M. Tański, Warszawa 1998.

Teksty ze współczesnej czeskiej prasy np. z tygodnika Respekt.

MONOGRAFIE:

Baron R., Hlavačka M., Pokorná M., Řepa M., České země v 19. století. Proměny

společnosti v moderní době., Praha 2014.

Dziadzio A., Koncepcja państwa prawa w XIX w. Idea i rzeczywistość, [w:]

Czasopismo Prawno-Historyczne, Tom LVII, Poznań 2005.

Gellner E., Narody i nacjonalizm, przeł. T. Hołówka, Warszawa 2009.

Hołówka J., Wstęp, [w:] O rządzie reprezentatywnym. Poddaństwo kobiet., J. S. Mill, Kraków 1995, s. 26-29.

Krasuski J., Kulturkampf, Wrocław 2009.

Pokorný J., Rakouský a český kulturkampf, [w:] Národ místo Boha v 19. a první polovině 20. století, red. K. Kaiserová, M. Veselý, Ústí nad Labem 2006.

Skowronek J., Tanty M., Wasilewski T., Słowianie południowi i zachodni VI-XX wiek, Warszawa 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

Student zdobywa umiejętność analizy tekstu historycznego oraz krytycznego myślenia. Uczy się zauważać procesy historyczne nie tylko w kontekście kraju specjalizacji, ale również w szerszym kontekście europejskim.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena studenta będzie zależeć od trzech czynników: obecności (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), aktywności na zajęciach oraz krótkiej rozmowy z każdym ze studentów podczas ostatnich zajęciach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)