Persuasion, manipulation, indoctrination in language, basing on electoral campaigns
General data
Course ID: | 3005-LU9PERMAG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Persuasion, manipulation, indoctrination in language, basing on electoral campaigns |
Name in Polish: | Perswazja, manipulacja i agitacja w języku na podstawie kampanii wyborczych |
Organizational unit: | Institute of Western and Southern Slavic Studies |
Course groups: |
Elective Courses |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student potrafi wskazać i zaobserwować różnorodne językowe i społeczne formy o strukturze agitacyjnej znamionujące kampanie wyborcze. |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Internetowy kurs adresowany do osób chcących poznać językowe mechanizmy kampanii wyborczych prowadzonych w Polsce i w Chorwacji w okresie poprzedzającym wstąpienie obu krajów do Unii Europejskiej. Kurs bazuje na przedstawieniu roli, jaką odegrał język, jego moc przekonywania, argumentowania, tworzenia określonych stałych zwrotów wspierających kampanię agitacyjną mającą na celu wprowadzenie Chorwacji i Polski do struktur unijnych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Perswazja, manipulacja, agitacja – definicje. 2. Kampania wyborcza. 3. Droga Chorwacji i Polski do Unii Europejskiej. 4. Perswazja językowa tekstów agitacyjnych kampanii wprowadzającej Chorwację do Unii Europejskiej. 5. Perswazja językowa tekstów agitacyjnych kampanii wprowadzającej Polskę do Unii Europejskiej. 6. Pytania retoryczne w funkcji aksjologizacji wypowiedzi. 7. Apele – wykorzystywanie trybu rozkazującego i zwrotów adresatywnych w funkcji perswazyjnej. 8. Manipulacja obrazem w kampanii wyborczej. 9. Leksyka ekspresywna. |
Bibliography: |
(in Polish) Babić M., 2012: "Przystąpienie Chorwacji do Unii Europejskiej. Problemy konstytucyjne" [w:] "Integracja Bałkanów Zachodnich z Unią Europejską", pod red. A. Nowak-Far, Wydawnictwo „Poltext”, Warszawa. "Bałkany Zachodnie a integracja europejska. Perspektywy i implikacje", 2008: pod red. Sadowski R., Muś J., Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Departament Analiz i Strategii, Ośrodek Studiów Wschodnich. Zespół Środkowoeuropejski Warszawa. Błachowicz-Wolny A., Błachowicz E., 2013: "Językowy kształt tekstów agitacyjnych wprowadzających Chorwację do Unii Europejskiej" [w:] "SŁOWO. Studia językoznawcze" 4/2013, str. 15-34. Bralczyk J., 1987: "O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych", Uppsala. Bralczyk J., 2000: "Manipulacja językowa", [w:] "Dziennikarstwo i świat mediów", pod. red. Z Bauer, E. Chudziński, Kraków Brigljević K., Brnčić A., Leppee P., Mošnja I., 2010: "Hrvatska na putu u Europsku uniju: od kandidature do članstva, Ministarstvo vanjskih poslova i europskih integracija", Zagreb. Cialdini R.B, 1995: "Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka", tłum. B. Wojciszke, Gdańsk. Dobek-Ostrowska B., 2001: "Komunikowanie polityczne jako obszar badań naukowych", [w:] „Studia Medioznawcze” nr 2 (3), Warszawa, s. 51–64. Drakulić S., 2013: „Chorwacja w pociągu zwanym Unią Europejską, ale w wagonie drugiej klasy” [w:] „Herito” nr 11 (2/2013), s. 35-47. Kamińska Szmaj I., 2004: "Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowanie pojęć", [w:] "Manipulacja w języku", pod red. P. Krzyżanowskiego, P. Nowaka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. "Mechanizmy perswazji i manipulacji", 2007, pod red. G., Habrajskiej, A. Obrębskiej, Łódź. Ożóg K., 2001:"Wartościowanie w polskich kampaniach wyborczych" [w:] "Polszczyzna przełomu XX I XXI wieku. Wybrane zagadnienia", Rzeszów, s. 154-175. Ożóg K., 2004: "Język w służbie polityki. Językowy kształt kampanii wyborczych", Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów. Pachocińska E.,2007: Badania nad manipulacją i perswazją w językoznawstwie [w:] "Mechanizmy perswazji i manipulacji", pod red. G. Habrajskiej i A. Obrębskiej, Łódź, s.75-85. Pisarek W., 1976: "Język służy propagandzie", Kraków. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Celem zajęć jest kompleksowe ujęcie zjawiska kampanii agitacyjnej prowadzonej w Chorwacji i w Polsce w okresie poprzedzającym wstąpienie obu krajów do Unii Europejskiej. Głównym przedmiotem rozważań będą teksty pisane i mówione pojawiające się w przestrzeni publicznej. Po kursie student potrafi rozpoznać, określić i odróżnić zjawisko perswazji, manipulacji, agitacji jako podstawowych środków wykorzystywanych w kampanii agitacyjnej zarówno przez media tradycyjne, jak i autorów blogów czy forów dyskusyjnych. Student definiuje pojęcie perswazji, manipulacji i agitacji, zna jej wyznaczniki. Rozumie pragmalingwistyczne odniesienia, których głównym założeniem jest język w działaniu, a także aspekt nadawczo-odbiorczy. Student potrafi rozpatrywać zachowania językowe w kontekście kulturowym, komunikacyjnym i społecznym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 40% - ćwiczenia obowiązujące na platformie 60% - test zaliczeniowy. |
Copyright by University of Warsaw.