University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Persuasion, manipulation, indoctrination in language, basing on electoral campaigns

General data

Course ID: 3005-LU9PERMAG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Persuasion, manipulation, indoctrination in language, basing on electoral campaigns
Name in Polish: Perswazja, manipulacja i agitacja w języku na podstawie kampanii wyborczych
Organizational unit: Institute of Western and Southern Slavic Studies
Course groups: Elective Courses
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student potrafi wskazać i zaobserwować różnorodne językowe i społeczne formy o strukturze agitacyjnej znamionujące kampanie wyborcze.

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Internetowy kurs adresowany do osób chcących poznać językowe mechanizmy kampanii wyborczych prowadzonych w Polsce i w Chorwacji w okresie poprzedzającym wstąpienie obu krajów do Unii Europejskiej. Kurs bazuje na przedstawieniu roli, jaką odegrał język, jego moc przekonywania, argumentowania, tworzenia określonych stałych zwrotów wspierających kampanię agitacyjną mającą na celu wprowadzenie Chorwacji i Polski do struktur unijnych.

Full description: (in Polish)

1. Perswazja, manipulacja, agitacja – definicje.

2. Kampania wyborcza.

3. Droga Chorwacji i Polski do Unii Europejskiej.

4. Perswazja językowa tekstów agitacyjnych kampanii wprowadzającej Chorwację do Unii Europejskiej.

5. Perswazja językowa tekstów agitacyjnych kampanii wprowadzającej Polskę do Unii Europejskiej.

6. Pytania retoryczne w funkcji aksjologizacji wypowiedzi.

7. Apele – wykorzystywanie trybu rozkazującego i zwrotów adresatywnych w funkcji perswazyjnej.

8. Manipulacja obrazem w kampanii wyborczej.

9. Leksyka ekspresywna.

Bibliography: (in Polish)

Babić M., 2012: "Przystąpienie Chorwacji do Unii Europejskiej. Problemy konstytucyjne" [w:] "Integracja Bałkanów Zachodnich z Unią Europejską", pod red. A. Nowak-Far, Wydawnictwo „Poltext”, Warszawa.

"Bałkany Zachodnie a integracja europejska. Perspektywy i implikacje", 2008: pod red. Sadowski R., Muś J., Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Departament Analiz i Strategii, Ośrodek Studiów Wschodnich. Zespół Środkowoeuropejski Warszawa.

Błachowicz-Wolny A., Błachowicz E., 2013: "Językowy kształt tekstów agitacyjnych wprowadzających Chorwację do Unii Europejskiej" [w:] "SŁOWO. Studia językoznawcze" 4/2013, str. 15-34.

Bralczyk J., 1987: "O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych", Uppsala.

Bralczyk J., 2000: "Manipulacja językowa", [w:] "Dziennikarstwo i świat mediów", pod. red. Z Bauer, E. Chudziński, Kraków

Brigljević K., Brnčić A., Leppee P., Mošnja I., 2010: "Hrvatska na putu u Europsku uniju: od kandidature do članstva, Ministarstvo vanjskih poslova i europskih integracija", Zagreb.

Cialdini R.B, 1995: "Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka", tłum. B. Wojciszke, Gdańsk.

Dobek-Ostrowska B., 2001: "Komunikowanie polityczne jako obszar badań naukowych", [w:] „Studia Medioznawcze” nr 2 (3), Warszawa, s. 51–64.

Drakulić S., 2013: „Chorwacja w pociągu zwanym Unią Europejską, ale w wagonie drugiej klasy” [w:] „Herito” nr 11 (2/2013), s. 35-47.

Kamińska Szmaj I., 2004: "Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowanie pojęć", [w:] "Manipulacja w języku", pod red. P. Krzyżanowskiego, P. Nowaka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

"Mechanizmy perswazji i manipulacji", 2007, pod red. G., Habrajskiej, A. Obrębskiej, Łódź.

Ożóg K., 2001:"Wartościowanie w polskich kampaniach wyborczych" [w:] "Polszczyzna przełomu XX I XXI wieku. Wybrane zagadnienia", Rzeszów, s. 154-175.

Ożóg K., 2004: "Język w służbie polityki. Językowy kształt kampanii wyborczych", Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Pachocińska E.,2007: Badania nad manipulacją i perswazją w językoznawstwie [w:] "Mechanizmy perswazji i manipulacji", pod red. G. Habrajskiej i A. Obrębskiej, Łódź, s.75-85.

Pisarek W., 1976: "Język służy propagandzie", Kraków.

Learning outcomes: (in Polish)

Celem zajęć jest kompleksowe ujęcie zjawiska kampanii agitacyjnej prowadzonej w Chorwacji i w Polsce w okresie poprzedzającym wstąpienie obu krajów do Unii Europejskiej. Głównym przedmiotem rozważań będą teksty pisane i mówione pojawiające się w przestrzeni publicznej. Po kursie student potrafi rozpoznać, określić i odróżnić zjawisko perswazji, manipulacji, agitacji jako podstawowych środków wykorzystywanych w kampanii agitacyjnej zarówno przez media tradycyjne, jak i autorów blogów czy forów dyskusyjnych. Student definiuje pojęcie perswazji, manipulacji i agitacji, zna jej wyznaczniki. Rozumie pragmalingwistyczne odniesienia, których głównym założeniem jest język w działaniu, a także aspekt nadawczo-odbiorczy. Student potrafi rozpatrywać zachowania językowe w kontekście kulturowym, komunikacyjnym i społecznym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

40% - ćwiczenia obowiązujące na platformie

60% - test zaliczeniowy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)