University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Slavs in the Habsburg monarchy

General data

Course ID: 3005-LU9SLOHAB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Slavs in the Habsburg monarchy
Name in Polish: Słowianie w monarchii habsburskiej
Organizational unit: Institute of Western and Southern Slavic Studies
Course groups: Elective Courses
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Przedmiot realizowany w formie tutoringu, tj. w cyklu indywidualnych spotkań tutora ze studentem i rozmowy o wspólnie uzgodnionych zagadnieniach, zgodnych z zainteresowaniami studenta.

Każdy ze studentów odbędzie min. 5 (max. 8) spotkań z tutorem w cyklu co ok. 3 tygodnie (terminy spotkań zostaną uzgodnione indywidualnie z każdym studentem). Na początku roku odbędzie się dodatkowe spotkanie informacyjne w celu przybliżenia formuły przedmiotu i ustalenia harmonogramu indywidualnych spotkań z tutorem.


Short description: (in Polish)

Nazwa przedmiotu sygnalizuje szerokie i elastyczne ramy tematyczne, wskazując na poruszanie się w obserwacyjnym polu zakreślonym przez obecność (i współtworzenie) przez Słowian wieloetnicznego państwa, jakim była monarchia habsburska w różnych swoich politycznych odsłonach, a także tego kulturowe, społeczne i polityczne skutki, uwidaczniające się po dziś dzień, np. w kontekście dyskusji o Europie Środkowej.

Zakres dyskutowanych zagadnień oraz lista szczegółowych problemów do naukowego rozpoznania zostaną uzgodnione indywidualnie z każdym studentem w zależności od jego zainteresowań oraz naukowych oczekiwań.

Full description: (in Polish)

Serdecznie zapraszam osoby pragnące rozwijać umiejętność (auto)krytycznego i wszechstronnego myślenia naukowego, pragnące pogłębić swoją wiedzę o kulturze studiowanej specjalności, nie tracąc z oczu szerszej perspektywy i uwarunkowań międzykulturowych oraz pragnące "podejrzeć" obszar zainteresowania slawistyki jako nauki w szerszych (oraz interdyscyplinarnych) ramach, wykraczających poza tradycyjnie rozumianą Słowiańszczyznę. Zapraszam także te studentki i studentów, którzy chcieliby poobserwować swój własny sposób naukowego (i nie tylko) myślenia.

Bibliography: (in Polish)

Proponowane lektury - lista ma charakter orientacyjny, wybiórczy i otwarty, będzie modyfikowana w zależności od zainteresowań studentów i tematów, o których chcieliby w trakcie tutoriali dyskutować:

1) I. Bibó, Nędza małych państw wchodnioeuropejskich

2) Drogi odrębne, drogi wspólne. Problem specyfiki rozwoju historycznego Europy Środkowo-Wschodniej w XIX i XX wieku, red. M. Janowski

3) P. R. Magocsi, Historical Atlas of Central Europe

4) J. Lukacs, Budapeszt 1900

5) Csaba G. Kiss, Lekcja Europy Środkowej

6) J. Demmel, Panslávi v kaštieli. Zabudnutý príbeh slovenského národného hnutia

7) M. Hroch, Małe narody Europy

8) E. Bojtár, "Vysnívali sme si vlasť a národ...". Osvietenstvo a romantizmus v stredo- a východoeurópskych literatúrach

9) A. Gerő, Modern Hungarian Society in the Making. The Unfinished Experience

10) Rakusko-Uhorsko. Habsburská ríša v rokoch 1867-1918

Learning outcomes: (in Polish)

Student zyska szerszą i zarazem pogłębioną wiedzę o kulturze studiowanej przez siebie specjalności oraz warunkach jej relacyjnego kształtowania się jako wyodrębnionego podmiotu. Podczas tutoriali będzie przede wszystkim pogłębiał swoje umiejętności w zakresie:

- tworzenia własnych naukowych konstrukcji myślowych;

- krytycznego, w tym autokrytycznego myślenia;

- tworzenia argumentacji i obrony przyjętych założeń/wniosków badawczych;

- bardziej precyzyjnego formułowania myśli, w tym opinii;

- wielostronnego spojrzenia na zagadnienia naukowe i dostrzegania relacji między nauką a praktyką codziennego życia.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenie będzie podlegała umiejętność tworzenia własnych konstrukcji myślowych oraz formułowania własnych opinii, przede wszystkim w formie ustnej. Przygotowywane przez studenta w cyklu spotkań 4 krótkie eseje (każdy po 2-3 strony) nie będą podlegały bezpośredniej ocenie, choć będą stanowiły jedną z podstaw do ocenianej później dyskusji. Ocenie końcowej podlegać będzie zatem przede wszystkim umiejętność prowadzenia naukowego dialogu oraz umiejętność określania własnego stanowiska naukowego w toku rozmowy i w odniesieniu do przeczytanych lektur (a także w pewnym stopniu sumienność w przygotowywaniu się do spotkań).

Practical placement: (in Polish)

brak

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)