Slavs in the Habsburg monarchy
General data
Course ID: | 3005-LU9SLOHAB |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Slavs in the Habsburg monarchy |
Name in Polish: | Słowianie w monarchii habsburskiej |
Organizational unit: | Institute of Western and Southern Slavic Studies |
Course groups: |
Elective Courses |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przedmiot realizowany w formie tutoringu, tj. w cyklu indywidualnych spotkań tutora ze studentem i rozmowy o wspólnie uzgodnionych zagadnieniach, zgodnych z zainteresowaniami studenta. Każdy ze studentów odbędzie min. 5 (max. 8) spotkań z tutorem w cyklu co ok. 3 tygodnie (terminy spotkań zostaną uzgodnione indywidualnie z każdym studentem). Na początku roku odbędzie się dodatkowe spotkanie informacyjne w celu przybliżenia formuły przedmiotu i ustalenia harmonogramu indywidualnych spotkań z tutorem. |
Short description: |
(in Polish) Nazwa przedmiotu sygnalizuje szerokie i elastyczne ramy tematyczne, wskazując na poruszanie się w obserwacyjnym polu zakreślonym przez obecność (i współtworzenie) przez Słowian wieloetnicznego państwa, jakim była monarchia habsburska w różnych swoich politycznych odsłonach, a także tego kulturowe, społeczne i polityczne skutki, uwidaczniające się po dziś dzień, np. w kontekście dyskusji o Europie Środkowej. Zakres dyskutowanych zagadnień oraz lista szczegółowych problemów do naukowego rozpoznania zostaną uzgodnione indywidualnie z każdym studentem w zależności od jego zainteresowań oraz naukowych oczekiwań. |
Full description: |
(in Polish) Serdecznie zapraszam osoby pragnące rozwijać umiejętność (auto)krytycznego i wszechstronnego myślenia naukowego, pragnące pogłębić swoją wiedzę o kulturze studiowanej specjalności, nie tracąc z oczu szerszej perspektywy i uwarunkowań międzykulturowych oraz pragnące "podejrzeć" obszar zainteresowania slawistyki jako nauki w szerszych (oraz interdyscyplinarnych) ramach, wykraczających poza tradycyjnie rozumianą Słowiańszczyznę. Zapraszam także te studentki i studentów, którzy chcieliby poobserwować swój własny sposób naukowego (i nie tylko) myślenia. |
Bibliography: |
(in Polish) Proponowane lektury - lista ma charakter orientacyjny, wybiórczy i otwarty, będzie modyfikowana w zależności od zainteresowań studentów i tematów, o których chcieliby w trakcie tutoriali dyskutować: 1) I. Bibó, Nędza małych państw wchodnioeuropejskich 2) Drogi odrębne, drogi wspólne. Problem specyfiki rozwoju historycznego Europy Środkowo-Wschodniej w XIX i XX wieku, red. M. Janowski 3) P. R. Magocsi, Historical Atlas of Central Europe 4) J. Lukacs, Budapeszt 1900 5) Csaba G. Kiss, Lekcja Europy Środkowej 6) J. Demmel, Panslávi v kaštieli. Zabudnutý príbeh slovenského národného hnutia 7) M. Hroch, Małe narody Europy 8) E. Bojtár, "Vysnívali sme si vlasť a národ...". Osvietenstvo a romantizmus v stredo- a východoeurópskych literatúrach 9) A. Gerő, Modern Hungarian Society in the Making. The Unfinished Experience 10) Rakusko-Uhorsko. Habsburská ríša v rokoch 1867-1918 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student zyska szerszą i zarazem pogłębioną wiedzę o kulturze studiowanej przez siebie specjalności oraz warunkach jej relacyjnego kształtowania się jako wyodrębnionego podmiotu. Podczas tutoriali będzie przede wszystkim pogłębiał swoje umiejętności w zakresie: - tworzenia własnych naukowych konstrukcji myślowych; - krytycznego, w tym autokrytycznego myślenia; - tworzenia argumentacji i obrony przyjętych założeń/wniosków badawczych; - bardziej precyzyjnego formułowania myśli, w tym opinii; - wielostronnego spojrzenia na zagadnienia naukowe i dostrzegania relacji między nauką a praktyką codziennego życia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenie będzie podlegała umiejętność tworzenia własnych konstrukcji myślowych oraz formułowania własnych opinii, przede wszystkim w formie ustnej. Przygotowywane przez studenta w cyklu spotkań 4 krótkie eseje (każdy po 2-3 strony) nie będą podlegały bezpośredniej ocenie, choć będą stanowiły jedną z podstaw do ocenianej później dyskusji. Ocenie końcowej podlegać będzie zatem przede wszystkim umiejętność prowadzenia naukowego dialogu oraz umiejętność określania własnego stanowiska naukowego w toku rozmowy i w odniesieniu do przeczytanych lektur (a także w pewnym stopniu sumienność w przygotowywaniu się do spotkań). |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Warsaw.