Slovenská otázka na prelome storočí - míľniky slovenskej kultúry a politiky 1861-1945
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-LU9SLOOTAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Slovenská otázka na prelome storočí - míľniky slovenskej kultúry a politiky 1861-1945 |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | słowacki |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
Tematyka poruszana na zajęciach skupia się na wybranych zagadnieniach z życia politycznego i kulturalnego Słowaków na przestrzeni lat 1861-1945. Lata te charakteryzowały się szybkimi zmianami zarówno kulturowego, społecznego i gospodarczego położenia Słowaków, jak i zmiany przynależności państwowej terenów przez nich zamieszkałych. Wymienione lata ukształtowały w znaczącym stopniu dzisiejszy obraz społeczeństwa słowackiego, stąd też poznanie kulis tej drogi ma charakter praktyczny i pomoże w obiektywniejszej ocenie współczesnego społeczeństwa słowackiego. Praca na zajęciach skupiać się będzie na analizie wybranych tekstów z epoki, zarówno o charakterze źródłowym (teksty politycznej i filozoficzne) oraz artystycznym (wybrane dzieła literackie). Dobrany materiał zorientowany jest zarówno na znane teksty, jak np. Memorandum Narodu Słowackiego, opatrzone materiałem krytycznym, jak też i mniej popularne z lat 1896-1918 (spotkania w Luhačoviciach, twórczość Lajčiaka, obsadzanie terenów słowackich przez wojska czechosłowackie). |
Literatura: |
Pełny spis literatury zostanie podany na pierwszych zajęciach, poniżej znajduje się jedynie propozycja kilku syntez: 1. Slovenské dejiny III, IV, V, kol. autorov, Bratislava, 2014, 2010, 2012. 2. Miroslav Pekník a kol., Slovenské národné rady a cesta k parlamentarizmu, Bratislava 2008. 3. Jaroslava Roguľová, Slovenská národná strana 1918-1938, Bratislava 2013. 4. Miroslav Pekník, Dr. Vavro Šrobár: politik, publicista a národnoosvetový pracovník, Bratislava 2012. 5. Vladimír Gonec, Miroslav Pekník a kol., Milan Hodža ako aktér medzinárodných vzťahov, Bratislava 2016. 6. Nadežda Jurčišinová, Česko-slovenské porady v Luhačoviciach, Bratislava 2017. |
Efekty uczenia się: |
(1) Po zakończeniu kursu studenci powinni orientować się nie tylko w najważniejszych wydarzeniach politycznych i kulturowych lat 1861-1945, ale także znać mniej popularne fakty z wspomnianego okresu. (2) Oprócz tego studenci winni krytycznie oceniać poszczególne wydarzenia a także wskazać, które z nich stanowią do dzisiaj punkty sporne w słowackiej historiografii. (3) Po zakończeniu kursu studenci powinni potrafić odnieść się do aktualnej sytuacji politycznej i społecznej wskazując konkretne wydarzenia z omawianego okresy, które mają realny wpływ na współczesne społeczeństwo słowackie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na końcową ocenę składają się trzy czynniki: (1) Aktywny udział na zajęciach i regularne przygotowywanie się z zadawanych tekstów źródłowych. (2) Pisemna praca końcowa w formie eseju, bądź innej formy, w porozumieniu z prowadzącym. (3) Rozmowa na jeden z wybranych tematów, poruszanych podczas zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.