Slovak questirn of centuries: milestones of Slovak culture and politics 1861-1945
General data
Course ID: | 3005-LU9SLOOTAZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Slovak questirn of centuries: milestones of Slovak culture and politics 1861-1945 |
Name in Polish: | Slovenská otázka na prelome storočí - míľniky slovenskej kultúry a politiky 1861-1945 |
Organizational unit: | Institute of Western and Southern Slavic Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Slovak |
Type of course: | optional courses |
Mode: | Classroom |
Full description: |
(in Polish) Tematyka poruszana na zajęciach skupia się na wybranych zagadnieniach z życia politycznego i kulturalnego Słowaków na przestrzeni lat 1861-1945. Lata te charakteryzowały się szybkimi zmianami zarówno kulturowego, społecznego i gospodarczego położenia Słowaków, jak i zmiany przynależności państwowej terenów przez nich zamieszkałych. Wymienione lata ukształtowały w znaczącym stopniu dzisiejszy obraz społeczeństwa słowackiego, stąd też poznanie kulis tej drogi ma charakter praktyczny i pomoże w obiektywniejszej ocenie współczesnego społeczeństwa słowackiego. Praca na zajęciach skupiać się będzie na analizie wybranych tekstów z epoki, zarówno o charakterze źródłowym (teksty politycznej i filozoficzne) oraz artystycznym (wybrane dzieła literackie). Dobrany materiał zorientowany jest zarówno na znane teksty, jak np. Memorandum Narodu Słowackiego, opatrzone materiałem krytycznym, jak też i mniej popularne z lat 1896-1918 (spotkania w Luhačoviciach, twórczość Lajčiaka, obsadzanie terenów słowackich przez wojska czechosłowackie). |
Bibliography: |
(in Polish) Pełny spis literatury zostanie podany na pierwszych zajęciach, poniżej znajduje się jedynie propozycja kilku syntez: 1. Slovenské dejiny III, IV, V, kol. autorov, Bratislava, 2014, 2010, 2012. 2. Miroslav Pekník a kol., Slovenské národné rady a cesta k parlamentarizmu, Bratislava 2008. 3. Jaroslava Roguľová, Slovenská národná strana 1918-1938, Bratislava 2013. 4. Miroslav Pekník, Dr. Vavro Šrobár: politik, publicista a národnoosvetový pracovník, Bratislava 2012. 5. Vladimír Gonec, Miroslav Pekník a kol., Milan Hodža ako aktér medzinárodných vzťahov, Bratislava 2016. 6. Nadežda Jurčišinová, Česko-slovenské porady v Luhačoviciach, Bratislava 2017. |
Learning outcomes: |
(in Polish) (1) Po zakończeniu kursu studenci powinni orientować się nie tylko w najważniejszych wydarzeniach politycznych i kulturowych lat 1861-1945, ale także znać mniej popularne fakty z wspomnianego okresu. (2) Oprócz tego studenci winni krytycznie oceniać poszczególne wydarzenia a także wskazać, które z nich stanowią do dzisiaj punkty sporne w słowackiej historiografii. (3) Po zakończeniu kursu studenci powinni potrafić odnieść się do aktualnej sytuacji politycznej i społecznej wskazując konkretne wydarzenia z omawianego okresy, które mają realny wpływ na współczesne społeczeństwo słowackie. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na końcową ocenę składają się trzy czynniki: (1) Aktywny udział na zajęciach i regularne przygotowywanie się z zadawanych tekstów źródłowych. (2) Pisemna praca końcowa w formie eseju, bądź innej formy, w porozumieniu z prowadzącym. (3) Rozmowa na jeden z wybranych tematów, poruszanych podczas zajęć. |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Warsaw.