Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-DO-SPEC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot Dydaktyka ogólna ma zapoznać studenta z podstawami dydaktyki i przygotować do pracy dydaktycznej w szkole. |
Pełny opis: |
Przedmiot Dydaktyka ogólna ma zapoznać studenta z podstawami dydaktyki i przygotować do pracy dydaktycznej w szkole. Na zajęciach zostaną omówione m. in. Następujące zagadnienia: -systemy dydaktyczne -przedmiot i zadania dydaktyki -dobór treści kształcenia – kryteria -zasady nauczania -metody nauczania -wybrane zagadnienia z zakresu historii nauczania i wychowania. Dokładny spis tematów został podany w części B sylabusa |
Literatura: |
R.I. Arends, ”Uczymy się nauczać” tłum. K.Kruszewski, Warszawa 1995 Informator maturalny z języka łacińskiego i kultury antycznej – Centralna Komisja Egzaminacyjna „Języki obce w szkole” J.Kozielecki, „Koncepcje psychologiczne człowieka” Warszawa 2000 Cz.Kupisiewicz, „Podstawy dydaktyki ogólnej”, Warszawa 1988 K.Kruszewski (red.), „Sztuka nauczania”, t. 1 i 2, Warszawa 1991 W.Okoń, „Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej”, Warszawa 2003 S.Ostrowski, „Metodyka nauczania języka łacińskiego”, WSiP, Warszawa, 1981 D.C.Phillips, J.F.Soltis, “Podstawy wiedzy o nauczaniu”, Gdańsk 2003 S.Wilczyński, E.Pobiedzińska, A.Jaworska, „Porta Latina Nova”, podręcznik do nauki języka łacińskiego i kultury antycznej, Wydawnictwa szkolne PWN, warszawa 2012 J.Ryba, E.Wolanin, A.Klęczar, „Homo Romanus”, podręcznik do języka łacińskiego i kultury antycznej, Wyd. Draco, Kraków |
Efekty uczenia się: |
Po wykładzie W zakresie wiedzy student: - wymienia i definiuje podstawowe zagadnienia, których dotyczył wykład i zostały zawarte w zakresie tematów wykładu; W zakresie umiejętności student: - rozpoznaje i analizuje podstawowe zagadnienia, których dotyczył wykład i zostały zawarte w zakresie tematów wykładu; W zakresie kompetencji społecznych student: - docenia wagę procesu kształcenia ucznia, doboru właściwych metod dydaktycznych, - ma świadomość odpowiedzialności nauczyciela za proces kształcenia i wychowywania ucznia. Ponadto student weryfikuje wiedzę nabytą na wykładzie oraz nabywa i pogłębia umiejętności i kompetencje społeczne w trakcie praktyk psychologiczno-pedagogicznych w szkole ponadpodstawowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Systematyczny udział w zajęciach. Możliwa jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. Końcowe zaliczenie ustne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.