Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Recepcja kultury antycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3006-RKA4
Kod Erasmus / ISCED: 09.5 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Recepcja kultury antycznej
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia są poświęcone problematyce związanej z dziedzictwem antyku i jego recepcją w dawnej kulturze europejskiej oraz w dobie nowożytnej. Omówione zostaną kwestie związane z trwaniem wartości duchowych i materialnych świata starożytnego, zwłaszcza mitologii, literatury i sztuki.

Pełny opis:

Poprzez lekturę wybranych tekstów i opracowań studenci zapoznają się ze sposobami recepcji antyku oraz z kierunkami badań nad tradycją antyczną od średniowiecza po współczesność. Na początku wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia związane z recepcją antyku, w dalszej kolejności omówione zostaną dzieje starożytnych języków, antyczne gatunki literackie uprawiane do dzisiaj oraz toposy kulturowe sięgające swymi korzeniami antyku, a obecne w kulturze postantycznej.

Literatura:

semestr zimowy

(wybór)

1.M. Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków 2014

2.Łacina jako język elit, (red. J. Axer), Warszawa 2004.

3.J. Domański, Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009.

4. S. Zabłocki Od starożytności do neohellenizmu. Studia i szkice, Katowice 2008 .

5. W. Stroh, Łacina umarła, niech żyje łacina! Mała historia wielkiego języka, Poznań 2013.

5.J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004.

6.H. Kowalski, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2008.

semestr letni:

(wybór)

1.M. Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków 2014

2.Łacina jako język elit, (red. J. Axer), Warszawa 2004.

3.J. Domański, Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009.

4. S. Zabłocki Od starożytności do neohellenizmu. Studia i szkice, Katowice 2008 .

5.J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004.

6.H. Kowalski, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Student:

W zakresie wiedzy

- definiuje podstawowe pojęcia związane z recepcją antyku (K_W06/P7S_WG),

- opisuje recepcję literatury klasycznej na grunt literatury światowej i kultury współczesnej (K_W06/P7S_WG),

- charakteryzuje powiązania filologii klasycznej z pokrewnymi naukami humanistycznymi (K_W09/P7S_WG),

- opisuje wybrane zagadnienia polityczne, filozoficzne, religioznawcze z kręgu kultury śródziemnomorskiej oraz o ich wpływ na kulturę wieków późniejszych (K_W13/P7S_WG),

- charakteryzuje wpływ osiągnięć kultury starożytnej Grecji i Rzymu na kulturę czasów późniejszych (K_W06, 13_P7S_WG)

w zakresie umiejętności

- analizując i interpretując utwory postantyczne, rozpoznaje toposy odziedziczone po kulturze antycznej i definiuje ich rolę (K_U09/P7S_UW)

w zakresie kompetencji społecznych

- ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01/P7S_KK),

- wymienia argumenty na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego szczególnie grecko-rzymskiego antyku, doceniając tradycję i dziedzictwo kulturowe (K_K04/P7S_KO).

Metody i kryteria oceniania:

- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; student ma prawo do 1 nieobecności nieusprawiedliwionej w semestrze)) – 60%

- zaliczenie pisemne (test z pytaniami otwartymi i/lub praca pisemna) – 40%

Ocena końcowa wpisana do USOS będzie średnią ocen z obu semestrów.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Cyprian Mielczarski, Monika Mikuła, Beata Spieralska-Kasprzyk
Prowadzący grup: Cyprian Mielczarski, Beata Spieralska-Kasprzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia są poświęcone problematyce związanej z dziedzictwem antyku i jego recepcją w dawnej kulturze europejskiej oraz w dobie nowożytnej. Omówione zostaną kwestie związane z trwaniem wartości duchowych i materialnych świata starożytnego, zwłaszcza mitologii, literatury i sztuki.

Pełny opis:

Poprzez lekturę wybranych tekstów i opracowań studenci zapoznają się ze sposobami recepcji antyku oraz z kierunkami badań nad tradycją antyczną od średniowiecza po współczesność. Na początku wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia związane z recepcją antyku, w dalszej kolejności omówione zostaną dzieje starożytnych języków, antyczne gatunki literackie uprawiane do dzisiaj oraz toposy kulturowe sięgające swymi korzeniami antyku, a obecne w kulturze postantycznej.

Literatura:

Semestr I:

(wybór)

1.M. Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków 2014

2.Łacina jako język elit, (red. J. Axer), Warszawa 2004.

3.J. Domański, Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009.

4. S. Zabłocki Od starożytności do neohellenizmu. Studia i szkice, Katowice 2008 .

5. W. Stroh, Łacina umarła, niech żyje łacina! Mała historia wielkiego języka, Poznań 2013.

5.J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004.

6.H. Kowalski, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2008.

semestr letni:

(wybór)

1.M. Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków 2014

2.Łacina jako język elit, (red. J. Axer), Warszawa 2004.

3.J. Domański, Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009.

4. S. Zabłocki Od starożytności do neohellenizmu. Studia i szkice, Katowice 2008 .

5.J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004.

6.H. Kowalski, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2008.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Cyprian Mielczarski, Beata Spieralska-Kasprzyk
Prowadzący grup: Cyprian Mielczarski, Beata Spieralska-Kasprzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia są poświęcone problematyce związanej z dziedzictwem antyku i jego recepcją w dawnej kulturze europejskiej oraz w dobie nowożytnej. Omówione zostaną kwestie związane z trwaniem wartości duchowych i materialnych świata starożytnego, zwłaszcza mitologii, literatury i sztuki.

Pełny opis:

Poprzez lekturę wybranych tekstów i opracowań studenci zapoznają się ze sposobami recepcji antyku oraz z kierunkami badań nad tradycją antyczną od średniowiecza po współczesność. Na początku wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia związane z recepcją antyku, w dalszej kolejności omówione zostaną dzieje starożytnych języków, antyczne gatunki literackie uprawiane do dzisiaj oraz toposy kulturowe sięgające swymi korzeniami antyku, a obecne w kulturze postantycznej.

Literatura:

Semestr I:

(wybór)

1.M. Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków 2014

2.Łacina jako język elit, (red. J. Axer), Warszawa 2004.

3.J. Domański, Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009.

4. S. Zabłocki Od starożytności do neohellenizmu. Studia i szkice, Katowice 2008 .

5. W. Stroh, Łacina umarła, niech żyje łacina! Mała historia wielkiego języka, Poznań 2013.

5.J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004.

6.H. Kowalski, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2008.

semestr letni:

(wybór)

1.M. Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków 2014

2.Łacina jako język elit, (red. J. Axer), Warszawa 2004.

3.J. Domański, Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009.

4. S. Zabłocki Od starożytności do neohellenizmu. Studia i szkice, Katowice 2008 .

5.J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004.

6.H. Kowalski, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2008.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)