Recepcja kultury antycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-RKA4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Recepcja kultury antycznej |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone problematyce związanej z dziedzictwem antyku i jego recepcją w dawnej kulturze europejskiej oraz w dobie nowożytnej. Omówione zostaną kwestie związane z trwaniem wartości duchowych i materialnych świata starożytnego, zwłaszcza mitologii, literatury i sztuki. |
Pełny opis: |
Poprzez lekturę wybranych tekstów i opracowań studenci zapoznają się ze sposobami recepcji antyku oraz z kierunkami badań nad tradycją antyczną od średniowiecza po współczesność. Na początku wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia związane z recepcją antyku, w dalszej kolejności omówione zostaną dzieje starożytnych języków, antyczne gatunki literackie uprawiane do dzisiaj oraz toposy kulturowe sięgające swymi korzeniami antyku, a obecne w kulturze postantycznej. |
Literatura: |
semestr zimowy (wybór) 1.M. Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków 2014 2.Łacina jako język elit, (red. J. Axer), Warszawa 2004. 3.J. Domański, Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009. 4. S. Zabłocki Od starożytności do neohellenizmu. Studia i szkice, Katowice 2008 . 5. W. Stroh, Łacina umarła, niech żyje łacina! Mała historia wielkiego języka, Poznań 2013. 5.J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004. 6.H. Kowalski, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2008. semestr letni: (wybór) 1.M. Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków 2014 2.Łacina jako język elit, (red. J. Axer), Warszawa 2004. 3.J. Domański, Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009. 4. S. Zabłocki Od starożytności do neohellenizmu. Studia i szkice, Katowice 2008 . 5.J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004. 6.H. Kowalski, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student: W zakresie wiedzy - definiuje podstawowe pojęcia związane z recepcją antyku (K_W06/P7S_WG), - opisuje recepcję literatury klasycznej na grunt literatury światowej i kultury współczesnej (K_W06/P7S_WG), - charakteryzuje powiązania filologii klasycznej z pokrewnymi naukami humanistycznymi (K_W09/P7S_WG), - opisuje wybrane zagadnienia polityczne, filozoficzne, religioznawcze z kręgu kultury śródziemnomorskiej oraz o ich wpływ na kulturę wieków późniejszych (K_W13/P7S_WG), - charakteryzuje wpływ osiągnięć kultury starożytnej Grecji i Rzymu na kulturę czasów późniejszych (K_W06, 13_P7S_WG) w zakresie umiejętności - analizując i interpretując utwory postantyczne, rozpoznaje toposy odziedziczone po kulturze antycznej i definiuje ich rolę (K_U09/P7S_UW) w zakresie kompetencji społecznych - ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01/P7S_KK), - wymienia argumenty na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego szczególnie grecko-rzymskiego antyku, doceniając tradycję i dziedzictwo kulturowe (K_K04/P7S_KO). |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; student ma prawo do 1 nieobecności nieusprawiedliwionej w semestrze)) – 60% - zaliczenie pisemne (test z pytaniami otwartymi i/lub praca pisemna) – 40% Ocena końcowa wpisana do USOS będzie średnią ocen z obu semestrów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Cyprian Mielczarski, Monika Mikuła, Beata Spieralska-Kasprzyk | |
Prowadzący grup: | Cyprian Mielczarski, Beata Spieralska-Kasprzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone problematyce związanej z dziedzictwem antyku i jego recepcją w dawnej kulturze europejskiej oraz w dobie nowożytnej. Omówione zostaną kwestie związane z trwaniem wartości duchowych i materialnych świata starożytnego, zwłaszcza mitologii, literatury i sztuki. |
|
Pełny opis: |
Poprzez lekturę wybranych tekstów i opracowań studenci zapoznają się ze sposobami recepcji antyku oraz z kierunkami badań nad tradycją antyczną od średniowiecza po współczesność. Na początku wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia związane z recepcją antyku, w dalszej kolejności omówione zostaną dzieje starożytnych języków, antyczne gatunki literackie uprawiane do dzisiaj oraz toposy kulturowe sięgające swymi korzeniami antyku, a obecne w kulturze postantycznej. |
|
Literatura: |
Semestr I: (wybór) 1.M. Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków 2014 2.Łacina jako język elit, (red. J. Axer), Warszawa 2004. 3.J. Domański, Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009. 4. S. Zabłocki Od starożytności do neohellenizmu. Studia i szkice, Katowice 2008 . 5. W. Stroh, Łacina umarła, niech żyje łacina! Mała historia wielkiego języka, Poznań 2013. 5.J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004. 6.H. Kowalski, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2008. semestr letni: (wybór) 1.M. Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków 2014 2.Łacina jako język elit, (red. J. Axer), Warszawa 2004. 3.J. Domański, Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009. 4. S. Zabłocki Od starożytności do neohellenizmu. Studia i szkice, Katowice 2008 . 5.J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004. 6.H. Kowalski, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Cyprian Mielczarski, Beata Spieralska-Kasprzyk | |
Prowadzący grup: | Cyprian Mielczarski, Beata Spieralska-Kasprzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone problematyce związanej z dziedzictwem antyku i jego recepcją w dawnej kulturze europejskiej oraz w dobie nowożytnej. Omówione zostaną kwestie związane z trwaniem wartości duchowych i materialnych świata starożytnego, zwłaszcza mitologii, literatury i sztuki. |
|
Pełny opis: |
Poprzez lekturę wybranych tekstów i opracowań studenci zapoznają się ze sposobami recepcji antyku oraz z kierunkami badań nad tradycją antyczną od średniowiecza po współczesność. Na początku wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia związane z recepcją antyku, w dalszej kolejności omówione zostaną dzieje starożytnych języków, antyczne gatunki literackie uprawiane do dzisiaj oraz toposy kulturowe sięgające swymi korzeniami antyku, a obecne w kulturze postantycznej. |
|
Literatura: |
Semestr I: (wybór) 1.M. Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków 2014 2.Łacina jako język elit, (red. J. Axer), Warszawa 2004. 3.J. Domański, Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009. 4. S. Zabłocki Od starożytności do neohellenizmu. Studia i szkice, Katowice 2008 . 5. W. Stroh, Łacina umarła, niech żyje łacina! Mała historia wielkiego języka, Poznań 2013. 5.J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004. 6.H. Kowalski, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2008. semestr letni: (wybór) 1.M. Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków 2014 2.Łacina jako język elit, (red. J. Axer), Warszawa 2004. 3.J. Domański, Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009. 4. S. Zabłocki Od starożytności do neohellenizmu. Studia i szkice, Katowice 2008 . 5.J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie. O wizji antyku w sztuce Warszawy i innych ośrodków kultury dawnej Polski, Warszawa 2004. 6.H. Kowalski, Antyczne tradycje w dekoracji rzeźbiarskiej gmachów Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu, Warszawa 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.