Dyzartria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-31B1DZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.904
|
Nazwa przedmiotu: | Dyzartria |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedyczne minimum programowe Przedmioty obowiązkowe dla I roku logopedii - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu zaliczonych wcześniej przedmiotów: wstęp do logopedii, rozwój mowy dziecka, anatomia, fizjologia i patologia narządu mowy, neurologia, psychologia rozwojowa i kliniczna, neuropsychologia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza w podstawowe zagadnienia z zakresu dyzartrii – przyczyny, objawy oraz typy. Przekazane zostaną informacje i wskazówki praktyczne dotyczące terapii dorosłych oraz dzieci z dyzartrycznymi zaburzeniami mowy. Zaprezentowane zostaną techniki i narzędzia pomocne w diagnozie logopedycznej chorych z dyzartrią oraz przykłady ćwiczeń usprawniających oddech, fonację i pracę aparatu artykulacyjnego. |
Pełny opis: |
Wykład jest poświęcony następującym zagadnieniom: 1. Definicja i klasyfikacja dyzartrii. Dyzartria a mózgowe porażenie dziecięce. 2. Diagnoza różnicowa dyzartrii. Przyczyny upośledzenia motoryki. Pojęcie mechanizmu wykonawczego i programującego dla mowy. 3. Zaburzenia dyzartryczne u dzieci jako jedna z form zaburzeń mowy, nie języka. Rodzaje zaburzeń dyzartrycznych a różne postaci mpdz. Trudności w rozpoznawaniu i różnicowaniu zaburzeń dyzartrycznych. 4. Istota zaburzeń dyzartrycznych. Metody diagnozy dyzartrii: Skala dyzartrii U. Mireckiej i K. Gustaw, Profil dyzartrii S. Robertson, próby do oceny dysartrii wg Frenchay Dysarthria Assessment. Wskazówki do diagnozy typów dyzartrii: zaburzenia funkcji artykulatorów, zaburzenia prozodyczne, zaburzenia fonacyjne, zaburzenia oddechowe. 5. Obraz zaburzeń systemu językowego u dzieci dyzartrycznych. Zaburzenia fonetyczno-fonologiczne (studia przypadków). 6. Etiologia i charakterystyka zaburzeń połykania. Współwystępowanie zaburzeń połykania z zaburzeniami mowy. Metody terapii. 7. Udział logopedy w zespole specjalistycznym; usprawnianie funkcji narządów mających wpływ na wyrazistość artykulacji i prozodii. Zasady i etapy usprawniania logopedycznego. 8. Masaż logopedyczny. 9. Wspomagające metody komunikacji. 10. Przykłady zaburzeń mowy o typie dyzartrii w przygotowanych materiałach filmowych. |
Literatura: |
Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, WSiP, Warszawa. Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., 2005, (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole. Jastrzębowska G., 1999, Dyzartria dziecięca [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole. Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., 1999, Diagnoza i terapia dysartrii [w:] Gałkowski T., Jastrzębowska G.(red.), Logopedia, Opole. Juzwa E., Pawłowski Z., 1981, Czynności fizjologiczne związane z udziałem narządu Ŝucia [w:] Fizjologia narządu Ŝucia, red. Grosfeldowa O., Warszawa. Kownacka E., 1977, Lingwistyczne kryteria różnicowania afazji ruchowej i dyzartrii [w:] Mierzejewska H. (red.), Badania lingwistyczne nad afazją, Ossolineum, Wrocław lub [w:] Przybysz-Piwkowa M. (red.), 1993, Afazja. Z lingwistycznych badań empirycznych, UW, Warszawa (przedruk). Logemann J. A., 1995, Dysfagia: ocena i leczenie (Dysphagia: Evaluation and treatment, ), [w:] Folia Phoniatrica et Logopaedica 47, 3, 1995, s. 140-164), tłum. T. Zaleski, Audiofonologia IX 1996, s.119-131. Łobacz P., 2001, Wymowa patologiczna a norma fonetyczna w świetle analizy akustycznej [w:] Grabias S., Zaburzenia mowy, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. Michalik M., 2004, O językoznawczą metodę w badaniach nad dyzartrią (na przykładzie pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym), [w:] Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis 19, Studia Linguistica II. Michałowicz R. (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, Warszawa. Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M. (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy - diagnozowanie i postępowanie usprawniające, Wyd. DiG, Warszawa. Michałowicz R. (red.), 2001, Mózgowe porażenie dziecięce, PZWL, Warszawa. Tarnowski Z., 1989, Dyzartria - wybrane problemy etiologii, diagnozy i terapii, Warszawa. Tłokiński W., 2005, Zaburzenia mowy o typie dyzartrii [w:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, op. cit. Jauer-Niworowska O., 2007, Zaburzenia mowy w chorobie Wilsona, „Poradnik Językowy”, 8,66-79. Jauer-Niworowska O., 2008, Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych z uwzględnieniem ich patomechanizmu na podstawie doświadczeń własnych i danych z literatury przedmiotu [w:] Porayski-Pomsta J. Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa. Jauer-Niworowska O., 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, Warszawa. Przybysz-Piwko M., Włodarczyk E., 2008, Segmentacja fonemowa u dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego a trudności w pisaniu [w:] Porayski-Pomsta J., Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa. Drewniak-Wołosz E., Paluch A., 2008, Niedokształcenie mowy o typie afazji. Studium przypadku [w:] Porayski-Pomsta J., Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa. Czaplewska E., Kaczorowska-Bray K., 2008, Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej u dzieci z różnymi dysfunkcjami [w:] Porayski-Pomsta J., Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa. Kurowska M., 2008, Rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi i samodzielnego wypowiadania u dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego [w:] Porayski-Pomsta J., Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa. G. Jastrzębowska, 2005, Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy [w:] Podstawy neurologopedii, op. cit.; Parol U., 1997, Dziecko z niedokształceniem mowy. Diagnoza, analiza, terapia, Warszawa. Yorkston K.M., Beukelman D.R.,1999, Management of Motor Speech Disorders in Children and Adults. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładu student: WIEDZA - definiuje termin dyzartria, zna treść i zakres użycia tego terminu; - ma wiedzę na temat mechanizmu połykania, zaburzeń połykania, ich związku z zaburzeniami mowy; - umie opisać istotę zaburzeń mowy ilustrowaną studiami przypadków; UMIEJĘTNOŚCI - umie diagnozować zaburzenia mowy (diagnoza różnicowa); - analizuje wybrane metody terapii chorych z dyzartrią; - zyskał umiejętność diagnozowania i planowania terapii w przypadkach dyzartrii; KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest przygotowany do współpracy z innymi specjalistami w usprawnianiu dziecka z zaburzeniami mowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności, aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie referatu. Zaliczenie na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.