Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dyzartria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-31B1DZ
Kod Erasmus / ISCED: 12.904 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dyzartria
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedyczne minimum programowe
Przedmioty obowiązkowe dla I roku logopedii - stacjonarne 2-go stopnia
Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu zaliczonych wcześniej przedmiotów: wstęp do logopedii, rozwój mowy dziecka, anatomia, fizjologia i patologia narządu mowy, neurologia, psychologia rozwojowa i kliniczna, neuropsychologia.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład wprowadza w podstawowe zagadnienia z zakresu dyzartrii – przyczyny, objawy oraz typy. Przekazane zostaną informacje i wskazówki praktyczne dotyczące terapii dorosłych oraz dzieci z dyzartrycznymi zaburzeniami mowy. Zaprezentowane zostaną techniki i narzędzia pomocne w diagnozie logopedycznej chorych z dyzartrią oraz przykłady ćwiczeń usprawniających oddech, fonację i pracę aparatu artykulacyjnego.

Pełny opis:

Wykład jest poświęcony następującym zagadnieniom:

1. Definicja i klasyfikacja dyzartrii. Dyzartria a mózgowe porażenie dziecięce.

2. Diagnoza różnicowa dyzartrii. Przyczyny upośledzenia motoryki. Pojęcie mechanizmu wykonawczego i programującego dla mowy.

3. Zaburzenia dyzartryczne u dzieci jako jedna z form zaburzeń mowy, nie języka. Rodzaje zaburzeń dyzartrycznych a różne postaci mpdz. Trudności w rozpoznawaniu i różnicowaniu zaburzeń dyzartrycznych.

4. Istota zaburzeń dyzartrycznych. Metody diagnozy dyzartrii: Skala dyzartrii U. Mireckiej i K. Gustaw, Profil dyzartrii S. Robertson, próby do oceny dysartrii wg Frenchay Dysarthria Assessment. Wskazówki do diagnozy typów dyzartrii: zaburzenia funkcji artykulatorów, zaburzenia prozodyczne, zaburzenia fonacyjne, zaburzenia oddechowe.

5. Obraz zaburzeń systemu językowego u dzieci dyzartrycznych. Zaburzenia fonetyczno-fonologiczne (studia przypadków).

6. Etiologia i charakterystyka zaburzeń połykania. Współwystępowanie zaburzeń połykania z zaburzeniami mowy. Metody terapii.

7. Udział logopedy w zespole specjalistycznym; usprawnianie funkcji narządów mających wpływ na wyrazistość artykulacji i prozodii. Zasady i etapy usprawniania logopedycznego.

8. Masaż logopedyczny.

9. Wspomagające metody komunikacji.

10. Przykłady zaburzeń mowy o typie dyzartrii w przygotowanych materiałach filmowych.

Literatura:

Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, WSiP, Warszawa.

Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., 2005, (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Jastrzębowska G., 1999, Dyzartria dziecięca [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., 1999, Diagnoza i terapia dysartrii [w:] Gałkowski T., Jastrzębowska G.(red.), Logopedia, Opole.

Juzwa E., Pawłowski Z., 1981, Czynności fizjologiczne związane z udziałem narządu Ŝucia [w:] Fizjologia narządu Ŝucia, red. Grosfeldowa O., Warszawa.

Kownacka E., 1977, Lingwistyczne kryteria różnicowania afazji ruchowej i dyzartrii [w:] Mierzejewska H. (red.), Badania lingwistyczne nad afazją, Ossolineum, Wrocław lub [w:] Przybysz-Piwkowa M. (red.), 1993, Afazja. Z lingwistycznych badań empirycznych, UW, Warszawa (przedruk).

Logemann J. A., 1995, Dysfagia: ocena i leczenie

(Dysphagia: Evaluation and treatment, ), [w:] Folia Phoniatrica et Logopaedica 47, 3, 1995, s. 140-164), tłum. T. Zaleski, Audiofonologia IX 1996, s.119-131.

Łobacz P., 2001, Wymowa patologiczna a norma fonetyczna w świetle analizy akustycznej [w:] Grabias S., Zaburzenia mowy, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Michalik M., 2004, O językoznawczą metodę w badaniach nad dyzartrią (na przykładzie pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym), [w:] Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis 19, Studia Linguistica II.

Michałowicz R. (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, Warszawa.

Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M. (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy - diagnozowanie i postępowanie usprawniające, Wyd. DiG, Warszawa.

Michałowicz R. (red.), 2001, Mózgowe porażenie dziecięce, PZWL,

Warszawa.

Tarnowski Z., 1989, Dyzartria - wybrane problemy etiologii, diagnozy i terapii, Warszawa.

Tłokiński W., 2005, Zaburzenia mowy o typie dyzartrii [w:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, op. cit.

Jauer-Niworowska O., 2007, Zaburzenia mowy w chorobie Wilsona, „Poradnik Językowy”, 8,66-79.

Jauer-Niworowska O., 2008, Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych z uwzględnieniem ich patomechanizmu na podstawie doświadczeń własnych i danych z literatury przedmiotu [w:] Porayski-Pomsta J. Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa.

Jauer-Niworowska O., 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, Warszawa.

Przybysz-Piwko M., Włodarczyk E., 2008, Segmentacja fonemowa u dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego a trudności w pisaniu [w:] Porayski-Pomsta J., Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa.

Drewniak-Wołosz E., Paluch A., 2008, Niedokształcenie mowy o typie afazji. Studium przypadku [w:] Porayski-Pomsta J., Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa.

Czaplewska E., Kaczorowska-Bray K., 2008, Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej u dzieci z różnymi dysfunkcjami [w:] Porayski-Pomsta J., Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa.

Kurowska M., 2008, Rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi i samodzielnego wypowiadania u dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego [w:] Porayski-Pomsta J., Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa.

G. Jastrzębowska, 2005, Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy [w:] Podstawy neurologopedii, op. cit.;

Parol U., 1997, Dziecko z niedokształceniem mowy. Diagnoza, analiza, terapia, Warszawa.

Yorkston K.M., Beukelman D.R.,1999, Management of Motor Speech Disorders in Children and Adults.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu wykładu student:

WIEDZA

- definiuje termin dyzartria, zna treść i zakres użycia tego terminu;

- ma wiedzę na temat mechanizmu połykania, zaburzeń połykania, ich związku z zaburzeniami mowy;

- umie opisać istotę zaburzeń mowy ilustrowaną studiami przypadków;

UMIEJĘTNOŚCI

- umie diagnozować zaburzenia mowy (diagnoza różnicowa);

- analizuje wybrane metody terapii chorych z dyzartrią;

- zyskał umiejętność diagnozowania i planowania terapii w przypadkach dyzartrii;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- jest przygotowany do współpracy z innymi specjalistami w usprawnianiu dziecka z zaburzeniami mowy.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności, aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie referatu. Zaliczenie na ocenę.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)