Niedokształcenie mowy u osób z upośledzeniem umysłowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-31B1NU |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.304
|
Nazwa przedmiotu: | Niedokształcenie mowy u osób z upośledzeniem umysłowym |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedyczne minimum programowe Przedmioty obowiązkowe dla I roku logopedii - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Najważniejsze ustalenia dotyczące upośledzenia umysłowego oraz charakterystyka najczęstszych zaburzeń werbalnych i niewerbalnych sposobów porozumiewania się dzieci upośledzonych umysłowo. Podstawowe trudności diagnozy i terapii logopedycznej dzieci upośledzonych umysłowo oraz sposoby przezwyciężania tych problemów. Przegląd narzędzi diagnostycznych oraz narzędzi do oceny umiejętności dziecka umożliwiających tworzenie indywidualnych programów terapeutycznych. Sposoby pracy oraz postępowanie z dziećmi upośledzonymi umysłowo z różnymi problemami językowymi z uwzględnieniem ich poziomu funkcjonowania i rozwoju psychoruchowego. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje charakterystykę (definicję, klasyfikację, specyfikę) upośledzenia umysłowego i jego wpływ na funkcjonowanie komunikacyjne i językowe dziecka. Ukazuje również metody pracy terapeutycznej oraz przedstawia rolę logopedy w terapii dziecka upośledzonego umysłowo. Przedstawione zostaną wybrane zagadnienia związane ze sposobami porozumiewania się dzieci upośledzonych umysłowo z uwzględnieniem ich werbalnej i niewerbalnej formy. Omówione zostaną także charakterystyczne zaburzenia mowy i komunikacji. Studenci będą mogli zapoznać się z kryteriami i narzędziami diagnostycznymi wykorzystywanymi przy diagnozowaniu upośledzenia umysłowego. Pokazane zostaną metody i zasady pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo oraz ich zastosowanie w terapii logopedycznej oraz przy tworzeniu planów tego rodzaju terapii i przy wyborze materiału językowego. |
Literatura: |
- Błeszyński J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju, Gdańsk, 2011. - Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. Diagnoza i terapia mowy upośledzonych umysłowo, [w:] red. T.Gałkowski, G. Jastrzębowska Logopedia-pytania i odpowiedzi, Opole 1999. - Kostrzewski J., Kryteria upośledzenia umysłowego,[w:] red. K. Kirejczyk Upośledzenie umysłowe-pedagogika, Warszawa, 1981. - Minczakiewicz E., Zaburzenia mowy u upośledzonych umysłowo, [w:] red. T Gałkowski, Z. Tarnowski, T. Zaleski, Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, Lublin 1993. - Pilecki J., Żak A., Rozwój kompetencji językowych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w toku zamierzonych oddziaływań stymulacyjnych, [w:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace Pedagogiczne, z.831, 1994. - Stomma D., Upośledzenie umysłowe [w:] red. J. Czochańska Neurologia dziecięca, Warszawa 1990. - Tarkowski Z., Zaburzenia mowy dzieci upośledzonych umysłowo [w:] red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Logopedia-pytania i odpowiedzi, Opole 1999. -Twardowski A., Kompetencja komunikacyjna dzieci upośledzonych umysłowo – zarys problematyki badawczej, [w:] Psychologia Wychowawcza, 3, 1991. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: 1. Wiedza: - definiuje upośledzenie umysłowe, - zna i omawia podstawowe zaburzenia mowy i komunikacji w upośledzeniu umysłowym, 2. Umiejętności: - potrafi wstępnie zdiagnozować to zaburzenie, - potrafi zaplanować terapię dziecka z upośledzeniem umysłowym oraz dobrać odpowiednie metody pracy, 3. Kompetencje społeczne: - jest otwarty na różne metody pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo oraz potrafi współpracować z różnymi specjalistami, - postępuje z dzieckiem upośledzonym zgodnie z zasadami etyki, - jest wrażliwy na czynniki utrudniające dziecku z upośledzeniem umysłowym nabywanie mowy, - jest kreatywny w dostosowywaniu pomocy logopedycznych do potrzeb dzieci upośledzonych umysłowo. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci zobowiązani są do uczestnictwa w zajęciach i zapoznania się z literaturą oraz do zaliczenia testu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.