Język mediów, język w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-C053EG1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Język mediów, język w mediach |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Uczestnik seminarium powinien być zainteresowany różnorodnymi przekazami medialnymi (prasa, radio, telewizja, Internet), a także językoznawstwem pragmatycznym. Ponadto powinien interesować się dziedzinami pokrewnymi: socjologią, psychologią, medioznawstwem. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiotem seminarium będą współczesne przekazy medialne, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy językowej w wymiarze pragmatycznym (kto? do kogo? w jakiej sytuacji? w jakim celu?). Podstawę teoretyczną będą stanowiły założenia mediolingwistyki, która pozwala badać strukturę i użycie języka w jego medialnym kontekście. |
Pełny opis: |
Przedmiotem seminarium będą współczesne przekazy medialne, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy językowej w wymiarze pragmatycznym (kto? do kogo? w jakiej sytuacji? w jakim celu?). Badania przekazów medialnych mają na ogół charakter interdyscyplinarny, co powoduje konieczność sięgania po metody nie tylko z zakresu językoznawstwa, ale także dziedzin pokrewnych: psychologii, socjologii oraz medioznawstwa. Na łączenie różnych obszarów badawczych pozwalają założenia mediolingwistyki, która stanie się podstawą prowadzonych w czasie seminarium analiz. Mediolingwistyka pozwala badać strukturę i użycie języka w jego medialnym kontekście. Seminarium obejmuje 2 semestry. W trakcie 1. semestru są przewidziane tematy ogólne, co pomoże uczestnikom sprecyzować własne założenia badawcze: - Klasyfikacja i charakterystyka mediów (starych i nowych); - Genologia medialna a genologia lingwistyczna; - Dyskurs medialny; - Językowy , medialny, dyskursywny obraz świata; - Opis i analiza mechanizmów tworzenia tekstów medialnych; - Opis i analiza języka poszczególnych mediów (telewizji, radia, prasy, internetu); - Opis i analiza wybranych zjawisk językowych obserwowanych w mediach (m.in. perswazja i manipulacja, hejt, przemoc i agresja językowa, tabu językowe i obyczajowe, język wartości, autoprezentacja) [Wskazane tematy będą uzupełniane o propozycje wskazane przez uczestników seminarium, zgodne z ich zainteresowaniami] 2. semestr będzie przeznaczony na propozycje uczestników zajęć i prezentacje koncepcji planowanych rozpraw dyplomowych. |
Literatura: |
R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012 Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013. seria: Współczesne media, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin. B. Skowronek, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013. I. Loewe, Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów, Katowice 2018. Maciejak K., Youtube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018. M. Ślawska, Sztuka mediów. O świadomości gatunkowej dziennikarzy prasowych, Katowice 2019. K. Kaszewski, Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji, Warszawa 2018. Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Warszawa 2015 Literatura przedmiotu będzie uzupełniana i dostosowywana do zainteresowań badawczych seminarzystów. W czasie spotkań w formie zdalnej teksty omawiane na zajęciach będą udostępniane na grupowym dysku Google. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: ) - fakty z zakresu językoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową - metodologie językoznawcze oraz z zakresu nauk o mediach UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi:) napisać dłuższą spójną pracę naukową: - opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych; - wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą; - poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym; - właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań; - popartą zgromadzonym materiałem dowodowym; - składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji; - eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki; - poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego; - obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią; - mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości; - ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie: precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze; dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów; uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki; wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego; utrzymując uwagę słuchaczy; wykorzystując przejrzyste techniki prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne); dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany; mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia - student w swoich badaniach wykorzystuje techniki informacyjno-komunikacyjne KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotowy do: ) - pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób; - wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kierowania się uczciwością naukową; - doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do wystawienia oceny są: - obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności w każdym semestrze); - aktywne uczestnictwo w zajęciach: znajomość zadawanych tekstów będących podstawą dyskusji, udział w dyskusji; - referaty cząstkowe stanowiące wstęp do poruszanego na zajęciach tematu; - prezentacja koncepcji własnej pracy dyplomowej (II semestr) - złożenie pracy dyplomowej zgodnej z wymaganiami (koniec II semestru) W I semestrze zajęcia będą prowadzone w trybie synchronicznym za pośrednictwem GoogleMeet |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.