Język polski jako drugi, obcy, odziedziczony - lingwistyka i glottodydaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-C053KG1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Język polski jako drugi, obcy, odziedziczony - lingwistyka i glottodydaktyka |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest metodologiczne i merytoryczne przygotowanie do napisania pracy licencjackiej. Uczestnicy będą mieli okazję rozważać zagadnienia związane z akwizycją języka polskiego jako obcego, drugiego, odziedziczonego. |
Pełny opis: |
Podczas seminarium zostaną poruszone m.in. kwestie akwizycji języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego; dwu- i wielojęzyczności; nauczania gramatyki, leksyki i komunikacji. Studenci będą referować literaturę przedmiotu oraz własne prace. Studenci poznają techniki pisania pracy licencjackiej: określanie zakresu tematycznego, formułowanie tematu, zbieranie materiałów, opracowanie konspektu pracy, bibliografii, przypisów itp. |
Literatura: |
Literatura (przykładowa): Gleason J.B., N.B. Ratner (red.) (2005), Psycholingwistyka, Gdańsk. Kurcz I. (2007), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk. Dębski R. i W.T. Miodunka (red.) (2016), Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków. Monografia zbiorowa pod , Kraków. Lipińska E. (2003), Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków. Dakowska M. (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa. Laskowski R. (2009), Język w zagrożeniu. Przyswajanie języka polskiego w warunkach polsko-szwedzkiego bilingwizmu, Kraków. Prizel-Kania A. (2012), Od kompetencji językowej do komunikacyjnej. Przemiany pojęcia w ujęciu glottodydaktycznym, [w:] M. Jodłowiec, A. Tereszkiewicz (red.), Dydaktyka języka obcego w okresie przemian, Kraków, s. 49-58. Grabias S. (1994), Język w zachowaniach społecznych, Lublin. A. Markowski (1992), Leksyka wspólna różnym odmianom polszczyzny, cz. I, Wrocław. Seretny A., Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2015. Gramatyki języka polskiego, gramatyki porównawcze. Pozostała literatura zostanie dobrana do zainteresowań badawczych uczestników. |
Efekty uczenia się: |
Student krytycznie czyta literaturę przedmiotu i referuje ją. Student zna podstawowe narzędzia pracy językoznawcy. Student potrafi zgromadzić literaturę przedmiotu i umiejętnie ją wykorzystać w opracowaniu wybranego tematu pracy licencjackiej. Student potrafi samodzielnie zgromadzić materiał do analizy. Student umie stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować poprzez dobór właściwych narzędzi badawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola przygotowania do zajęć (aktywność, przygotowanie referatów). Przygotowywanie pracy licencjackiej (wybór tematu, opracowanie konspektu, przeprowadzenie badania, napisanie i złożenie pracy). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.