Film i media wobec tradycji literackiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-C062RT2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.205
|
Nazwa przedmiotu: | Film i media wobec tradycji literackiej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Temat seminarium: "Film i media wobec tradycji literackiej" rozumiemy szeroko. Film - który jest wszak częścią mediów - jest wyodrębniony ze względu na jego szczególną rolę dla podejmowanych badań. Najważniejszym celem seminarium jest obrona prac w terminie przez wszystkich uczestników. Rok akademicki 2019/20 poświęcamy metodologii i rozwinięciu projektów prac. W roku akademickim 2020/21 piszemy i przedstawiamy na zajęciach kolejne rozdziały. Korzystamy z kursu na platformie Centrum Kompetencji Cyfrowych UW. |
Pełny opis: |
Film i media wobec tradycji literackiej - możliwe obszary tematyczne: - adaptacja filmowa dzieła literackiego - hermeneutyka filmu a hermeneutyka literatury - literackie konteksty nowych mediów - język filmu - warsztat filmowy i warsztat literacki - scenariopisarstwo - rodzaje i gatunki filmowe wobec tradycji literackiej - film w kontekście nowych mediów - film i literatura - sztuka i rzemiosło - paradygmaty kultury w filmie (mediach) Staramy się konstruować tematy prac tak, by były w jak największym stopniu analityczne i oryginalne. |
Literatura: |
Lista wspólnych lektur jest ustalana po pierwszym seminarium, na którym uczestnicy wstępnie przedstawiają obszary zainteresowań i zakresy tematyczne prac. Wybór literatury: Adamczak, Marcin (2010). Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci. Arijon, Daniel (2008). Gramatyka języka filmowego. Bordwell, David (2019). O historii stylu filmowego. Bordwell, David, Thompson, Kristin (2014). Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie. Giannetti, Louis (2005). Understanding Movies. Gwóźdż, Andrzej (red.). (2002). Europejskie manifesty kina. Hayward, Susan (2006). Cinema Studies. The Key Concepts. Helman, Alicja, Ostaszewski, Jacek (2010). Historia myśli filmowej. Hendrykowska, Małgorzata (2012). Kronika kinematografii polskiej (1895-2011). Hendrykowski, Marek (2014). Współczesna adaptacja filmowa. Janion, Maria (1980). Odnawianie znaczeń. Lubelski, Tadeusz (2015). Historia kina polskiego (1895-2014). Lubelski, Tadeusz, Sowińska, Iwona, Syska, Rafał (2010-2019). Historia kina. T. 1-4. Monaco, James (2000). How to Read a Film. Movies, Media, Multimedia. Płażewski, Jerzy (2008). Język filmu. Rode, Dagmara, Pieńkowski, Marcin (red.). (2013). Metody dokumentalne w filmie. Wunenburger, Jean-Jacques (2011). Filozofia obrazów. Wybrane czasopisma: "Ekrany", "Images", "Kwartalnik Filmowy", "Media - Kultura - Komunikacja Społeczna", "Panoptikum", "Pleograf". |
Efekty uczenia się: |
Pomyślna obrona pracy magisterskiej w terminie. Publikacja fragmentów najlepszych prac. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryterium zaliczenia jest ocena stopnia zaawansowania pracy przez prowadzącego seminarium. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe nie są przewidziane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.