Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Film i media wobec tradycji literackiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-C062RT2
Kod Erasmus / ISCED: 09.205 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Film i media wobec tradycji literackiej
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Temat seminarium: "Film i media wobec tradycji literackiej" rozumiemy szeroko. Film - który jest wszak częścią mediów - jest wyodrębniony ze względu na jego szczególną rolę dla podejmowanych badań.

Najważniejszym celem seminarium jest obrona prac w terminie przez wszystkich uczestników. Rok akademicki 2019/20 poświęcamy metodologii i rozwinięciu projektów prac. W roku akademickim 2020/21 piszemy i przedstawiamy na zajęciach kolejne rozdziały.

Korzystamy z kursu na platformie Centrum Kompetencji Cyfrowych UW.

Pełny opis:

Film i media wobec tradycji literackiej - możliwe obszary tematyczne:

- adaptacja filmowa dzieła literackiego

- hermeneutyka filmu a hermeneutyka literatury

- literackie konteksty nowych mediów

- język filmu

- warsztat filmowy i warsztat literacki

- scenariopisarstwo

- rodzaje i gatunki filmowe wobec tradycji literackiej

- film w kontekście nowych mediów

- film i literatura - sztuka i rzemiosło

- paradygmaty kultury w filmie (mediach)

Staramy się konstruować tematy prac tak, by były w jak największym stopniu analityczne i oryginalne.

Literatura:

Lista wspólnych lektur jest ustalana po pierwszym seminarium, na którym uczestnicy wstępnie przedstawiają obszary zainteresowań i zakresy tematyczne prac.

Wybór literatury:

Adamczak, Marcin (2010). Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci.

Arijon, Daniel (2008). Gramatyka języka filmowego.

Bordwell, David (2019). O historii stylu filmowego.

Bordwell, David, Thompson, Kristin (2014). Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie.

Giannetti, Louis (2005). Understanding Movies.

Gwóźdż, Andrzej (red.). (2002). Europejskie manifesty kina.

Hayward, Susan (2006). Cinema Studies. The Key Concepts.

Helman, Alicja, Ostaszewski, Jacek (2010). Historia myśli filmowej.

Hendrykowska, Małgorzata (2012). Kronika kinematografii polskiej (1895-2011).

Hendrykowski, Marek (2014). Współczesna adaptacja filmowa.

Janion, Maria (1980). Odnawianie znaczeń.

Lubelski, Tadeusz (2015). Historia kina polskiego (1895-2014).

Lubelski, Tadeusz, Sowińska, Iwona, Syska, Rafał (2010-2019). Historia kina. T. 1-4.

Monaco, James (2000). How to Read a Film. Movies, Media, Multimedia.

Płażewski, Jerzy (2008). Język filmu.

Rode, Dagmara, Pieńkowski, Marcin (red.). (2013). Metody dokumentalne w filmie.

Wunenburger, Jean-Jacques (2011). Filozofia obrazów.

Wybrane czasopisma: "Ekrany", "Images", "Kwartalnik Filmowy", "Media - Kultura - Komunikacja Społeczna", "Panoptikum", "Pleograf".

Efekty uczenia się:

Pomyślna obrona pracy magisterskiej w terminie.

Publikacja fragmentów najlepszych prac.

Metody i kryteria oceniania:

Kryterium zaliczenia jest ocena stopnia zaawansowania pracy przez prowadzącego seminarium.

Praktyki zawodowe:

Praktyki zawodowe nie są przewidziane.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)