Testowanie i certyfikacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-G1A3TC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Testowanie i certyfikacja |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z systemem certyfikacji języka polskiego jako obcego oraz sposobami testowania znajomości języka polskiego jako obcego. Nabycie podstawowych umiejętności w zakresie pisania zadań testowych i oceniania wyników. |
Pełny opis: |
1. Co, w jakim celu i jak oceniamy? Rodzaje testów i jednostek testowych. Kryteria oceny testów. 2. Certyfikatowe testy biegłości – standardy ESOKJ i PKPZJPJO. Charakterystyka poziomów kompetencji językowej, struktura testu egzaminacyjnego, budowa zadań, sposób oceny. 3. Testowanie znajomości podsystemów języka. Typy jednostek testujących. Zasady konstruowania zadań i testów. 4. Testowanie sprawności językowych. Typy jednostek testujących. Zasady konstruowania zadań i testów. 5. Standardy oceniania sprawności mówienia i pisania zgodnie z ESOKJ. Charakterystyka kompetencji językowych w zakresie danych sprawności. Struktura jednostek testujących. Kryteria oceny. |
Literatura: |
1. Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego, Ewa Lipińska, Waldemar Martyniuk, Anna Seretny, Universitas 2004. 2. Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim, E. Lipińska, A. Seretny, Universitas 2008. 3. Listy zagadnień kontrolnych do analizy testów biegłości językowej, M. Gaszyńska, A. Seretny, Universitas 2004. 4. Wskaźniki biegłości językowej, W. Martyniuk, Universitas 2004. 5. Przewodnik dla autorów zadań do testów językowych, A. Seretny, M. Gaszyńska-Magiera Universitas 2004. 6. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Council of Europe, Waldemar Martyniuk, CODN. 7. Standardy egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego, Państwowa Komisja Poświadczania Języka Polskiego jako Obcego. 8. Metodyka nauczania języków obcych, H. Komorowska, Warszawa 2009. 9. Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola. Ocena. Testowanie, H. Komorowska, Warszawa 2002. 10. Sukces i niepowodzenie w nauce języka obcego, H. Komorowska, Warszawa 1987. 11. H. Komorowska, Ewaluacja biegłości językowej, Białystok 2002. |
Efekty uczenia się: |
1. Student ma podstawową wiedzę na temat sprawdzania znajomości języka polskiego jako obcego. 2. Student zna rodzaje testów i techniki testowania. 3. Student umie opracować zadania testujące podsystemy języka i sprawności językowe. 4. Student oceniać testy językowe z zakresu wybranych sprawności. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywność i bieżące przygotowanie do zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.