Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język polski jako obcy, drugi, odziedziczony - lingwistyka i glottodydaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L-S3MP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język polski jako obcy, drugi, odziedziczony - lingwistyka i glottodydaktyka
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - seminaria licencjackie - 3 rok 1. st.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem seminarium jest metodologiczne i merytoryczne przygotowanie do napisania pracy licencjackiej. Uczestnicy będą mieli okazję rozważać zagadnienia związane z akwizycją języka polskiego przez dzieci cudzoziemskie, wielojęzycznością, wielokulturowością.

Pełny opis:

Seminarium jest przeznaczone dla osób przygotowujących się do pracy z osobami dwu- lub wielojęzycznymi.

Podczas seminarium zostaną poruszone m.in. takie kwestie, jak:

- akwizycja języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego

- psychologiczne aspekty wielojęzyczności

- wielojęzyczność, wielokulturowość

- emigracja i reemigracja

- procesy adaptacyjne

Studenci będą referować literaturę przedmiotu oraz własne prace.

Studenci poznają techniki pisania pracy licencjackiej: określanie zakresu tematycznego, formułowanie tematu, zbieranie materiałów,

opracowanie konspektu pracy, bibliografii, przypisów itp.

Tematyka i literatura będą dostosowywane do zagadnień, którymi studenci będą się zajmować w pracach licencjackich.

Literatura:

Przykładowa literatura:

J.B. Gleason, N.B. Ratner (red.) (2005, Psycholingwistyka, Gdańsk.

I. Kurcz (2007), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk.

E. Czykwin, D. Misiejuk (2002), Dwujęzyczność i dwukulturowość w perspektywie psychopedagogicznej, Białystok.

E. Lipińska (2003), Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków.

Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków. Monografia zbiorowa (2016), pod red. R Dębskiego i W.T. Miodunki, Kraków.

Klorek N. , K. Kubin (red.) (2015), Migracja, tożsamość, dojrzewanie: adaptacja kulturowa dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym, Warszawa.

M. Rocławska-Daniluk (2011), Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii, Gdańsk 2011.

J. Kotowicz (2018), Dwujęzyczność migowo-pisana dzieci głuchych. Komunikacja i procesy poznawcze, Kraków.

M. Torenc (2007), Nauczanie międzykulturowe – implikacje glottodydaktyczne, Wrocław.

Efekty uczenia się:

Student

- krytycznie czyta literaturę przedmiotu i referuje ją.

- zna podstawowe narzędzia pracy językoznawcy.

- potrafi zgromadzić literaturę przedmiotu i umiejętnie ją wykorzystać w opracowaniu wybranego tematu pracy magisterskiej.

- potrafi samodzielnie zgromadzić materiał do analizy.

- umie stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować poprzez dobór właściwych narzędzi badawczych.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola przygotowania do zajęć (aktywność, przygotowanie referatów).

Przygotowywanie pracy licencjackiej (wybór tematu, opracowanie konspektu, przeprowadzenie badania, napisanie i złożenie pracy).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)