Pediatria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A1PE |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pediatria |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy na temat podstaw i rozwoju fizycznego i psychoruchowego dzieci, podstaw profilaktyki zdrowotnej dotyczącej dzieci, w szczególności w zakresie zapobiegania zakażeniom, sposobów zmniejszenia narażenia na urazy i zatrucia, sposobów postępowania przed lekarskiego w przypadku najczęstszych stanów chorobowych u dzieci, zdobycie podstawowej wiedzy na temat medycznych przyczyn powstawania zaburzeń rozwoju mowy. |
Pełny opis: |
Wykłady o następującym układzie tematycznym: Podstawowe wiadomości na temat pediatrii, historii medycznej opieki nad dziećmi. Informacje na temat historii i współczesności Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego oraz organizacji opieki pediatrycznej w Polsce. Odrębności rozwoju najważniejszych układów narządów u dzieci. Podstawowe informacje dotyczące prawidłowego rozwoju fizycznego i psychoruchowego dzieci. Podstawy genetyki i występowanie wad wrodzonych. Podstawowe informacje na temat zaburzeń dotyczących okresu płodowego i noworodkowego. Wpływ zakażeń na występowanie zaburzeń rozwoju dzieci. Podstawowe informacje na temat chorób zakaźnych wieku dziecięcego. Zapobieganie zakażeniom, znaczenie szczepień profilaktycznych. Wpływ urazów na dalszy rozwój dzieci. Zapobieganie urazom i zatruciom. Podstawy symptomatologii pediatrycznej i postępowania przed lekarskiego w wybranych stanach chorobowych u dzieci. Podstawowe informacje na temat wpływu uzależnień na rozwój dzieci. Podstawowe informacje na temat patologii rodziny, dziecko krzywdzone |
Literatura: |
Garfunkel Lynn C., Kaczorowski Jeffrey M., Chrusty Cynthia – wybrane rozdziały w „Pediatric Clinical Advisor” Elsevier Mosby (wydanie polskie pod red. Milanowski Andrzej „Konsultacja Kliniczna w Pediatrii” tom I - Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010). Krawczyński Marian – wybrane rozdziały w „Propedeutyka Pediatrii” – Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Pang Dawid, Newson Tim, Budd Christine, Gardnem Mark - wybrane rozdziały w ”Pediatrics” – Elsevier Mosby (wydanie polskie pod red. Czerwonka-Szaflarska Mieczysława „Pediatria” – Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2007). Radzikowski Andrzej, Banaszkiewicz Aleksandra – wybrane rozdziały w „Pediatria. Podręcznik dla Studentów Pielęgniarstwa” – Medipage, Warszawa 2008. Rokicka-Milewska Roma „ABC Pediatrii” – Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszwa 2012. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu absolwent (student): wiedza: • posiada wiedzę na temat podstaw i rozwoju fizycznego i psychoruchowego dzieci. • zna podstawy profilaktyki zdrowotnej dotyczącej dzieci, w szczególności w zakresie zapobiegania zakażeniom, sposobów zmniejszenia narażenia dzieci na urazy i zatrucia. • zna sposoby postępowania przed lekarskiego w przypadku najczęstszych stanów chorobowych u dzieci. • posiada podstawową wiedzę na temat medycznych przyczyn powstawania zaburzeń rozwoju mowy. • posiada ogólną znajomość budowy i czynności organizmu w celu uzyskania podstaw dla zrozumienia procesów fizjologicznych i patologicznych zachodzących w narządach: głosu, mowy i słuchu w różnych okresach życia człowieka K_W18 • zna podstawowe przyczyny tworzenia się wad rozwojowych, uwarunkowanych genetycznie oraz nabytych, zależnych od działania czynników szkodliwych K_W29 umiejętności: • potrafi charakteryzować uwarunkowania rozwoju osobniczego człowieka K_U08 • umie opisywać podstawowe współczesne ustalenia dotyczące zaburzeń psychoruchowych dziecka K_U11 • umie nazywać i charakteryzować patomechanizmy powstawania zaburzeń rozwoju dziecka: uwarunkowane uszkodzeniami psychoruchowymi, centralnego i/lub obwodowego układu nerwowego K_U12 kompetencje społeczne • ma świadomość złożoności anatomii i fizjologii człowieka, w tym złożoności zjawiska głosu, mowy i słuchu K_K06 • umie współpracować z lekarzem pediatrą • promuje wzorce zdrowego życia K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności na wykładach oraz zdania końcowego zaliczenia pisemnego w formie testowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Frąckiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.