Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A1PO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowe informacje o psychologii jako nauce. Celem jest przygotowanie studentów do uczestnictwa w wykładach z Psychologii rozwoju i klinicznej dziecka |
Pełny opis: |
1. Przedmiot psychologii 2. Metodologia psychologii 3. Biologiczne podstawy psychologii 4. Biologiczne podstawy psychologii c.d. 5. Procesy poznawcze – spostrzeganie 6. Procesy poznawcze – uwaga 7. Procesy poznawcze – myślenie i inteligencja 8. Procesy poznawcze – pamięć 9. Problematyka uczenia się 10. Język i komunikowanie się 11. Emocje i motywacja 12. Osobowość człowieka 13. Stany osobowości 14. Funkcjonowanie społeczne 15. Funkcjonowanie społeczne c.d. |
Literatura: |
Aronson E.: Człowiek – istota społeczna. PWN, Warszawa 1978. Rozdział IV Bogdanowicz M.: Integracja percepcyjno – motoryczna – metody diagnozy i terapii. COMPW – Z, Warszawa 1990. (str.8–69, 194–232) Kalat J.W.: Biologiczne podstawy psychologii. PWN, Warszawa 2007. (str. 73-107, 261-293, 355-451) LeDoux J.: Mózg emocjonalny. Media Rodzina, Poznań 2000. (strony 209–264) Martin G. N.: Neuropsychologia. PZWL, Warszawa 2001. (strony271–335) Maas V.F.: Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. WSIP, Warszawa 1998. Zimbardo Ph. G., Ruch F. L: Psychologia i życie. PWN, Warszawa 1996. (strony: 352–369, 456–462, 496–512) |
Efekty uczenia się: |
posiadanie wiedzy na temat historii psychologii zaznajomienie się z głównymi szkołami psychologicznymi poznanie podstawowych procesów psychicznych zdobycie wiedzy na temat rodzajów i praw uczenia się nauczenie się rozpoznawania emocji i różnicowania ich z innymi procesami psychicznymi umiejętność oceny podstawowych typów osobowości zapoznanie się z prawami funkcjonowania społecznego ocena podstawowych szkół psychologicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin cząstkowy wchodzący w skład całościowego egzaminu z psychologii |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Michał Chruszczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład przede wszystkim podstaw psychologii ogólnej, niemniej z elementami wybranych interesujących zjawisk będących przedmiotami dociekań psychologii stosowanej (jak np. stres). |
|
Pełny opis: |
1. Psychologia, jej przedmiot, główne kierunki i metody badań, podstawowe problemy. Elementy historii myśli psychologicznej. 2. Rozwój. Obszary i etapy rozwoju człowieka w ciągu życia. 3. Procesy poznawcze, uczenie się i język. Psychologia umysłu: myślenie, rozwiązywanie problemów, pamięć, uczenie się (rozumiane jako warunkowanie oraz wykraczające poza warunkowanie). Właściwości języka; język a myślenie. 4. Inteligencja. Pojęcie inteligencji, struktura zdolności, geneza zdolności umysłowych, ich pomiar oraz społeczne znaczenie diagnozy i oceny inteligencji. 5. Struktura osobowości. Wybrane koncepcje bazujące na pojęciu cechy psychicznej (tu przede wszystkim model Wielkiej Piątki), jak i wyprowadzone z innych stanowisk teoretycznych. Osobowość a temperament. 6. Emocje. Emocje podstawowe i nie tylko czyli o różnych zjawiskach afektywnych. Związki emocji z myśleniem i działaniem. Kwestia nastroju. 7. Motywacja. Teorie i typy motywacji. Zróżnicowana efektywność człowieka pod wpływem dominujących motywacji z odmiennych typów. Motywacja a motywowanie. 8. Twórczość (kreatywność). Zjawisko na skrzyżowaniu zdolności, cech osobowości i motywacji. 9. „Złudzenia, które pozwalają żyć”. Autodefensywna mechanika osobowości w imię podtrzymania samooceny, przekonania o sensie własnego życia itd. 10. Stres i zjawiska związane ze stresem. Stresory, stan stresu, radzenie sobie ze stresem i skutki stresu a różnice indywidualne między ludźmi. 11. Poza granicą zdrowia psychicznego. Problem z wyznaczeniem granicy, koncepcje normy. Rys historyczny. Główne klasy zaburzeń psychicznych. Przyczyny i terapia. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA Brzezińska, A. i Trempała, J. (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1: Podstawy psychologii, str. 229–238). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Carson, R. C., Butcher, J. N. i Mineka, S. (2006). Psychologia zaburzeń (t. 1, str. 25–37, 45–187). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Heszen-Niejodek, I. (2000). Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, str. 465–492). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kielar-Turska, M. (2000). Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. W: J. Strelau (red.), Psychologia . Podręcznik akademicki (t. 1: Podstawy psychologii, str. 285–332). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kofta, M. i Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 567–572, 579–584). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E. (2000). Psychologia twórczości (str. 11–34, 121–143). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza. Struktura. Funkcje (str. 15–44). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii (str. 17–54, 118–154, 225–244). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Strelau, J. (2000). Osobowość jako zespół cech. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 535–559). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. UZUPEŁNIAJĄCA Chruszczewski, M. H. (2020). Nuda. Ujęcie psychologiczne i humanistyczne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Eysenck, H. i Eysenck, M. (2000). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Schulz, D. P. i Schulz, S. E. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Simonton, D. K. (2010). Geniusz. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Szmidt, K. J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Walsh, M. R. (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Chruszczewski, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Michał Chruszczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład przede wszystkim podstaw psychologii ogólnej, niemniej z elementami wybranych interesujących zjawisk będących przedmiotami dociekań psychologii stosowanej (jak np. stres). |
|
Pełny opis: |
1. Psychologia, jej przedmiot, główne kierunki i metody badań, podstawowe problemy. Elementy historii myśli psychologicznej. 2. Rozwój. Obszary i etapy rozwoju człowieka w ciągu życia. 3. Procesy poznawcze, uczenie się i język. Psychologia umysłu: myślenie, rozwiązywanie problemów, pamięć, uczenie się (rozumiane jako warunkowanie oraz wykraczające poza warunkowanie). Właściwości języka; język a myślenie. 4. Inteligencja. Pojęcie inteligencji, struktura zdolności, geneza zdolności umysłowych, ich pomiar oraz społeczne znaczenie diagnozy i oceny inteligencji. 5. Struktura osobowości. Wybrane koncepcje bazujące na pojęciu cechy psychicznej (tu przede wszystkim model Wielkiej Piątki), jak i wyprowadzone z innych stanowisk teoretycznych. Osobowość a temperament. 6. Emocje. Emocje podstawowe i nie tylko czyli o różnych zjawiskach afektywnych. Związki emocji z myśleniem i działaniem. Kwestia nastroju. 7. Motywacja. Teorie i typy motywacji. Zróżnicowana efektywność człowieka pod wpływem dominujących motywacji z odmiennych typów. Motywacja a motywowanie. 8. Twórczość (kreatywność). Zjawisko na skrzyżowaniu zdolności, cech osobowości i motywacji. 9. „Złudzenia, które pozwalają żyć”. Autodefensywna mechanika osobowości w imię podtrzymania samooceny, przekonania o sensie własnego życia itd. 10. Stres i zjawiska związane ze stresem. Stresory, stan stresu, radzenie sobie ze stresem i skutki stresu a różnice indywidualne między ludźmi. 11. Poza granicą zdrowia psychicznego. Problem z wyznaczeniem granicy, koncepcje normy. Rys historyczny. Główne klasy zaburzeń psychicznych. Przyczyny i terapia. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA Brzezińska, A. i Trempała, J. (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1: Podstawy psychologii, str. 229–238). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Carson, R. C., Butcher, J. N. i Mineka, S. (2006). Psychologia zaburzeń (t. 1, str. 25–37, 45–187). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Heszen-Niejodek, I. (2000). Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, str. 465–492). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kielar-Turska, M. (2000). Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. W: J. Strelau (red.), Psychologia . Podręcznik akademicki (t. 1: Podstawy psychologii, str. 285–332). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kofta, M. i Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 567–572, 579–584). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E. (2000). Psychologia twórczości (str. 11–34, 121–143). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza. Struktura. Funkcje (str. 15–44). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii (str. 17–54, 118–154, 225–244). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Strelau, J. (2000). Osobowość jako zespół cech. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 535–559). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. UZUPEŁNIAJĄCA Chruszczewski, M. H. (2020). Nuda. Ujęcie psychologiczne i humanistyczne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Eysenck, H. i Eysenck, M. (2000). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Schulz, D. P. i Schulz, S. E. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Simonton, D. K. (2010). Geniusz. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Szmidt, K. J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Walsh, M. R. (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.