Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L1A1PO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia ogólna
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowe informacje o psychologii jako nauce. Celem jest przygotowanie studentów do uczestnictwa w wykładach z Psychologii rozwoju i klinicznej dziecka

Pełny opis:

1. Przedmiot psychologii

2. Metodologia psychologii

3. Biologiczne podstawy psychologii

4. Biologiczne podstawy psychologii c.d.

5. Procesy poznawcze – spostrzeganie

6. Procesy poznawcze – uwaga

7. Procesy poznawcze – myślenie i inteligencja

8. Procesy poznawcze – pamięć

9. Problematyka uczenia się

10. Język i komunikowanie się

11. Emocje i motywacja

12. Osobowość człowieka

13. Stany osobowości

14. Funkcjonowanie społeczne

15. Funkcjonowanie społeczne c.d.

Literatura:

Aronson E.: Człowiek – istota społeczna. PWN, Warszawa 1978. Rozdział IV

Bogdanowicz M.: Integracja percepcyjno – motoryczna – metody diagnozy i terapii. COMPW – Z, Warszawa 1990. (str.8–69, 194–232)

Kalat J.W.: Biologiczne podstawy psychologii. PWN, Warszawa 2007. (str. 73-107, 261-293, 355-451)

LeDoux J.: Mózg emocjonalny. Media Rodzina, Poznań 2000. (strony 209–264)

Martin G. N.: Neuropsychologia. PZWL, Warszawa 2001. (strony271–335)

Maas V.F.: Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. WSIP, Warszawa 1998.

Zimbardo Ph. G., Ruch F. L: Psychologia i życie. PWN, Warszawa 1996. (strony: 352–369, 456–462, 496–512)

Efekty uczenia się:

posiadanie wiedzy na temat historii psychologii

zaznajomienie się z głównymi szkołami psychologicznymi

poznanie podstawowych procesów psychicznych

zdobycie wiedzy na temat rodzajów i praw uczenia się

nauczenie się rozpoznawania emocji i różnicowania ich z innymi procesami psychicznymi

umiejętność oceny podstawowych typów osobowości

zapoznanie się z prawami funkcjonowania społecznego

ocena podstawowych szkół psychologicznych

Metody i kryteria oceniania:

egzamin cząstkowy wchodzący w skład całościowego egzaminu z psychologii

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: Michał Chruszczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład przede wszystkim podstaw psychologii ogólnej, niemniej z elementami wybranych interesujących zjawisk będących przedmiotami dociekań psychologii stosowanej (jak np. stres).

Pełny opis:

1. Psychologia, jej przedmiot, główne kierunki i metody badań, podstawowe problemy. Elementy historii myśli psychologicznej.

2. Rozwój. Obszary i etapy rozwoju człowieka w ciągu życia.

3. Procesy poznawcze, uczenie się i język. Psychologia umysłu: myślenie, rozwiązywanie problemów, pamięć, uczenie się (rozumiane jako warunkowanie oraz wykraczające poza warunkowanie). Właściwości języka; język a myślenie.

4. Inteligencja. Pojęcie inteligencji, struktura zdolności, geneza zdolności umysłowych, ich pomiar oraz społeczne znaczenie diagnozy i oceny inteligencji.

5. Struktura osobowości. Wybrane koncepcje bazujące na pojęciu cechy psychicznej (tu przede wszystkim model Wielkiej Piątki), jak i wyprowadzone z innych stanowisk teoretycznych. Osobowość a temperament.

6. Emocje. Emocje podstawowe i nie tylko czyli o różnych zjawiskach afektywnych. Związki emocji z myśleniem i działaniem. Kwestia nastroju.

7. Motywacja. Teorie i typy motywacji. Zróżnicowana efektywność człowieka pod wpływem dominujących motywacji z odmiennych typów. Motywacja a motywowanie.

8. Twórczość (kreatywność). Zjawisko na skrzyżowaniu zdolności, cech osobowości i motywacji.

9. „Złudzenia, które pozwalają żyć”. Autodefensywna mechanika osobowości w imię podtrzymania samooceny, przekonania o sensie własnego życia itd.

10. Stres i zjawiska związane ze stresem. Stresory, stan stresu, radzenie sobie ze stresem i skutki stresu a różnice indywidualne między ludźmi.

11. Poza granicą zdrowia psychicznego. Problem z wyznaczeniem granicy, koncepcje normy. Rys historyczny. Główne klasy zaburzeń psychicznych. Przyczyny i terapia.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA

Brzezińska, A. i Trempała, J. (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1: Podstawy psychologii, str. 229–238). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Carson, R. C., Butcher, J. N. i Mineka, S. (2006). Psychologia zaburzeń (t. 1, str. 25–37, 45–187). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Heszen-Niejodek, I. (2000). Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, str. 465–492). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kielar-Turska, M. (2000). Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. W: J. Strelau (red.), Psychologia . Podręcznik akademicki (t. 1: Podstawy psychologii, str. 285–332). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kofta, M. i Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 567–572, 579–584). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, E. (2000). Psychologia twórczości (str. 11–34, 121–143). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza. Struktura. Funkcje (str. 15–44). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii (str. 17–54, 118–154, 225–244). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Strelau, J. (2000). Osobowość jako zespół cech. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 535–559). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

UZUPEŁNIAJĄCA

Chruszczewski, M. H. (2020). Nuda. Ujęcie psychologiczne i humanistyczne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Eysenck, H. i Eysenck, M. (2000). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Schulz, D. P. i Schulz, S. E. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Simonton, D. K. (2010). Geniusz. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Szmidt, K. J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Walsh, M. R. (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Chruszczewski, Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: Michał Chruszczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład przede wszystkim podstaw psychologii ogólnej, niemniej z elementami wybranych interesujących zjawisk będących przedmiotami dociekań psychologii stosowanej (jak np. stres).

Pełny opis:

1. Psychologia, jej przedmiot, główne kierunki i metody badań, podstawowe problemy. Elementy historii myśli psychologicznej.

2. Rozwój. Obszary i etapy rozwoju człowieka w ciągu życia.

3. Procesy poznawcze, uczenie się i język. Psychologia umysłu: myślenie, rozwiązywanie problemów, pamięć, uczenie się (rozumiane jako warunkowanie oraz wykraczające poza warunkowanie). Właściwości języka; język a myślenie.

4. Inteligencja. Pojęcie inteligencji, struktura zdolności, geneza zdolności umysłowych, ich pomiar oraz społeczne znaczenie diagnozy i oceny inteligencji.

5. Struktura osobowości. Wybrane koncepcje bazujące na pojęciu cechy psychicznej (tu przede wszystkim model Wielkiej Piątki), jak i wyprowadzone z innych stanowisk teoretycznych. Osobowość a temperament.

6. Emocje. Emocje podstawowe i nie tylko czyli o różnych zjawiskach afektywnych. Związki emocji z myśleniem i działaniem. Kwestia nastroju.

7. Motywacja. Teorie i typy motywacji. Zróżnicowana efektywność człowieka pod wpływem dominujących motywacji z odmiennych typów. Motywacja a motywowanie.

8. Twórczość (kreatywność). Zjawisko na skrzyżowaniu zdolności, cech osobowości i motywacji.

9. „Złudzenia, które pozwalają żyć”. Autodefensywna mechanika osobowości w imię podtrzymania samooceny, przekonania o sensie własnego życia itd.

10. Stres i zjawiska związane ze stresem. Stresory, stan stresu, radzenie sobie ze stresem i skutki stresu a różnice indywidualne między ludźmi.

11. Poza granicą zdrowia psychicznego. Problem z wyznaczeniem granicy, koncepcje normy. Rys historyczny. Główne klasy zaburzeń psychicznych. Przyczyny i terapia.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA

Brzezińska, A. i Trempała, J. (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1: Podstawy psychologii, str. 229–238). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Carson, R. C., Butcher, J. N. i Mineka, S. (2006). Psychologia zaburzeń (t. 1, str. 25–37, 45–187). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Heszen-Niejodek, I. (2000). Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, str. 465–492). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kielar-Turska, M. (2000). Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. W: J. Strelau (red.), Psychologia . Podręcznik akademicki (t. 1: Podstawy psychologii, str. 285–332). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kofta, M. i Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 567–572, 579–584). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, E. (2000). Psychologia twórczości (str. 11–34, 121–143). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza. Struktura. Funkcje (str. 15–44). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii (str. 17–54, 118–154, 225–244). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Strelau, J. (2000). Osobowość jako zespół cech. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 535–559). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

UZUPEŁNIAJĄCA

Chruszczewski, M. H. (2020). Nuda. Ujęcie psychologiczne i humanistyczne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Eysenck, H. i Eysenck, M. (2000). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Schulz, D. P. i Schulz, S. E. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Simonton, D. K. (2010). Geniusz. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Szmidt, K. J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Walsh, M. R. (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)