Stimulation of child's speech and language development
General data
Course ID: | 3007-L1A2SR-W3 |
Erasmus code / ISCED: |
05.0
|
Course title: | Stimulation of child's speech and language development |
Name in Polish: | Stymulacja rozwoju mowy i języka dziecka |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st. (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - przedmioty do wyboru - 2 rok 1. st. |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi stymulacji rozwoju mowy i języka małego dziecka. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia prowadzone będą w 6 blokach tematycznych. Każdy blok będzie się składać z części teoretycznej oraz praktycznej (zadania przygotowywane przez studentów indywidualnie lub w grupach). 1. Rozwój mowy dziecka – omówienie. Ocena zdolności komunikacyjnych dziecka. Blok ten poświęcony będzie logopedycznym metodom pracy z dzieckiem w pierwszych latach życia, ocenie rozwoju mowy i komunikacji. 2. Współpraca z rodzicami jako element profilaktyki pierwszorzędowej W tej części przedstawione zostaną możliwości zaangażowania rodziców w stymulację i terapię małego dziecka. Omówione zostaną kwestionariusze rodzicielskie do oceny rozwoju mowy (IRMiK). Wspólnie zostanie stworzony "Kodeks dobrych praktyk" w kontaktach logopedy z rodzicami małego pacjenta. 3. Elementy integracji sensorycznej - stymulacja multisensoryczna Przedstawione zostaną najczęstsze zaburzenia integracji sensorycznej, mające wpływ na rozwój mowy i języka. Omówione zostaną proste ćwiczenia sensomotoryczne, które mogą być elementem terapii logopedycznej. 4. Współczesna literatura dziecięca - możliwości wykorzystania w pracy logopedy Przedstawione zostaną pozycję literatury dziecięcej, które można wykorzystać podczas zajęć logopedycznych - indywidualnych i grupowych dla dzieci w różnym wieku (Canizales, Tullet, Galewska-Kustra, Szwajkowscy, Bijsterbosch). 5. Jak wprowadzać ćwiczenia językowe? Omówione zostaną ćwiczenia wspomagające rozwój podsystemów języka: fonologicznego, morfologicznego, leksykalnego i składniowego. 6. Grupowe zajęcia logopedyczne z elementami logorytmiki Ta część poświęcona będzie grupowym zajęciom logopedycznym z elementami logorytmiki. Przedstawione zostaną propozycje zajęć dla dzieci w różnym wieku. |
Bibliography: |
(in Polish) • Bieńkowska K., 2012, Jak dzieci uczą się mówić, Warszawa. • Błeszyński J.J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków. • Cieszyńska J., Korendo M., 2012, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Karków. • Cytowska B., Winczura E., 2016, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków. • Czaplewska E., Milewski S., 2011, Diagnoza logopedyczna, Sopot. • Diener K., 1999, Profilaktyka zaburzeń mowy. Przewodnik dla rodziców, opiekunów, nauczycieli i lekarzy, Kielce. • Dołęga Z., 2003. Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa. Prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice. • Dubisz S. (red.), 2004, Nauka o języku dla polonistów, Warszawa. • Emiluta-Rozya D., 1994, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa. • Emiluta – Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń mowy u dzieci 2, 4, 6-letnich, Warszawa • Franczyk A., Krajewska K., 2002, Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju mowy, Kraków. • Gruszczyk-Kolczyńska E., 2000, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa. • Jodzis D., 2013, Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym, Gdańsk. • Jutrzyna E., 2005, Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej, [w:] L. Huryło, M. Zaorska (red.), Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, Olsztyn. • Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice. • Okraska-Ćwiek B., 2016, Przedszkolaki - sensoraki : scenariusze zajęć z terapii integracji sensorycznej do pracy z małymi dziećmi, Warszawa. • Patkiewicz J. (red.), 2016, Znaczenie integracji sensorycznej w zaburzeniach rozwoju człowieka : monografia, Wrocław. • Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk. • Szmigielska Narbutt E., 2014, Elementy integracji sensorycznej w przedszkolu – niezbędnik nauczyciela, Warszawa. • Walencik-Topiłko A., 2004, Śpiew w profilaktyce logopedycznej, [w:] Sztuka w edukacji i terapii, M. Knapik i W.A. Sacher (red.), Kraków. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student, który zaliczył przedmiot: WIEDZA - pogłębia wiedzę merytoryczną i metodologiczną na temat możliwości stymulacji rozwoju mowy i języka dziecka - posiada wiedzę na temat czynników pre-, peri- i postnatalnych mających wpływ na rozwój mowy - uzasadnia potrzebę stymulowania rozwoju mowy i języka UMIEJĘTNOŚCI - potrafi ocenić możliwości komunikacyjne dziecka - potrafi przygotować ćwiczenia odpowiadające możliwościom poznawczym, społecznym i językowym dziecka - potrafi zaplanować pracę terapeutyczną z dzieckiem i jego rodziną - wykorzystuje w pracy logopedycznej inne metody: multisensoryczne, logorytmiczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE - rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy z zakresie możliwości stymulacji rozwoju mowy i języka - propaguje wiedzę na temat potrzeb stymulacji rozwoju dziecka w pierwszych latach życia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Uczestnictwo w zajęciach. Realizacja zadań praktycznych indywidualnych i grupowych. Sposób zaliczenia: - oddanie w terminie zadań praktycznych, - zaliczenie w formie pisemnej. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Karolina Król, Kamila Potocka-Pirosz | |
Group instructors: | Karolina Król | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.