Zaburzenia mowy i języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A2ZJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia mowy i języka |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Zaburzenia mowy w świetle wybranych klasyfikacji. 2. Poznanie definicji, podstawowych objawów, przyczyn oraz obrazu sprawności językowych i komunikacyjnych w poszczególnych jednostkach zaburzeń mowy. 3. Procedury postępowania logopedycznego: diagnozowanie, programowanie terapii, prowadzenie terapii. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z tematyką szeroko pojmowanych zaburzeń mowy. Oprócz wprowadzenia do dyslalii czy opóźnionego rozwoju mowy, omówione zostaną także te zaburzenia, które nie stanowią przedmiotu odrębnych zajęć na studiach I stopnia (są natomiast objęte programem studiów II stopnia): afazja, dyzartria, zaburzenia mowy u dzieci z wadą rozszczepową, niepłynność mówienia, zaburzenia mowy w autyzmie. Podczas wykładu student pozna również podstawy diagnozy i terapii logopedycznej. Uczestnicząc w wykładzie, student przygotowuje się do kolejnych zajęć poświęconych poszczególnym typom zaburzeń mowy, a także do aktywnego odbywania praktyk logopedycznych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czaplewska E., Milewski S. (red.) 2012, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Domagała A., Mirecka U. (red.) 2018, Metody terapii logopedycznej. Gdańsk: Harmonia Universalis. Grabias S., Kurkowski M. (red.) 2014, Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.), 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya E. (red.), 2021, Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy, Warszawa: Wydawnictwo APS. Porayski-Pomsta J. (red.), 2008, Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa: Wydawnictwo Elipsa. Literatura uzupełniająca: Wskazana przez prowadzącego w zależności od wybranego zaburzenia mowy. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: Ma podstawową uporządkowaną wiedzę dotyczącą zaburzeń i opóźnień w rozwoju systemu językowego i mowy, zna podstawowe klasyfikacje zaburzeń mowy i opóźnień jej rozwoju. Ma podstawową uporządkowaną wiedzę o zaburzeniach mowy tj.: afazja, dyzartria, niedokształcenie mowy – uwarunkowane: niedosłuchem, anatomicznym uszkodzeniem i/lub mózgową dysfunkcją, upośledzeniem umysłowym, autyzmem. Zna podstawową terminologię logopedyczną, ma wiedzę ojej pochodzeniu, uwarunkowaniach historycznych oraz metodologicznych. UMIEJĘTNOŚCI Student Umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, psycholingwistyki, psychologii, pedagogiki i logopedii oraz medycyny do formułowania ocen i sądów dotyczących mowy, poziomu jej rozwoju i zaburzeń, programowania postępowania terapeutycznego itp.; umie samodzielnie zdobywać informacje i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii Dostrzega, poprawnie rozpoznaje i rozstrzyga problemy związane z lingwistycznymi aspektami zaburzeń mowy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: Dostrzega, poprawnie rozpoznaje i rozstrzyga problemy związane z lingwistycznymi aspektami zaburzeń mowy. Ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach (dopuszczone 2 nieobecności: 1 na wykładzie, 1 na ćwiczeniach) aktywne uczestnictwo w zajęciach bieżące przygotowywanie się do zajęć Zaliczenie na ocenę – pisemne, składające się z testu wyboru. 2,0 (ndst) więcej niż 2 dopuszczalne nieobecności, odpowiedzi zawierające średnio poniżej 50% wymaganych treści 3,0 (dost) Nie więcej niż 2 dopuszczalne nieobecności, odpowiedzi zawierające od 51 do 60% wymaganych treści 3,5 (ddb) Nie więcej niż 2 dopuszczalne nieobecności, odpowiedzi zawierające od 61 do 70% wymaganych treści 4,0 (db) Nie więcej niż 2 dopuszczalne nieobecności, odpowiedzi zawierające od 71% do 80% wymaganych treści 4,5 (pdb) Nie więcej niż 2 dopuszczalne nieobecności, odpowiedzi zawierające od 81% do 90% wymaganych treści 5,0 (bdb) Nie więcej niż 2 dopuszczalne nieobecności, odpowiedzi zawierające od 91% do 100% wymaganych treści |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 34 miejsc
Wykład, 15 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
1. Zaburzenia mowy w świetle wybranych klasyfikacji. 2. Poznanie definicji, podstawowych objawów, przyczyn oraz obrazu sprawności językowych i komunikacyjnych w poszczególnych jednostkach zaburzeń mowy. 3. Procedury postępowania logopedycznego: diagnozowanie, programowanie terapii, prowadzenie terapii. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z tematyką szeroko pojmowanych zaburzeń mowy. Oprócz wprowadzenia do dyslalii czy opóźnionego rozwoju mowy, omówione zostaną także te zaburzenia, które nie stanowią przedmiotu odrębnych zajęć na studiach I stopnia (są natomiast objęte programem studiów II stopnia): afazja, dyzartria, zaburzenia mowy u dzieci z wadą rozszczepową, niepłynność mówienia, zaburzenia mowy w autyzmie. Podczas wykładu student pozna również podstawy diagnozy i terapii logopedycznej. Uczestnicząc w wykładzie i ćwiczeniach, student przygotowuje do aktywnego odbywania praktyk logopedycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czaplewska E., Milewski S. (red.) 2012, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Domagała A., Mirecka U. (red.) 2018, Metody terapii logopedycznej. Gdańsk: Harmonia Universalis. Grabias S., Kurkowski M. (red.) 2014, Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.), 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya E. (red.), 2021, Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy, Warszawa: Wydawnictwo APS. Porayski-Pomsta J. (red.), 2008, Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa: Wydawnictwo Elipsa. |
|
Uwagi: |
Wykład w 1. połowie semestru (od 6.10 do 17.11.2023). Ćwiczenia w 2. połowie semestru od 24.11.2023 do 26.01.2024. Zaliczenie pisemne 2.02.2024. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 34 miejsc
Wykład, 15 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
1. Zaburzenia mowy w świetle wybranych klasyfikacji. 2. Poznanie definicji, podstawowych objawów, przyczyn oraz obrazu sprawności językowych i komunikacyjnych w poszczególnych jednostkach zaburzeń mowy. 3. Procedury postępowania logopedycznego: diagnozowanie, programowanie terapii, prowadzenie terapii. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z tematyką szeroko pojmowanych zaburzeń mowy. Oprócz wprowadzenia do dyslalii czy opóźnionego rozwoju mowy, omówione zostaną także te zaburzenia, które nie stanowią przedmiotu odrębnych zajęć na studiach I stopnia (są natomiast objęte programem studiów II stopnia): afazja, dyzartria, zaburzenia mowy u dzieci z wadą rozszczepową, niepłynność mówienia, zaburzenia mowy w autyzmie. Podczas wykładu student pozna również podstawy diagnozy i terapii logopedycznej. Uczestnicząc w wykładzie i ćwiczeniach, student przygotowuje do aktywnego odbywania praktyk logopedycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czaplewska E., Milewski S. (red.) 2012, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Domagała A., Mirecka U. (red.) 2018, Metody terapii logopedycznej. Gdańsk: Harmonia Universalis. Grabias S., Kurkowski M. (red.) 2014, Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.), 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya E. (red.), 2021, Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy, Warszawa: Wydawnictwo APS. Porayski-Pomsta J. (red.), 2008, Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa: Wydawnictwo Elipsa. |
|
Uwagi: |
Wykład w 1. połowie semestru (od 6.10 do 17.11.2023). Ćwiczenia w 2. połowie semestru od 24.11.2023 do 26.01.2024. Zaliczenie pisemne 2.02.2024. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.