Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy foniatrii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L1A3PS
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy foniatrii
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 3 rok 1. st.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zaliczona anatomia z elementami fizjologii (rok I)



Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Nauka przez studentów wiedzy w zakresie: anatomii i fizjologii traktu głosowego, higieny narządu głosu, etiologii oraz klasyfikacji zaburzeń głosu, narzędzi diagnostycznych i terapeutycznych w zaburzeniach głosu, etiologii, diagnostyki i postępowania u pacjentów z zaburzeniami połykania.

Pełny opis:

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy w zakresie: anatomii i fizjologii traktu głosowego, fizjologicznego rozwoju głosu, higieny narządu głosu. Studenci zdobywają wiedzę na temat etiologii oraz klasyfikacji zaburzeń głosu, możliwych narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych w zaburzeniach głosu, metod terapeutycznych zaburzeń głosu, etiologii, diagnostyki i postępowania u pacjentów z zaburzeniami połykania oraz metod rehabilitacji głosu i mowy u pacjentów po leczeniu raka krtani

Literatura:

Obrębowski A, (red.) Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008

Sielska-Badurek E, Domeracka-Kołodziej A; Rola podparcia oddechowego w śpiewie operowym; Otorynolaryngologia, 2009, 8[3], 109-114

Szkiełkowska A, Kazanecka E. Emisja głosu. Szkiełkowska A, Kazanecka E (red.). IFPS i UM im. F. Chopina, Warszawa 2011

Bogumiła Tarasiewicz „Mówię i śpiewam świadomie” podręcznik do nauki emisji głosu TAiWPN UNIWERSITAS, Kraków 2003

Czasopisma:

Otolaryngologia Polska

Polski Przegląd Otorynolaryngologiczny

Otorynolaryngologia – przegląd kliniczny

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student posiada wiedzę na temat anatomii i fizjologii, rozwoju i higieny narządu głosu.

Zna rozpoznania medyczne stosowane w klasyfikacji zaburzeń głosu i metody ich diagnozowania.

Posiada podstawową wiedzę na temat patomechanizmu powstawania zaburzeń głosu organicznych i czynnościowych, metod ich leczenia, rehabilitacji i rokowań.

Umiejętności:

Student potrafi zauważyć niepokojące objawy w głosie pacjenta. Informuje pacjenta o konieczności wizyty u foniatry.

Umie odczytać informacje zawarte w rozpoznaniu medycznym dokonanym przez foniatrę. Na tej podstawie dostosowuje swoje działania terapeutyczne do indywidualnych potrzeb pacjenta.

Kompetencje społeczne:

Student potrafi współpracować z lekarzem foniatrą.

Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady, ćwiczenia, 3 kolokwia teoretyczne, kolokwium praktyczne, Egzamin teoretyczny

Frekwencja na wykładach – 60%

Obecność na wszystkich ćwiczeniach

3 kolokwia teoretyczne – w formie pytań testowych oraz opisowych; 60% zalicza

Kolokwium praktyczne – umiejętność samodzielnego przeprowadzenia podstawowej diagnostyki zaburzeń głosu

Egzamin teoretyczny

test: 60 pytań jednokrotnego wyboru – 60%+1 zalicza

Regulamin zajęć:

Zajęcia odbywają się w UCK WUM wg przekazywanego studentom na początku roku akademickiego grafiku

Zajęcia kończą się zaliczeniem praktycznym oraz egzaminem teoretycznym (test).

Do egzaminu teoretycznego dopuszczeni będą studenci, którzy: mają obecność na wszystkich ćwiczeniach, mają zaliczone wszystkie kolokwia teoretyczne, zaliczenie praktyczne oraz wykazali wymagana frekwencję na wykładach

W przypadku nieobecności na ćwiczeniach student jest zobowiązany odrobić nieobecność w innym terminie po wcześniejszym uzgodnieniu z osoba prowadzącą dane ćwiczenia

Student ma obowiązek zgłosić się na egzamin w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się, bądź niezaliczenia egzaminu, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego.

Forma egzaminu podana jest do wiadomości studentów w przewodniku dydaktycznym dla danego kierunku i roku studiów.

Egzamin teoretyczny (możliwość jednej poprawki w formie ustnej lub pisemnej), możliwość przeprowadzania wejściówek sprawdzających przygotowanie do zajęć. Możliwość zadawania prac domowych.

Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo Kliniki Otorynolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 36 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 36 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: Alicja Niemirska, Renata Zawadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Imię i nazwisko koordynatora przedmiotu

lek. Katarzyna Jędra

Prowadzący zajęcia

lek. Katarzyna Jędra, dr n. med. Renata Zawadzka, dr n. med. Barbara Jamróz, mgr. Natalia Tuz-Hrycyna

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 36 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 36 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Imię i nazwisko koordynatora przedmiotu

lek. Katarzyna Jędra

Prowadzący zajęcia

lek. Katarzyna Jędra, dr n. med. Renata Zawadzka, dr n. med. Barbara Jamróz, mgr. Natalia Tuz-Hrycyna

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)