Neurologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1B1NR |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Neurologia |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii człowieka (w tym układu nerwowego). 2. Student zna podstawową terminologię logopedyczną, językoznawczą, medyczną, dotyczącą poszczególnych jednostek zaburzeń mowy. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Cele kształcenia: Student • Zna objawy i zespoły neurologiczne • Zna główne choroby neurologiczne – ich etiologię, patogenezę, przebieg, objawy kliniczne, metody diagnostyczne, sposoby leczenia • Zna metody diagnostyczne stosowane w neurologii (badanie płynu mózgowo-rdzeniowego, EEG, KT, MR) • Zna procedurę badania neurologicznego (szczególnie w zakresie badania nerwów czaszkowych V, VII, IX, X, XII) • Umie przeprowadzić wywiad logopedyczny z pacjentem neurologicznym • Umie rozpoznać i scharakteryzować zaburzenia mowy, wynikające z uszkodzenia układu nerwowego • Zna i umie posługiwać się narzędziami do diagnozy logopedycznej, służącymi ocenie zaburzeń mowy i systemu językowego u osób dorosłych • Rozumie i wyciąga prawidłowe wnioski z dokumentacji medycznej pacjenta z chorobą neurologiczną • Rozumie konieczność współpracy z innymi specjalistami – psychologiem, fizjoterapeutą, lekarzem, pielęgniarką |
Pełny opis: |
Podczas początkowych zajęć studenci utrwalają i poszerzają wiedzę na temat budowy mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów obwodowych, fizjologii układu nerwowego oraz jego rozwoju, a także na temat metod badania neurologicznego. Następnie przedmiotem wykładu będą choroby i inne zaburzenia i zakłócenia układu nerwowego o różnej etiologii, jak np. mózgowe porażenie dziecięce, problemy neurologiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną, choroby naczyniowe mózgu u dorosłych i dzieci ze szczególnym uwzględnieniem udarów mózgowych, urazy czaszkowo-mózgowe i ich następstwa, a także padaczka i zaburzenia napadowe niepadaczkowe. Poruszone zostaną także wybrane zagadnienia dotyczące chorób infekcyjnych, metabolicznych i neurozwyrodnieniowych ośrodkowego układu nerwowego i ich następstw. Końcowe wykłady zostaną poświęcone świadomości i jej zaburzeniom. |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. W. Kozubski, P. Liberski, J. Moryś, Neurologia. Podręcznik dla studentów medycyny. T1 i T2, PZWL, Warszawa 2013 (wybrane zagadnienia, podawane w ciągu semestru podczas wykładów). 2. J. Pietrzyk, J. Seniów, Dyzartria w klinice osób dorosłych, Neurologia po Dyplomie, 2013; 8 (5): 44-49. 3. J. Seniów, M. Litwin, Afazja poudarowa, Neurologia po Dyplomie, 2013; 8 (2): 46-51. 4. K. Polanowska, Nabyta apraksja mowy – obraz kliniczny i diagnostyka różnicowa, Neurologia po Dyplomie, 2017, 02. 5. E. Sitek, A Barczak i inni, Afazja pierwotna postępująca — zastosowanie nowych kryteriów diagnostycznych w praktyce klinicznej, Polski Przegląd Neurologiczny, 2014;10(1):23-33 Uzupełniająca: 1. A. Stępień, Neurologia. T1-T3, Medical Tribune Polska, Warszawa 2014. 2. Red. A. Obrębowski, Wprowadzenie do neurologopedii. Wydanie II zaktualizowane, Termedia, 2018. 3. T. Gatkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Podstawy neurologopedii – podręcznik akademicki, Opole 2005. 4. J.R. Duffy, Motor Speech Disorders, 2019. 5. Neurologia: Crash Course, Red. wydania polskiego: W. Kozubski, Urban&Partner 2016. 6. Diagnostyka różnicowa w neurologii, M. Mumenthaler, red. R. Podemski, Urban&Partner 2008. 7. Czasopisma: Neurologia po Dyplomie; Polski Przegląd Neurologiczny |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • rozszerza swą wiedzę w zakresie neurologii • rozpoznaje objawy neurologiczne, zespoły neurologiczne i choroby neurologiczne u osób w wieku dorosłym i starszym; opisuje etiologię i objawy udaru niedokrwiennego, udaru krwotocznego, guza mózgu; charakteryzuje metody diagnostyczne stosowane w neurologii • definiuje niepełnosprawność intelektualną, zaburzenia zachowania, zaburzenia osobowości, zaburzenia nastroju, zaburzenia nerwicowe, zaburzenia odżywiania się itd.; rozróżnia badania psychiatryczne, zasady diagnostyki, badania dodatkowe oraz docenia rolę badań psychologicznych w diagnozie psychiatrycznej Umiejętności: • interpretuje objawy zachowań pacjenta oraz wyniki medycznych badań laboratoryjnych i aparaturowych stosowanych w diagnostyce medycznej Kompetencje społeczne: • kształci umiejętność kontaktu z lekarzami i innymi pracownikami medycznymi • ocenia wartość wiedzy, wypracowanej w różnych współpracujących ze sobą dziedzinach naukowych, stosowanej w logopedii |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - >51% Zaliczenie na prawach egzaminu będzie odbywać się w sesji egzaminacyjnej. Zaleczenie wykładu: dozwolona 1 usprawiedliwiona nieobecność. Druga nieobecność powoduje podniesienie progu procentowego, potrzebnego do uzyskania oceny dostatecznej o 10%. Trzykrotna nieobecność wiąże się z niezaliczeniem wykładu i niemożnością podejścia do egzaminu pisemnego (test z pytaniami zamkniętymi; 60 pytań). Istnieje możliwość przeprowadzania niezapowiedzianych testów sprawdzających stan wiedzy studentów w trakcie semestru oraz zadawania prac domowych. W wyjątkowych sytuacjach (pobyt w szpitalu, długotrwała choroba potwierdzona zaświadczeniem od lekarza) możliwe jest ubieganie się o indywidualne rozpatrzenie warunków zaliczenia. Spory te będą rozstrzygane indywidualnie wraz z kierownictwem Kliniki Neurologii. ocena kryteria 2,0 (ndst) Niespełnienie któregoś z kryteriów zaliczenia przedmiotu. Uzyskanie punktacji niższej niż 51% z egzaminu końcowego. Dla osób z niedozwoloną liczbą nieobecności na wykładach - poniżej 61% 3,0 (dost) Powyżej 51% – 69,99% Dla osób z niedozwoloną liczbą nieobecności na wykładach – powyżej 61% - 69,99% 3,5 (ddb) -70% - 79,99% 4,0 (db) -80% - 85,99% 4,5 (pdb) -86% - 90,99% 5,0 (bdb) -91% - 100% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Joanna Cegielska, Anna Kocwa-Karnaś, Małgorzata Polit, Anna Puczyńska, Jakub Stolarski, Katarzyna Stopińska, Martyna Wypych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.