Rehabilitacja głosu po laryngektomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1B1RG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rehabilitacja głosu po laryngektomii |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczony przedmiot Foniatria. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Nauka aspektów teoretycznych i praktycznych rehabilitacji głosu i mowy po operacji laryngektomii całkowitej. Wykłady-część teoretyczna, ćwiczenia-część praktyczna z pacjentami. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu rehabilitacji głosu u pacjentów po operacji laryngektomii całkowitej. Opanowanie wiedzy o metodach wytwarzania głosu zastępczego u pacjentów po laryngektomii całkowitej, etiologii nowotworów krtani i gardła dolnego oraz nowotworów górnych dróg oddechowych, stanów przednowotworowych, czynników ryzyka nowotworów. Studenci poznają objawy towarzyszące nowotworom krtani i gardła dolnego, metody diagnostyki, metody leczenia, metodologię rehabilitacji logopedycznej pacjentów po całkowitej laryngektomii, metodologię tworzenia planu terapii i poszczególnych jednostek zajęć terapeutycznych. Studenci uczą się przeprowadzania wywiadu i prowadzenia ćwiczeń usprawniających zrozumiałość mowy osób posługujących się głosem zastępczym. |
Literatura: |
• Sinkiewicz A., Mackiewicz-Nartowicz H., Rozwój kompleksowej rehabilitacji pacjentów po operacji wycięcia krtani w Polsce. [w:] Medycyna w logopedii, red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk, 2013 r. • Pruszewicz A., Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa, 1992 r.. • Swallowing after total laryngecomy, [w:] Voice restoration after total laryngectomy. Current science and future perspective, pod red. Nayak U., Kazi R., 2009 r. • Sinkiewicz A., Propozycje standardów postepowania rehabilitacyjnego po laryngektomii całkowitej., [w:] Otolaryngol.Pol. 2004:58(4) s. 753-756. • Osuch-Wójcikiewicz E., Bruzgielewicz A.,(Red) Rak krtani o czym należy wiedzieć jak posępować? Poradnik dla chorych., GEMINI-ART., 2014 r. • Kowalczuk A., Zeszyt do ćwiczeń głosu i mowy dla osób po całkowitym usunięciu krtani, Białystok, 2001 r. • Lipiec, D., Głos i mowa osób po laryngektomii, [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, Porayski-Pomsta J., Warszawa, 2008 r. • Sinkiewicz A., Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów i lekarzy, Wyd. PTL, Bydgoszcz, 1992 r. • Kamuda-Lewtak J., Standardy postępowania logopedycznego w przypadku osób laryngektomowanych, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, nr 37, Lublin, 2008 r. • Lipiec D., Kryteria oceny jakości głosu i mowy przełykowej u osób po laryngektomii całkowitej. [w:] Wieloaspektowość diagnozy i terapii logopedycznej, pod red. K. Kokot. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2012 r. • De Walden - Gałuszko K., Psychoonkolgia w praktyce klinicznej, Wyd. PZWL, Warszawa, 2012 r. |
Efekty uczenia się: |
- w zakresie wiedzy student: K-W06 Student zna terminologię oraz przyczyny występowania nowotworów w obrębie krtani, zna metody leczenia i rozróżnia nazewnictwo: laryngektomia częściowa, całkowita, chordektomia. Zna rozpoznania medyczne stosowane w otolaryngologii i foniatrii dotyczące nowotworów. K-W07 Rozpoznaje, opisuje i rozumie skutki operacji całkowitego usunięcia krtani. Zna różne sposoby rehabilitacji głosu zastępczego i metody wywoływania go i rozumie mechanizm zaburzeń połykania, które mogą wystąpić po laryngektomii. Student wie w jaki sposób metodologicznie zaplanować terapię głosu, mowy i połykania uwzględniając różnice w potrzebach pacjentów. Zna zasady opieki okołooperacyjnej i ambulatoryjnej nad pacjentem po operacji laryngektomii całkowitej. K-W05 Zna klasyfikację głosu przełykowego i poziomu opanowania mowy przełykowej wg Pruszewicza. Posiada podstawową wiedzę z zakresy psychoonkologii osób z nowotworami głowy i szyi. - w zakresie umiejętności student: K_U03 Opracowuje i realizuje w ramach ćwiczeń działania usprawniające, uwzględniając możliwości i potrzeby pacjenta oraz moment terapeutyczny, wykorzystując czynnie wiedzę z zakresu zmian funkcji narządów po operacji laryngektomii. Umie uwzględnić w terapii logopedycznej ćwiczenia usprawniające połykanie. K_U07 Student potrafi przeprowadzić wywiad logopedyczny dla pacjentów po laryngektomii całkowitej, rozumiejąc zasadność poszczególnych pytań i wysnuwając wnioski do postępowania terapeutycznego. K-U08 Potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki badania ciśnienia zwieracza ust przełyku i ustalić rokowania dla nauki mowy przełykowej. K-U09 Potrafi współpracować z lekarzem w zakresie oceny predyspozycji do opanowania mowy przetokowej i rekomendacji w zakresie doboru metody rehabilitacji głosu. Student umie odczytać informacje zawarte w rozpoznaniu medycznym dokonanym przez otolaryngologa lub foniatrę. Na tej podstawie dostosowuje swoje działania terapeutyczne do indywidualnych potrzeb pacjenta. - w zakresie kompetencji personalno-społecznych K-U10 Student w sposób zgodny z przyjętymi standardami komunikacyjnymi stosowanymi w opiece logopedycznej i medycznej przekazuje pacjentowi i jego opiekunom informacje o stanie głosu, możliwych metodach rehabilitacji w tym zakresie, zmian funkcjonalnych w obrębie poszczególnych narządów i przedstawia plan działań terapeutycznych w tym zakresie. K-K05 Student nawiązuje empatyczny kontakt z pacjentem, przejawia pozytywna postawę w stosunku do pacjentów po laryngektomii, rozumie społeczno-emocjonalny kontekst osób z nowotworami w obrębie głowy i szyi, ma umiejętność rozumienia sytuacji pacjenta i jego trudności w życiu codziennym. K-K07 Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne i rozumie ich ogromną role dla funkcjonowania społecznego pacjenta. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach i ćwiczeniach jest obowiązkowa. Test zaliczeniowy. Możliwe wejściówki. UWAGA: Każdą nieobecność na ćwiczeniach należy odrobić z inną grupą. Do testu na zakończenie przedmiotu dopuszcza zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę pozytywną z egzaminu testowego otrzymuje student, który uzyskał 50%+1 poprawnych odpowiedzi z testu i ma maksymalnie jedną nieobecność i dwa spóźnienia na wykładach. Dla studentów z jedną nieobecnością na wykładach (1 nieobecność jest równoważna z 3 spóźnieniami na wykład) próg uzyskania oceny pozytywnej na teście wzrasta do 60% + 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 36 miejsc
Wykład, 15 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Joanna Chmielewska, Daniel Majszyk, Alicja Niemirska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 36 miejsc
Wykład, 15 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.