Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacji interpersonalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1B2WR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacji interpersonalnej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Logopedia ogólna i kliniczna - II rok II stopnia - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia przybliżają problematykę zaburzeń w rozwoju psychomotorycznym i komunikacji interpersonalnej dzieci oraz metod ich terapii. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są problematyce rozwoju psychoruchowego dzieci, zaburzeń występujących w tym rozwoju, a także ich wpływie rozwój mowy. Podczas zajęć zostaną zaprezentowane różne rodzaje terapii psychomotorycznych i innych metod wspomagających rozwój psychoruchowy dzieci wraz z ich zastosowaniem w terapii logopedy. |
Literatura: |
1. Bogdanowicz M. (1999), Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa. 2. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1997), Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa. 3. Bogdanowicz M., Kasica A. (2003), Ruch Rozwijający dla wszystkich. Efektywność metody Weroniki Sherborne, Harmonia, Gdańsk 4. Cieszyńska J. (2011), Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Omega Stage System, Kraków. 5. Frostig M., Horne D. (1989): Wzory i obrazki. Podręcznik. Poziom podstawowy. Program rozwijający percepcję wzrokową, Pracownia testów psychologicznych, Warszawa. 6. Goddard Blythe S., Jak osiągnąć sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa 2011 7. Knill M, Ch (1997), Dotyk i komunikacja, CMPP, Warszawa. 8. Knill M, Ch. (1997), Programy aktywności, CMPP, Warszawa. 9. Kulisiewicz B. (2007): Witaj piesku. Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Impuls, Kraków. 10. Kurkowski Z. M. (2001), Stymulacja audio-psycho-lingwistyczna – Metoda Tomatisa, "Audiofonologia", t. 19, s. 197-202. 11. Maas V. (2005), Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa. 12. Nordoff P., Robbins C. (2008), Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka, Impuls, Kraków. 13. Przyrowski Z. (2002), Terapia integracji sensorycznej, [w:] Przybysz-Piwko M. (oprac.), „Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach”, DiG, Warszawa. 14. Sadowska L. (red.) (2004), Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo AWF, Wrocław. 15. Sherborne W. (2005), Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa. 16. Skałbania W., Lewandowska-Kidoń T. (2015), Terapia pedagogiczna. Teoria, praktyka, refleksje. Wyd. WSP im. J. Korczaka w Warszawie, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - zna podstawową terminologię w zakresie treści przedmiotu, - zna większość metod wspomagających wykorzystywanych w pracy terapeutycznej oraz logopedycznej, - uzasadnia potrzebę wykorzystywania metod wspomagających w terapii logopedycznej. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi rozpoznać większość zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dzieci, - potrafi prawidłowo włączyć elementy metod wspomagających do terapii logopedycznej, - rozumie potrzebę wykorzystania metod wspomagających w terapii logopedycznej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie treści przedmiotowych, - rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie treści przedmiotowych, - propaguje wiedzę na temat analizowanych metod i ich wykorzystania w pracy logopedycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie referatu/prezentacji wybranego tematu. Niezależnie od powodu możliwe są dwie nieobecności w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Karsznia-Sobczak, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Alicja Karsznia-Sobczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Karsznia-Sobczak, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Alicja Karsznia-Sobczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.