University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Media images of the world in the perspective of sociolinguistics

General data

Course ID: 3007-L1S1MT1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Media images of the world in the perspective of sociolinguistics
Name in Polish: Medialne obrazy świata w perspektywie socjolingwistycznej
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna
(in Polish) Seminaria magisterskie dla LOiK - I rok II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Uczestnik seminarium powinien być zainteresowany różnorodnymi przekazami medialnymi (prasa, radio, telewizja, Internet), a także językoznawstwem pragmatycznym. Ponadto powinien interesować się dziedzinami pokrewnymi: socjologią, psychologią, medioznawstwem.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiotem seminarium będą współczesne przekazy medialne, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy językowej w wymiarze pragmatycznym (kto? do kogo? w jakiej sytuacji? w jakim celu?).

Full description: (in Polish)

Przedmiotem seminarium będą współczesne przekazy medialne, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy językowej w wymiarze pragmatycznym (kto? do kogo? w jakiej sytuacji? w jakim celu?). Punktem wyjścia jest założenie, że media tworzą, kreują, interpretują rzeczywistość - tworzą medialny obraz świata.

Badania przekazów medialnych mają na ogół charakter interdyscyplinarny, co powoduje konieczność sięgania po metody nie tylko z zakresu językoznawstwa, ale także dziedzin pokrewnych: psychologii, socjologii oraz medioznawstwa. Na łączenie różnych obszarów badawczych pozwalają założenia socjolingwistyki, która stanie się podstawą prowadzonych w czasie seminarium analiz. Socjolingwistyka opisuje reguły zachowań językowych i bierze pod uwagę wiele różnych zmiennych (np. płeć, status, wiek nadawcy), dzięki czemu pozwala na zbadanie medialnych obrazów świata.

Seminarium będzie prowadzone w cyklu dwuletnim. W trakcie 1. roku są przewidziane m.in. tematy:

- Klasyfikacja i charakterystyka mediów (starych i nowych)

- Genologia medialna a genologia lingwistyczna

- Kulturotwórcze funkcje mediów

- Badania mediów - przegląd metodologii

- Badania językoznawcze - przegląd metodologii

- Socjolingwistyka (założenia, narzędzia, podstawowe terminy)

- Pojęcie polszczyzny medialnej

[Wskazane tematy będą uzupełniane o propozycje wskazane przez uczestników seminarium, zgodne z ich zainteresowaniami]

W trakcie 2. roku problematyka zajęć będą uzależniona od tematów przygotowywanych prac magisterskich

Bibliography: (in Polish)

R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012

S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2001.

Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013.

T. Goban-Klas, Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji, Kraków 2011.

Roger D. Wimmer, Joseph R. Dominick, Mass media. Metody badań, Kraków 2008.

Współczesne media. Medialny obraz świata, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2015.

B. Skowronek, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013.

L. Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006.

literatura będzie sukcesywnie uzupełniana w trakcie trwania kursu

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: )

— fakty z zakresu językoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową

— metodologie językoznawcze

UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi: )

napisać dłuższą spójną pracę naukową:

— opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych;

— wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą;

— poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym;

— właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań;

— popartą zgromadzonym materiałem dowodowym;

— składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji;

— eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki;

— poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego;

— obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią;

— mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości

ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie:

— precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze;

— dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów;

— uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki;

— wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego;

— utrzymując uwagę słuchaczy;

— wykorzystując przejrzyste techniki prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne)

— dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany;

— mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotowy do: )

— pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób

— wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kieruje się uczciwością naukową

— doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywny udział w zajęciach

Przygotowanie do zajęć (znajomość wskazanej literatury przedmiotu)

Po pierwszym roku student przygotowuje projekt dotyczący przyszłej pracy magisterskiej; projekt zawiera:

1. roboczy tytuł rozprawy

2. główne tezy (hipotezy)

3. wstępny opis materiału badawczego

4. wybraną metodologię

5. roboczy konspekt

6. próbkę badań własnych

7. wstępną bibliografię

Na roku 2. ocenie podlega umiejętność referowania postępów pracy badawczej (fragmentów przygotowywanej pracy magisterskiej)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)