Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-LSA2MJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna, specjalność logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z problemami kształcenia literacko-kulturowego oraz językowego w szkole podstawowej; rozwijają umiejętności praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin wiedzy polonistycznej oraz psychologicznej i pedagogicznej w planowaniu i organizacji pracy z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej. Ponadto zapoznają się z możliwościami wykorzystania technologii multimedialnych w pracy na lekcji oraz w warsztacie nauczyciela polonisty. |
Pełny opis: |
Przedmiot stanowi połączenie refleksji wywiedzionej z nauki o języku, nauki o literaturze, teorii lektury oraz zajęć typowo metodycznych, przygotowujących do pracy nauczycielskiej w szkole podstawowej. Projekt zajęć opiera się na założeniu, że dobry nauczyciel to przede wszystkim zaangażowany w pracę z dziećmi i młodzieżą pedagog, lecz również skuteczny dydaktyk kształtujący sprawności mówienia i pisania uczniów, wnikliwy czytelnik i sprawny interpretator, który umie podzielić się swą pasją lekturową z uczniami, zachęcić ich do samodzielnego sięgania po teksty literatury pięknej, a także wykształcić w nich sztukę twórczej lektury (tj. nakierowanej na – możliwie najbardziej samodzielną – interpretację tekstu). 1/3 zajęć poświęcona zostanie na obecne w najnowszej Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego treści dotyczące wiedzy literaturoznawczej, 1/3 na refleksję nad stylami, typami, modelami odbioru literatury – nauczyciel powinien bowiem być świadomym odbiorcą dzieła literackiego, wyposażonym w narzędzia zarówno językoznawcze, jak historycznoliterackie i teoretyczne. Powinien również posiadać wiedzę o możliwościach interpretacyjnych swoich podopiecznych oraz ich lekturowych doświadczeniach. Na pozostałą część zajęć składać się będą warsztatowe, metodyczne działania skoncentrowane na takich zagadnieniach jak: • specyfika wymagań określanych przez Podstawę Programową oraz standardy egzaminacyjne; • projektowana sylwetka absolwenta szkoły podstawowej; • funkcjonujący w tym typie szkoły kanon lektur (z uwzględnieniem zmian regulowanych przez najnowszą Podstawę Programową); • kształt i wymagania testu kończącego naukę na drugim etapie edukacyjnym; tryb pracy przygotowującej ucznia do rozwiązania humanistycznej części tego egzaminu: - ćwiczenia kształtujące i sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem; - wypracowania – kształtujące i sprawdzające umiejętność tworzenia tekstów w gatunkach wymienionych w Podstawie Programowej; - ćwiczenia poświęcone analizie pozaliterackich kontekstów interpretacyjnych; - typy prac sprawdzających i kontrolnych, analiza autentycznych egzemplarzy arkuszy egzaminacyjnych); • aktywizujące metody nauczania (prymarne w nowym typie kształcenia); • wychowawczy aspekt obcowania z literatura piękną (aksjologia i estetyka dzieła literackiego); • pozaliterackie konteksty interpretacyjne w toku kształcenia polonistycznego (zgodnie z wymogami aktualnej Podstawy Programowej); • ocenianie uczniów: wystawianie stopni cząstkowych, śródrocznych, końcowych; ocenianie kształtujące. Zagadnienia z zakresu kształcenia językowego: - kultura języka (podstawowe terminy, kryteria oceny poprawności językowej, klasyfikacja i poprawa błędów językowych; estetyka i etyka zachowań językowych; kształcenie umiejętności językowych uczniów; ćwiczenia w mówieniu i pisaniu (cele, typy, zastosowanie); - nauczanie ortografii w szkole podstawowej; - podstawy składni na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej; przeciwdziałanie monotonii składniowej i błędom w wypowiedziach uczniów; nauczanie interpunkcji; - morfologia; części mowy; zagadnienia fleksyjne - funkcje i nacechowanie stylistyczne różnych form fleksyjnych poszczególnych części mowy; - zagadnienia słowotwórcze; słowotwórstwo na usługach literatury, dowcipu, reklamy; - słownictwo, semantyka, elementy leksykografii w szkole podstawowej; - kształcenie umiejętności pisania kompozycja, spójność, organizacja tekstu; |
Literatura: |
1. Metodyka literatury, t.1, wybór i wstęp Jadwiga Pachecka, Anna Piątkowska, Katarzyna Sałkiewicz, Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Warszawa 2001; 2. Metodyka literatury, t.2, wybór i wstęp Jadwiga Pachecka, Anna Piątkowska, Katarzyna Sałkiewicz, Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Warszawa 2003; 3. Alicja Badowska, Elżbieta Olinkiewicz, Renata Otolińska, Inspiracje, pomysły – książka dla twórczego nauczyciela, Wrocław 1998; 4. Stanisław Bortnowski, Jak uczyć poezji? Konteksty dzieła literackiego, Warszawa 1991; 5. Stanisław Bortnowski, Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2004; 6. Edyta Brudnik, Anna Moszyńska, Beata Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000; 7. Jerome Bruner, Kultura edukacji, Warszawa 2006; 8. Alida Gersie, Nancy King, Drama. Tworzenie opowieści w edukacji i terapii, Warszawa 1999; 9. Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego [w tegoż:] W świecie tekstów i wartości. Szkice z teorii lektury, Warszawa 1991; 10. Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Red. A. Janus – Sitarz, Kraków 2005; 11. Stanisław Taboł, Istota czytania, Kraków 2005; 12. Zenon Uryga, Godziny polskiego, Warszawa – Kraków 1996; 13. Brian Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1997. 14. S. Dubisz (red), 1999, Nauka o języku dla polonistów, Warszawa. 15. A. Mikołajczuk, J. Puzynina (red.), 2004, Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole, Warszawa. 16. M. Nagajowa, 1985, Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa. 17. J. Podracki, 1997, Składnia polska, Warszawa. 18. E. Polański, 1995, Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa. 19. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk (red.), 2006,Kompetencje nauczyciela polonisty, Warszawa. 20. Gatunki wypowiedzi w szkole, w: E. Bańkowska, A. Mikołajczuk (red.), 2003, Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: - znajomość podstawy programowej i standardów wymagań egzaminacyjnych oraz minimum 2 programów i związanych z nimi podręczników do nauki języka polskiego w szkole podstawowej; - orientacja w zagadnieniach dotyczących organizacji procesu dydaktycznego na II etapie nauczania języka polskiego; - znajomość problemów z zakresu poszczególnych działów wiedzy o literaturze i nauki o języku, których elementy wprowadzane są na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. W zakresie umiejętności: - organizowanie pracowni polonistycznej w szkole podstawowej i planowanie pracy dydaktycznej służącej rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej, i literackiej uczniów szkoły podstawowej (m.in. wybór podręczników i pomocy dydaktycznych); - dobieranie odpowiednich metod i środków dydaktycznych w pracy na II etapie edukacji; - sporządzanie konspektów lekcji z zakresu kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej; - organizowanie pracy domowej uczniów oraz wspomaganie samokształcenia; - kontrolowanie i ocena postępów uczniów w zakresie wypowiedzi ustnych i pisemnych na II etapie edukacji, formułowanie recenzji krytyczno-oceniającej wypowiedzi uczniowskiej; W zakresie kompetencji społecznych: - potrafi się komunikować werbalnie i pozawerbalnie z grupa uczniowską; - potrafi tworzyć atmosferę zaufania i współpracy w grupie uczniowskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy uczestnik zajęć obowiązany jest do przedstawienia zestawu własnych, autorskich konspektów osnutych wokół konkretnych, wybranych przez niego, zagadnień lekcyjnych. Kształt scenariuszy lekcyjnych (konspektów) i ich jakość stanowi jeden z fundamentów oceny zajęć (obok aktywności na zajęciach). Przedmiot kończy się egzaminem. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki nauczycielskie – 120 g. Praktyki pedagogiczne – 30 g. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.