Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dysleksja – trudności w czytaniu i pisaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-LSA3DY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dysleksja – trudności w czytaniu i pisaniu
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna, specjalność logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

1. Czym jest dysleksja?

2. Przyczyny dysleksji - etiologia i patomechanizmy

3. Ryzyko dysleksji i dysleksja

4. Objawy dysleksji u dzieci w wieku szkolnym

5. Dysortografia, dysgrafia

6-7. Metody pracy terapeutycznej w dysleksji - podstawy

8. Zaliczenie pisemne

Poszczególne tematy mogą być realizowane na więcej niż jednym spotkaniu

Pełny opis:

Podczas zajęć przedstawione zostaną wybrane koncepcje tłumaczące przyczyny powstania dysleksji rozwojowej i jej charakterystyczne objawy. Studenci poznają symptomy ryzyka dysleksji rozwojowej i nauczą się prowadzić ćwiczenia logopedyczne wspomagające rozwój językowy dzieci z dysleksją.

Literatura:

• Gałkowski T., Jastrzębowska G. (2003), Logopedia- pytania i odpowiedzi., Opole, t. 2, s. 489-609.

• Bogdanowicz M. (2005), Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk. (i nowsze)

• Bogdanowicz M., Adryjanek A. (2004), Uczeń z dysleksją w domu, Gdańsk.

• Krasowicz-Kupis G. (2009), Psychologia dysleksji, Warszawa.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student wymienia przyczyny dysleksji, dysortografii i dysgrafii i ich objawy. (KS_W23)

UMIEJĘTNOŚCI

Student określa możliwości i umiejętności dziecka w określonym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń w rozwoju mowy i języka dziecka oraz trudności w nauce czytania i pisania. (KS_U12)

Student wskazuje sposoby pracy logopedycznej mające na celu poprawę funkcjonowania dziecka w zakresie czytania i pisania.

KOMPETENCJE

Student wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii, pedagogiki, psycholingwistyki, neuropsychologii i rozwoju mowy dziecka w opiece nad rozwojem mowy małego dziecka oraz w organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej w szkole.

Student rozumie potrzebę i zasadność współpracy z różnymi specjalistami: lekarzem, pedagogiem, psychologiem w zakresie diagnozowania i usprawniania osób z zaburzeniami mowy.

(KS_K08, KS_K011)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie:

1. obecność (dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu umożliwiająca zaliczenie zajęć: 1)

2. pozytywny wynik (>= 60%) z zaliczenia pisemnego (pytania otwarte i zamknięte)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)