Dysleksja – trudności w czytaniu i pisaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-LSA3DY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dysleksja – trudności w czytaniu i pisaniu |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna, specjalność logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Czym jest dysleksja? 2. Przyczyny dysleksji - etiologia i patomechanizmy 3. Ryzyko dysleksji i dysleksja 4. Objawy dysleksji u dzieci w wieku szkolnym 5. Dysortografia, dysgrafia 6-7. Metody pracy terapeutycznej w dysleksji - podstawy 8. Zaliczenie pisemne Poszczególne tematy mogą być realizowane na więcej niż jednym spotkaniu |
Pełny opis: |
Podczas zajęć przedstawione zostaną wybrane koncepcje tłumaczące przyczyny powstania dysleksji rozwojowej i jej charakterystyczne objawy. Studenci poznają symptomy ryzyka dysleksji rozwojowej i nauczą się prowadzić ćwiczenia logopedyczne wspomagające rozwój językowy dzieci z dysleksją. |
Literatura: |
• Gałkowski T., Jastrzębowska G. (2003), Logopedia- pytania i odpowiedzi., Opole, t. 2, s. 489-609. • Bogdanowicz M. (2005), Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk. (i nowsze) • Bogdanowicz M., Adryjanek A. (2004), Uczeń z dysleksją w domu, Gdańsk. • Krasowicz-Kupis G. (2009), Psychologia dysleksji, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student wymienia przyczyny dysleksji, dysortografii i dysgrafii i ich objawy. (KS_W23) UMIEJĘTNOŚCI Student określa możliwości i umiejętności dziecka w określonym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń w rozwoju mowy i języka dziecka oraz trudności w nauce czytania i pisania. (KS_U12) Student wskazuje sposoby pracy logopedycznej mające na celu poprawę funkcjonowania dziecka w zakresie czytania i pisania. KOMPETENCJE Student wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii, pedagogiki, psycholingwistyki, neuropsychologii i rozwoju mowy dziecka w opiece nad rozwojem mowy małego dziecka oraz w organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej w szkole. Student rozumie potrzebę i zasadność współpracy z różnymi specjalistami: lekarzem, pedagogiem, psychologiem w zakresie diagnozowania i usprawniania osób z zaburzeniami mowy. (KS_K08, KS_K011) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: 1. obecność (dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu umożliwiająca zaliczenie zajęć: 1) 2. pozytywny wynik (>= 60%) z zaliczenia pisemnego (pytania otwarte i zamknięte) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.