Rynek edukacji medialnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-M1A3P-RE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rynek edukacji medialnej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W trakcie wykładów podejmiemy temat współczesnych wyzwań w komunikowaniu masowym, którym sprostać mogą szeroko rozumiane kompetencje medialne (m.in. ang. information/digital/civic/data/graphic literacy; critical thinking skills). |
Pełny opis: |
Przykładowe tematy: 1) Krytyczne myślenie jako element edukacji medialnej 2) Współczesne techniki dezinformacyjne 3) Jak krytyczne odczytywać i rozumieć wizualizację danych (wizualna sofistyka) 4) Fact-checking jako odpowiedź na dezinformację 5) Współczesne kompetencje oraz rynek edukacji medialnej (w Polsce i na świecie) |
Literatura: |
Podstawą są materiały udostępnione w trakcie kursu. Pomocne mogą być: - NASK, np. „Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej. Państwo. Społeczeństwo. Polityka. Biznes", https://akademia.nask.pl/badania/Raport_CP_Dezinformacja_ONLINE.pdf - Modrzejewska, Ewa. 2017. „Perswazja na wykresach". W: „Czy obrazy rządzą ludźmi?", red. A. Kampka, A. Kiryjow, K. Sobczak, https://www.academia.edu/35561882/Perswazja_na_wykresach; - zasoby edukacyjne i merytoryczne ze stron: demagog.org.pl; https://www.stratcomcoe.org/online_library; https://edukacjamedialna.edu.pl; https://emels.eu/pl; https://eavi.eu/ itp. - „Verification Handbook For Disinformation And Media Manipulation". 2020. C. Silverman (red.), https://datajournalism.com/read/handbook/verification-3. |
Efekty uczenia się: |
Efektami będą: - poznanie charakterystyki współczesnych odmian kompetencji medialnej; orientacja nt. instytucji działających w tym zakresie (wiedza); - rozpoznawanie różnych form tworzenia i dystrybucji zwodniczych treści w komunikacji masowej (umiejętności); - poznanie podstawowych metod przeciwdziałania zwodniczym treściom (kompetencje społeczne). |
Metody i kryteria oceniania: |
W zależności od formy prowadzenia zajęć: *stacjonarnie: podstawą oceny są wyniki ankiet na koniec każdego spotkania z treści wykładu; *online: podstawą oceny jest terminowe realizowanie zadań weryfikujących przyswojone treści oraz/lub pisemna praca koncepcyjna wg założeń przedstawionych na wykładzie. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.