Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rynek edukacji medialnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-M1A3P-RE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rynek edukacji medialnej
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W trakcie wykładów podejmiemy temat współczesnych wyzwań w komunikowaniu masowym, którym sprostać mogą szeroko rozumiane kompetencje medialne (m.in. ang. information/digital/civic/data/graphic literacy; critical thinking skills).

Pełny opis:

Przykładowe tematy:

1) Krytyczne myślenie jako element edukacji medialnej

2) Współczesne techniki dezinformacyjne

3) Jak krytyczne odczytywać i rozumieć wizualizację danych (wizualna sofistyka)

4) Fact-checking jako odpowiedź na dezinformację

5) Współczesne kompetencje oraz rynek edukacji medialnej (w Polsce i na świecie)

Literatura:

Podstawą są materiały udostępnione w trakcie kursu.

Pomocne mogą być:

- NASK, np. „Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej. Państwo. Społeczeństwo. Polityka. Biznes", https://akademia.nask.pl/badania/Raport_CP_Dezinformacja_ONLINE.pdf

- Modrzejewska, Ewa. 2017. „Perswazja na wykresach". W: „Czy obrazy rządzą ludźmi?", red. A. Kampka, A. Kiryjow, K. Sobczak, https://www.academia.edu/35561882/Perswazja_na_wykresach;

- zasoby edukacyjne i merytoryczne ze stron: demagog.org.pl; https://www.stratcomcoe.org/online_library; https://edukacjamedialna.edu.pl; https://emels.eu/pl; https://eavi.eu/ itp.

- „Verification Handbook For Disinformation And Media Manipulation". 2020. C. Silverman (red.), https://datajournalism.com/read/handbook/verification-3.

Efekty uczenia się:

Efektami będą:

- poznanie charakterystyki współczesnych odmian kompetencji medialnej; orientacja nt. instytucji działających w tym zakresie (wiedza);

- rozpoznawanie różnych form tworzenia i dystrybucji zwodniczych treści w komunikacji masowej (umiejętności);

- poznanie podstawowych metod przeciwdziałania zwodniczym treściom (kompetencje społeczne).

Metody i kryteria oceniania:

W zależności od formy prowadzenia zajęć:

*stacjonarnie: podstawą oceny są wyniki ankiet na koniec każdego spotkania z treści wykładu;

*online: podstawą oceny jest terminowe realizowanie zadań weryfikujących przyswojone treści

oraz/lub

pisemna praca koncepcyjna wg założeń przedstawionych na wykładzie.

Praktyki zawodowe:

Nie przewiduje się.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)