Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1A2MJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe) |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty I roku specjalizacji "nauczycielskiej" (II rok studiów) - filologia polska, stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć słuchacze zapoznają się z problemami kształcenia językowego w szkole podstawowej; rozwijają umiejętności praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin wiedzy polonistycznej oraz psychologicznej i pedagogicznej w planowaniu i organizacji pracy z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć słuchacze zapoznają się z problemami kształcenia językowego w szkole podstawowej; rozwijają umiejętności praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin wiedzy polonistycznej oraz psychologicznej i pedagogicznej w planowaniu i organizacji pracy z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej. Przygotowanie do zajęć polega na zapoznawaniu się słuchacza z lekturami oraz powtórzeniu wiadomości z wybranych działów nauki o języku. Podstawowym celem zajęć jest uświadomienie przyszłym nauczycielom polonistom, iż przedmiot język polski, którego będą nauczać, stanowi całość, czyli kształcenie językowe i literacko-kulturowe uzupełniają się wzajemnie. W czasie trwania kursu słuchacze nauczą się, w jaki sposób integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku, jak funkcjonalizować treści kształcenia językowego. |
Literatura: |
- Nocoń J., Uczenie o języku polskim po 1998 roku – program i koncepcje dydaktyczne, [w:] Uczeń w świecie języka i tekstów, red. J. Nocoń, E. Łucka-Zając, Opole 2010, s. 27-37. - Nocoń J., Strategie nabywania wiedzy o języku przez ucznia (na przykładzie zadań podręcznikowych), [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B. Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 27-43. - Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1999. - Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, red. A. Mikołajczuk, J. Puzynina, Warszawa 2004. - Gatunki wypowiedzi w szkole [w:] Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003. - Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985. - Szymańska Marta, Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2016. - Podracki J., Składnia polska, Warszawa 1997. - Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995. - seria Edukacja nauczyciela polonisty pod red. Anny Janus-Sitarz, wyd. Universitas – wybrane artykuły. - Wybrane słowniki. - Podstawa programowa przedmiotu język polski na II etapie edukacyjnym, wybrane podręczniki i programy nauczania. Podczas pierwszych zajęć prowadzący w porozumieniu z grupą może zmodyfikować powyższą listę, np. rozszerzyć ją o teksty omawiające zagadnienia zgodne z potrzebami i zainteresowaniami studentów. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: - zasady planowania lekcji i metody aktywizacji uczniów, a także integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową na II etapie edukacyjnym; - konwencjonalne i niekonwencjonalne metody kształcenia polonistycznego oraz zasady doboru metod w zależności od potrzeb uczniów i rodzaju zajęć, w tym popularyzujące wiedzę; - terminologię stosowaną w dydaktyce polonistycznej w celu analizy rozmaitych rozwiązań metodycznych; - opis gramatyczny języka polskiego, zwłaszcza w funkcjonalnym aspekcie językoznawstwa polonistycznego oraz własności szkolnych gatunków wypowiedzi; - sposoby przeciwdziałania przeciwdziałać błędom popełnianym przez uczniów, stymulowania ich aktywności poznawczej i potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; - potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej; - sposoby projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów; - sposoby zorganizowania pracy domowej ucznia oraz wspomagania samokształcenia; - znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; - sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów, w tym rolę diagnozy wstępnej i oceniania kształtującego w kontekście efektywności nauczania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów, zwłaszcza egzaminu po ósmej klasie. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.W3, D.1/E.1.W4, D.1/E.1.W5, D.1/E.1.W6, D.1/E.1.W7, D.1/E.1.W8, D.1/E.1.W9, D.1/E.1.W10, D.1/E.1.W11, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W14, D.1/E.1.W15 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: - realizować proces dydaktyczny, uwzględniając stan badań naukowych i trafnie dobierając metody nauczania oraz funkcjonalnie organizować pracę uczniów – uwzględniając ich potrzeby oraz indywidualne predyspozycje, w tym zaplanować pracę z uczniem zdolnym; - zaplanować proces kształcenia sprawności językowych uczniów oraz ocenić edukacyjną efektywność tych działań, kontrolować i oceniać postępy uczniów w zakresie wypowiedzi ustnych i pisemnych na II etapie edukacji; - integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku i literaturze, dążyć do systematyzacji i funkcjonalizacji wiedzy; - przeprowadzić lekcje języka polskiego oraz przedstawić metodyczną oraz merytoryczną analizę swoich lub obserwowanych działań dydaktycznych. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.U1, D.1/E.1.U2, D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U6, D.1/E.1.U7, D.1/E.1.U8, D.1/E.1.U9, D.1/E.1.U10, D.1/E.1.U11, C.U3, C.U4, C.U6, C.U8 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do: - świadomego, twórczego i odpowiedzialnego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów, zwłaszcza rozwojowi kompetencji i sprawności językowych, w celu umożliwienia im pełnego uczestnictwa w życiu społecznym; - pobudzania w uczniach ciekawości, popularyzowania wiedzy, kształtowania nawyku samodzielnego uczenia się przez całe życie, także w perspektywie rozwoju osobistego i zawodowego; - dostosowania metod nauczania do zróżnicowanych potrzeb uczniów, uczenia współpracy, kształtowania postaw etycznych, także w odniesieniu do odpowiedzialnego korzystania z mediów cyfrowych. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.K1, D.1/E.1.K2, D.1/E.1.K3, D.1/E.1.K4, D.1/E.1.K5, D.1/E.1.K6, D.1/E.1.K7, D.1/E.1.K8, D.1/E.1.K9, C.K1 Grupa zajęć z rozporządzenia MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D. |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy: Udział w zajęciach: - ćwiczenia – 30 godzin - hospitacje online – obserwacja i analiza lekcji – 10 godzin Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie zadanej literatury, odrabianie prac domowych, m.in. sprawdzanie prac uczniowskich) – 35 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej – 15 godzin Metody i kryteria oceniania: Podstawą do wystawienia oceny jest: 1. Kontrola obecności (dopuszczalne 2 nieobecności). 2. Aktywny udział w zajęciach. 3. Wykonywanie prac cząstkowych (np. ocena wypracowania uczniowskiego, opracowanie konspektu lekcji, poleceń do tekstu wykorzystujących wiedzę językową), ewentualnie przygotowanie i wygłoszenie referatu. 4. Praca zaliczeniowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Ewa Kozłowska, Magdalena Trysińska | |
Prowadzący grup: | Ewa Kozłowska, Magdalena Trysińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Ewa Kozłowska, Magdalena Trysińska | |
Prowadzący grup: | Ewa Kozłowska, Magdalena Trysińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.