Mechanizmy uczenia się i strategie nauczania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1A2MU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Mechanizmy uczenia się i strategie nauczania |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty I roku specjalizacji "nauczycielskiej" (II rok studiów) - filologia polska, stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie podstawowych aspektów pracy w szkole oraz kształtowanie umiejętności, niezbędnych w zawodzie nauczyciela polonisty oraz nauczyciela wychowawcy. Na zajęciach studenci zapoznają się z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi metod nauczania i strategii uczenia się, obejmującymi m.in.: uwarunkowania procesów pamięciowych; rozwój mechanizmów uczenia się w kontekście rozwoju psychicznego, fizycznego i moralnego dziecka, w tym rozwoju sprawności językowych; metody i strategie kształcenia polonistycznego dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów (np. osób z dysleksją, uczniów zdolnych). |
Pełny opis: |
Uwaga uczestników zajęć skupia się na psychologicznych i pedagogicznych uwarunkowaniach rozwoju człowieka – analizowanych w kontekście organizacji procesów nauczania i mechanizmów uczenia się, zwłaszcza w perspektywie edukacji polonistycznej. Poznanie podstaw wiedzy o rozwoju poznawczym, językowym, emocjonalnym i fizycznym człowieka, w tym o budowie i funkcjonowaniu ludzkiego mózgu, a także o zaburzeniach rozwoju oraz procesach pamięciowych, stylach uczenia się i metodach nauczania umożliwia uczestnikom zajęć dostrzeżenie w uczniu osoby o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, które należy dogłębnie poznać i brać pod uwagę w organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej na lekcjach języka polskiego. |
Literatura: |
Literatura będzie na bieżąco modyfikowana – w zależności od wcześniejszych doświadczeń i potrzeb uczestników zajęć oraz z uwzględnieniem najnowszych publikacji. Lista lektur zalecanych: H. Rudolph Schaffer, Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2006.: rozdz. 6. Dziecko jako naukowiec: Piagetowska teoria rozwoju poznawczego, s. 181-215; rozdz. 7. Dziecko jako praktykant: Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju, s. 216-245. Z. Bokszański, A. Piotrowski, M. Ziółkowski, Socjologia języka, Warszawa: Wiedza Powszechna 1977 (rozdz.: Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina, s. 106-131). J. Matejczuk, A. Nowotnik, M. Rękosiewicz, 6-latek jako pierwszoklasista w szkole. Zróżnicowanie kodów językowych dziecka, rodziny i szkoły – dla kogo szansa, dla kogo zagrożenia, „Studia Edukacyjne” nr 27/2013. S. Grabias, Pojęcie sprawności komunikacyjnej, [w:] tegoż, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994, s. 278-284. M. Szymańska, Pojęcie kompetencji (wybór stanowisk), [w:] tejże, Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2016. Psychologiczne portrety człowieka, red. Anna I. Brzezińska (rozdz. 1. Jak myślimy o rozwoju człowieka?, rozdz. 2. Jak przebiega rozwój człowieka?, s. 5-40, rozdz. 10. [10.1-10.4] Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, s. 302-320), Gdańsk: GWP 2005. A. I. Brzezińska, J. Matejczuk, A. Nowotnik, Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły, „Edukacja” 2012, 1 (117). A. Grabowska: Lateralizacja funkcji psychicznych w mózgu człowieka, [w:] Mózg a zachowanie, red. Teresa Górska, Anna Grabowska, Jolanta Zagrodzka, wyd. III zm. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2005, s. 443-488. G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo 2003 (zwłaszcza: r. 3. Poznaj swój zadziwiający mózg; r. 7. Najważniejsze lata; r. 10. Rób to stylowo). M. Jagodzińska, Rozwój pamięci w dzieciństwie, Gdańsk: GWP 2003 (s. 207-219 rozdz. 11: Początki pamięci zamierzonej: u źródeł strategii pamięciowych). M. Jagodzińska, Pamięć w szkole, "Psychologia w Szkole" 2009, nr 1, s. 117-125. M. Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2007. (Wprowadzenie; Zdarzenia; Wiedza i umiejętności). M. Jagodzińska, Psychologia pamięci, Gliwice 2008. (rozdział 8.: Procesy kodowania informacji w pamięci długotrwałej). L. Eliot, Różowy mózg, niebieski mózg. Jak niewielkie różnice w mózgach dziewczynek i chłopców mogą się stać przepastne i co z tym robić, Poznań 2011. (Różowy mózg, niebieski mózg, Toruń. (rozdział: Cudowne słowa). Psychologiczne portrety człowieka, red. Anna I. Brzezińska (rozdz. 10. [10.5-10.14] Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, s. 321-343), Gdańsk: GWP 2005. B. Dyrda, Trudności w nauce szkolnej uczniów zdolnych, czyli słów kilka o Syndromie Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych, Ośrodek Rozwoju Edukacji. R. E. Bernacka, Nie przegap uzdolnień, „Psychologia w szkole” 1/2009. G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, wyd.3, Sopot 2013, GWP (wybrane metody nauczania). M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: - rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową; - konieczność poszanowania godności i potrzeb ucznia; różnicowania, indywidualizacji i personalizacji pracy z uczniami; - pojęcia integracji i inkluzji; - sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania, konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów; - etapy rozwoju dziecka / ucznia; - uwarunkowania procesów pamięciowych, stylów uczenia się. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: B2.W1, B2.W2, B2.W4, B.2.W5, B.2.W6, B2.W7 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: - rozpoznać potrzeby ucznia, w tym potrzeby edukacyjne i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie; - dostosować metody i strategie kształcenia polonistycznego do indywidualnych potrzeb uczniów (w tym osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi); - zaplanować działania rozwijające u uczniów kompetencje komunikacyjne i umiejętności społeczne niezbędne do nawiązywania poprawnych relacji; - zaplanować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego; - nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: B.2.U4, B.2.U5, B.2.U6, B.2.U7 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do: - okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy; - profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: B.2.K1, B2.K2 Grupa zajęć z rozporządzenia MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: B. |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy: Udział w zajęciach – 30 godzin Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie literatury przedmiotu i przygotowanie pracy pisemnej) – 15 godzin Metody i kryteria oceniania: Podstawą do wystawienia oceny jest: 1. Kontrola obecności (dopuszczalne 2 nieobecności). 2. Aktywny udział w zajęciach. 3. Praca pisemna (forma i zakres ustalane na początku zajęć). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Ewa Kozłowska, Magdalena Trysińska | |
Prowadzący grup: | Ewa Kozłowska, Magdalena Trysińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Ewa Kozłowska, Magdalena Trysińska | |
Prowadzący grup: | Ewa Kozłowska, Magdalena Trysińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.