Praktyki zawodowe w liceum
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1B2PZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.3
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe w liceum |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty 2 roku sepcjalizacji nauczycielskiej - stacjonarne 2-go sopnia Przedmioty specjalizacji nauczycielskiej - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyki są prowadzone zgodnie z zasadami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 r. Praktyki odbywają się zgodnie z zasadami Regulaminu praktyk nauczycielskich. Praktyki dydaktyczne odbywają się w szkołach ponadpodstawowych, w formie ciągłej. |
Pełny opis: |
W trakcie praktyk następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych studentów przez: zapoznanie ze specyfiką szkoły; poznanie realizowanych zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji (plan, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny, arkusze osiągnięć uczniów); obserwowanie czynności podejmowanych przez nauczyciela – szkolnego opiekuna praktyk: a) toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, b) sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów, c) sposobu oceniania uczniów, d) sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej, e) funkcjonowania i aktywności poszczególnych uczniów w czasie zajęć (z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych), f) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa, zachowania dyscypliny i organizacji przestrzeni w klasie; współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzaniu lekcji, organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnych w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym: uczniów szczególnie uzdolnionych), organizowaniu przestrzeni w klasie, podejmowaniu działań w zakresie projektowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i jej udzielania; pełnienie roli nauczyciela; analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji, omawianie doświadczeń w grupie studentów. Zajęcia prowadzone przez studenta muszą być przygotowane, opracowane pod względem rzeczowym i metodycznym. Pisemny konspekt zajęć należy przedstawić opiekunowi praktyk przynajmniej na jeden dzień przed prowadzeniem zajęć. Konspekty zajęć, projekty ćwiczeń itp. muszą zostać uzgodnione merytorycznie z opiekunem praktyki. Wymiar praktyk ciągłych: 150 godzin, w tym minimum: 25 godzin zajęć prowadzonych samodzielnie przez studenta. |
Literatura: |
Program, podręczniki, materiały pomocnicze wykorzystywane w nauczaniu języka polskiego przez nauczyciela – szkolnego opiekuna praktyk. Szczegółowe zestawienie zalecanej literatury umieszczono w sylabusach przedmiotów Metodyka języka polskiego w szkole ponadpodstawowej (kształcenie literackie), Metodyka języka polskiego w szkole ponadpodstawowej (kształcenie językowe) oraz Metodyka języka polskiego w szkole ponadpodstawowej – warsztat. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: zasady funkcjonowania szkoły oraz zadania dydaktyczne przez nią realizowane; rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole; zagadnienia dydaktyki języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.2/E.2.W1, D.2/E.2.W2, D.2/E.1.W3 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: wnikliwie obserwować działania dydaktyczne nauczyciela, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób wdrożenia w praktyce szkolnej zapisów podstawy programowej i programu nauczania dla szkoły ponadpodstawowej, stosowane metody i formy pracy, wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej; potrafi przygotować dokumentację z obserwowanych zajęć dydaktycznych; zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych lekcję lub cykl lekcyjny z uwzględnieniem celów kształcenia polonistycznego na III etapie edukacyjnym, adekwatnie dobierając metody, wykorzystując technologie informacyjne i racjonalnie gospodarując czasem; analizować zaobserwowane lub doświadczone zdarzenia pedagogiczne, np. interakcje z uczniami oraz ich wpływ na sposób planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.2/E.2.U1, D.2/E.2.U2, D.2/E.1.U3 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do: współpracy z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych; podejmowania się i realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela; prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; wykorzystywania procesu oceniania uczniów i udzielania im informacji zwrotnej w celu stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.2/E.1.K1 Grupa zajęć z rozporządzenia MNISW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy: Praktyka: 150 godzin Podstawa zaliczenia: Obowiązująca dokumentacja przebiegu praktyk: dziennik praktyk, w którym student odnotowuje przebieg poszczególnych zajęć hospitowanych i prowadzonych samodzielnie; portfolio – konspekty zajęć, ćwiczenia i inne materiały wykorzystane w czasie praktyk; karta samooceny praktykanta; opinia opiekuna praktyki. |
Praktyki zawodowe: |
Wymiar praktyk ciągłych: 150 godzin w tym minimum 50 godzin zajęć prowadzonych samodzielnie przez studenta. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 150 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 150 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Ewa Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.