Programy autorskie i podręczniki polonistyczne w liceum
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N3B1PAiPL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Programy autorskie i podręczniki polonistyczne w liceum |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacji "nauczycielskiej" - I rok studiów 2-go stopnia - zaoczne Przedmioty specjalizacji "nauczycielskiej" - studia magisterskie 2-go stopnia - zaoczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie specjalizacji metodycznej (nauczycielskiej) na studiach I stopnia Zaliczone przedmioty wchodzące w skład specjalizacji metodycznej (nauczycielskiej) na studiach I stopnia |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie studentom specjalizacji nauczycielskiej aktualnych programów i podręczników polonistycznych dla liceum. Zajęcia mają charakter warsztatowy, dzięki czemu studenci poznają możliwości wykorzystania podręczników w sytuacjach dydaktycznych. |
Pełny opis: |
Punktem wyjścia zajęć jest analiza aktualnych podstaw programowych i wynikających z nich założeń merytorycznych. Przedstawiane są najczęściej wykorzystywane programy, analizie podlega ich wartość merytoryczna i dydaktyczna oraz przydatność w przygotowywaniu uczniów do wymagań stawianych przez Nową Maturę. Analizie programów towarzyszy refleksja nad funkcjami podręcznika szkolnego, zwłaszcza zaś podręcznika polonistycznego w liceum: dla kogo przeznaczony jest podręcznik i jakie powinny być kryteria jego wyboru. Szacowana jest także wartość podręcznika; przeglądowi podlegają najczęściej wykorzystywane obecnie podręczniki licealne. Ostatnim zagadnieniem podejmowanym na zajęciach jest relacja pomiędzy podręcznikiem a możliwościami realizacji programu oraz sposoby wykorzystywania podręcznika w samokształceniu. |
Literatura: |
Najczęściej wykorzystywane w praktyce licealnej programy i podręczniki: 1. Przeszłość to dziś – Stentor 2. Barwy epok – WSiP 3. Między tekstami – GWO 4. Słowa i teksty – WS PWN 5. Pamiętajcie o ogrodach – WSiP 6. Wśród znaków kultury – Mac Edukacja Literatura przedmiotu: 1. C. Ornstein, F. P. Hunkins: Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998 (wybrane rozdziały); 2. J. Nocoń: Dialogowość podręczników szkolnych [w:] Kształcenie porozumiewania się, red. S. Gajda, J. Nocoń, Opole 1994. |
Efekty uczenia się: |
Student zna: - główne (najbardziej popularne w skali kraju) programy nauczania dotyczące kształcenia polonistycznego w liceum - główne (najbardziej popularne w skali kraju) podręczniki kształcenia polonistycznego w liceum - kryteria wyboru programów i podręczników - relacje pomiędzy podręcznikami i możliwościami realizacji programu - sposoby wykorzystywania podręczników w samokształceniu Student umie: - ocenić wartość merytoryczną programów oraz podręczników do kształcenia polonistycznego w liceum - ocenić wartość w/w w przygotowaniu uczniów do sprostania wymaganiom stawianym przez Nową Maturę. Student potrafi: - poddać refleksji funkcjonowanie programów i podręczników do kształcenia literackiego w liceum |
Metody i kryteria oceniania: |
Bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność w trakcie ćwiczeń, złożenie w terminie pisemnej pracy zaliczeniowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.