Warsztaty dydaktyczno-metodyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-DJP-WDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty dydaktyczno-metodyczne |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone podstawowym zagadnieniom związanym z metodyką nauczania języka polskiego jako obcego. W trakcie kursu student zapoznaje się z metodami i technikami nauczania: wymowy i intonacji, pisowni, słownictwa oraz gramatyki. Zdobywa wiedzę z zakresu nauczania i rozwijania następujących umiejętności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie oraz pisanie. |
Pełny opis: |
Na zajęciach omawiane będę następujące zagadnienia: 1. Przygotowywanie kursu językowego: opracowywanie programu, sylabusu, wybór materiałów dydaktycznych, dobór treści. 2. Metody nauczania języków obcych: bezpośrednia, gramatyczno-tłumaczeniowa, audiolingwalna; kognitywna, metody niekonwencjonalne; metoda reagowania całym ciałem (TPR), metoda naturalna, sugestopedia, podejście komunikacyjne itp. 3. Nauczanie języka obcego w różnych grupach wiekowych: programy, metody, motywacje, zainteresowania właściwe dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. 4. Lekcja języka polskiego jako obcego: planowanie lekcji, przygotowywanie materiałów, formy pracy w klasie (interakcje), praca w grupach, praca jeden na jeden, zarządzanie czasem, feedback. 5. Nauczanie wymowy: metody oraz techniki, wymowa a zapis, korygowanie wymowy uczących się, materiały dostępne do nauki wymowy. 6. Nauczanie słownictwa: metody oraz techniki, jakiego słownictwa uczyć, prezentowanie oraz zapamiętywanie słownictwa, testowanie znajomości leksyki. 7. Nauczanie gramatyki: metody oraz techniki, czym jest gramatyka, terminy gramatyczne (uczyć czy nie uczyć), miejsce gramatyki w procesie dydaktycznym, prezentowanie i wyjaśnianie zagadnień gramatycznych. 8. Słuchanie: czym jest umiejętność słuchania, jak dobierać materiały dydaktyczne, problemy uczących się, metody oraz techniki. 9. Mówienie: jak osiągnąć sukces w mówieniu, dobór tematów i zadań, interakcje językowe, metody i techniki nauczania umiejętności mówienia. 10. Czytanie: jak czytać, od czego zacząć, metody oraz techniki czytania, doskonalenie umiejętności czytania, czytanie w grupach zaawansowanych. 11. Pisanie: pisanie kontra mówienie – co jest ważniejsze, metody oraz techniki nauki pisania, stymulowanie kursantów do pisania. 12. Kontrola wyników nauczania: funkcje i typy kontroli, wystawianie ocen. 13. Multimedia w dydaktyce języka polskiego jako obcego. 14. Błędy językowe osób uczących się języka polskiego jako obcego: czym jest błąd, rodzaje błędów, najczęstsze błędy popełniane przez osoby uczące się jpjo. 15. Kultura w dydaktyce języka polskiego jako obcego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2001; 2. Dębski R., Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia. Transmisja i nauczanie języków mniejszościowych, Universitas, Kraków 2008 3. Garncarek P. (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, UW, Warszawa 2005; 4. Gębal P., Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze, Universitas, Kraków 2010; 5. Janowska B. (red.), Porayski-Pomsta J. (red.), Język polski w kraju i za granicą, t. II, Elipsa, Warszawa 1997; 6. Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Universitas, Kraków 2010; 7. Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków 2011; 8. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2009; 9. Lewandowski J. (red.), Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego : wybór artykułów, PWN, Warszawa 1980; 10. Martyniuk W., A1 – elementarny poziom zaawansowania w języku polskim jako obcym, Universitas, Kraków 2004; 11. Miodunka W. T. (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny - programy nauczania - pomoce dydaktyczne, Univeristas, Kraków 2009; 12. Miodunka W. T. (red.), Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, Universitas, Kraków 2009; 13. Miodunka W, Wpływ certyfikacji na jakość nauczania języka polskiego jako obcego, w: Języki obce w Szkole, 4, 2011, 38 - 40 14. Moczydłowska, J. Języki obce w chmurach, w: Języki Obce w Szkole, nr 3, 2011, s. 66 - 71 15. Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków 2005; 16. Seretny A. (red.), Lipińska E. (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków 2006; 17. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 - C2, pod red. I. Janowskiej, E. Lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student potrafi: - samodzielnie skonstruować program kursu języka polskiego jako obcego właściwego różnym poziomom oraz różnym grupom wiekowym; - sporządzać konspekt lekcji; - szukać materiałów źródłowych, które adaptuje do potrzeb nauczania jpjo; - dokonać właściwego wyboru materiałów dydaktycznych; - wybrać odpowiednią metodę nauczania dostosowaną do potrzeb osoby uczącej się jpjo; - stosować właściwe techniki potrzebne do opanowania poszczególnych umiejętności językowych; - skontrolować i oceniać postępy w nauce jpjo; |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie pracy zaliczeniowej - trzy konspekty plus autorskie materiały dydaktyczne do konspektów (4 sprawności, słownictwo, gramatyka) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.