Klasyfikacja form zaburzeń mowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-LOG1-KF |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Nazwa przedmiotu: | Klasyfikacja form zaburzeń mowy |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Pomagisterskie Studium Logopedyczne Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 1 Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje zagadnienia dotyczące różnych klasyfikacji zaburzeń mowy i języka, ujętych w świetle współczesnej wiedzy na temat ich przyczyn i patomechanizmów. |
Pełny opis: |
Przedmiotem wykładu jest przedstawienie klasyfikacji zaburzeń mowy i języka w świetle współczesnej wiedzy na temat przyczyn i patomechanizmów różnych form zaburzeń mowy. Jego celem jest zapoznanie słuchaczy z różnicami między poszczególnymi klasyfikacjami oraz z korzyściami i trudnościami związanymi ze stosowaniem klasyfikacji w praktyce logopedycznej |
Literatura: |
Białecka-Pikul M., 2007, O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju [w:] „Sztuka Leczenia”, tom XIV, nr 1-2, s. 13-24. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), 1999, Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole [G. Jastrzębowska: Zaburzenia komunikacji językowej (wyjaśnienie podstawowych pojęć), s. 279-288; Klasyfikacje zaburzeń mowy, s. 289-306; Zakłócenia i zaburzenia rozwoju mowy, 309-366]. Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.), 2005, Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole, [G. Jastrzębowska, Zaburzenia rozwoju mowy i języka – terminologia i kategoryzacje stosowane w krajach zachodnich, s. 343-359]. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student zna podstawy teoretyczne istniejących klasyfikacji zaburzeń mowy. Ma uporządkowaną wiedzę na temat klasyfikacji zaburzeń mowy Wie, które klasyfikacje są wykorzystywane w poszczególnych typach placówek oferujących opiekę logopedyczną. UMIEJĘTNOŚCI: Student umie wskazać i uzasadnić różnice między poszczególnymi typami zaburzeń mowy, uwzględniając różne ujęcia badawcze. Umie ocenić przydatność danej klasyfikacji z punktu widzenia pracy logopedy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Rozumie zależności między wyborem klasyfikacji zaburzeń mowy a wyborem terapii logopedycznej i jej skutecznością. Potrafi objaśnić istotę zaburzenia w sposób zrozumiały i akceptowalny dla pacjenta. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.