Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Klasyfikacja form zaburzeń mowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-SP-LOG1-KF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0239) Languages, not elsewhere classified Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Klasyfikacja form zaburzeń mowy
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Pomagisterskie Studium Logopedyczne
Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 1
Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 1
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład obejmuje zagadnienia dotyczące różnych klasyfikacji zaburzeń mowy i języka, ujętych w świetle współczesnej wiedzy na temat ich przyczyn i patomechanizmów.

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu jest przedstawienie klasyfikacji zaburzeń mowy i języka w świetle współczesnej wiedzy na temat przyczyn i patomechanizmów różnych form zaburzeń mowy. Jego celem jest zapoznanie słuchaczy z różnicami między poszczególnymi klasyfikacjami oraz z korzyściami i trudnościami związanymi ze stosowaniem klasyfikacji w praktyce logopedycznej

Literatura:

Białecka-Pikul M., 2007, O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju [w:] „Sztuka Leczenia”, tom XIV, nr 1-2, s. 13-24.

Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), 1999, Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole [G. Jastrzębowska: Zaburzenia komunikacji językowej (wyjaśnienie podstawowych pojęć), s. 279-288; Klasyfikacje zaburzeń mowy, s. 289-306; Zakłócenia i zaburzenia rozwoju mowy, 309-366].

Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.), 2005, Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole, [G. Jastrzębowska, Zaburzenia rozwoju mowy i języka – terminologia i kategoryzacje stosowane w krajach zachodnich, s. 343-359].

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student zna podstawy teoretyczne istniejących klasyfikacji zaburzeń mowy.

Ma uporządkowaną wiedzę na temat klasyfikacji zaburzeń mowy Wie, które klasyfikacje są wykorzystywane w poszczególnych typach placówek oferujących opiekę logopedyczną.

UMIEJĘTNOŚCI:

Student umie wskazać i uzasadnić różnice między poszczególnymi typami zaburzeń mowy, uwzględniając różne ujęcia badawcze.

Umie ocenić przydatność danej klasyfikacji z punktu widzenia pracy logopedy.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Rozumie zależności między wyborem klasyfikacji zaburzeń mowy a wyborem terapii logopedycznej i jej skutecznością.

Potrafi objaśnić istotę zaburzenia w sposób zrozumiały i akceptowalny dla pacjenta.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)