Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Surdologopedia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-SP-LOG2-SUR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0239) Languages, not elsewhere classified Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Surdologopedia
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Pomagisterskie Studium Logopedyczne
Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2
Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 3
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Realizacja zagadnień związanych z diagnostyką wad słuchu, klasyfikacjami niedosłuchów oraz metodyką surdologopedyczną - specyfika pracy logopedycznej z osobami z uszkodzonym słuchem.

Pełny opis:

Tematyka przedmiotu dotyczy różnych aspektów pracy z osobami z uszkodzonym narządem słuchu, rozwiązania techniczne wspomagające słyszenie (aparaty słuchowe, implanty ślimakowe). Praca surdologopedyczna – terapia słuchu i mowy, alternatywne metody komunikacji. Współpraca z rodziną osoby niesłyszącej.

Literatura:

1. Yvone Csanyi, Słuchowo – werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym słuchem, PWN Warszawa1994,

2. Armin Lowe, Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić, Media rodzina, Poznań1999,

3. Maria Góralówna Listy o wychowaniu dziecka głuchego, PWN 1982, Warszawa,

4. Maria Góralówna, Potrzeby wychowawcze małego dziecka głuchego, PWN Warszawa1985,

5. Rene Jacob Muller, Słyszę, ale nie wszystko, WsiP, Warszawa 1997

6. Grażyna Dryżałowska, Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem, a integracja edukacyjna, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1997

7. Audiofonologia, Tom: X, XV, XX, XXI,

8. Bogdan Szczepankowki, Niesłyszący – głusi – głuchoniemi, WS i P 1999, Warszawa,

9. Moje dziecko nie słyszy, Materiały dla rodziców dzieci i młodzieży z wadą słuchu, tom 5, 8, Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – człowiekowi”, Warszawa 1999, 2001

10. Współczesne kierunki wczesnej diagnozy i wczesnej rewalidacji dziecka z wadą słuchu, Materiały konferencyjne pod redakcją Hanny Siedleckiej i Ewy Kulczyckiej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2000,

11. Audiologia kliniczna pod redakcją Marioli Śliwińskiej-Kowalskiej, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź 2005

12. Audiologia kliniczna pod redakcją A. Pruszewicza, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Adama Mickiewicza Poznań 2003

13. Audiologia kliniczna, Bystrzanowska T, Wyd III PZWL, Warszawa 1978

14. Fonetyka i Fonologia, L. Dukiewicz, PAN, Kraków 1995

15. Katalog badań progu słyszenia za pomocą słuchowych potencjałów wywołanych z pnia mózgu. Kochanek K., Piłka A. IFPS 2001.

Efekty uczenia się:

Student:

WIEDZA

 zna treść i zakres użycia terminów: niedosłuch przewodzeniowy, odbiorczy, niedokształcenie mowy wynikające z niedosłuchu, Dyslalia słuchowa

 zna czynniki wywołujące różne rodzaje niedosłuchu

 zna różne klasyfikacje niedosłuchu

 zna różne techniki terapeutyczne stosowane w przypadku niedosłuchu

UMIEJĘTNOŚCI

 Potrafi samodzielnie opisywać, analizować objawy językowe i pozajęzykowe niedokształcenia mowy uwarunkowanego niedosłuchem, w Dyslalii Słuchowej

 potrafi diagnozować różne formy niedosłuchu

 potrafi opracować plan terapii uwzględniając potrzeby i możliwości

 potrafi prowadzić terapię

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta z niedosłuchem i jego rodziny

- potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania pacjenta z niedosłuchem

Metody i kryteria oceniania:

Wykład kontrolowany

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)