Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacji interpersonalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-LOG2-WR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Nazwa przedmiotu: | Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacji interpersonalnej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Pomagisterskie Studium Logopedyczne Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2 Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas wykładu zostaną omówione podstawowe informacje dotyczące możliwych zaburzeń w przebiegu rozwoju psychomotorycznego dzieci. Poruszone zostaną wybrane zagadnienia związane z wpływem zaburzeń rozwoju psychomotorycznego na rozwój mowy. Pokazane i omówione zostaną najbardziej popularne w Polsce terapie psychomotoryczne i możliwości wykorzystania elementów tych terapii w pracy logopedy. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje przegląd różnorodnych terapii psychomotorycznych i zakres zastosowania ich w terapii logopedycznej. Uczy znajomości terapii psychomotorycznych i zagadnień związanych z zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego dziecka oraz zapoznaje studentów z wpływem tych zaburzeń na rozwój mowy. Wykład pokazuje umiejętności wykorzystania elementów różnych terapii wspomagających w pracy logopedy, zarówno w terapii dzieci niepełnosprawnych, jak i w normie rozwojowej. Podczas wykładu omawia się wpływ metod polisensorycznych na rozwój umiejętności językowych dzieci. |
Literatura: |
1. Ayres J. „ Sensory integration and the child”, WPS, Los Angeles 2005. 2. Bogdanowicz M „Metoda Dobrego Startu”, WSiP, Warszawa 1999. 3. Bogdanowicz M., Kisiel, B., Przasnyska, M. „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”, WSiP, Warszawa 1997. 4. Cieszyńska J., Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska”, Omega Stage System, Kraków 2011. 5. Frostig M., Horne D.: „Wzory i obrazki. Podręcznik. Poziom podstawowy. Program rozwijający percepcję wzrokową”, Pracownia testów psychologicznych, Warszawa 1989. 6. Knill M, Ch.: „Programy aktywności”, CMPP, Warszawa 1997. 7. Knill M, Ch: „Dotyk i komunikacja”, CMPP, Warszawa 1997. 8. Kulisiewicz B.: „Witaj piesku. Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, Impuls 2007. 9. Kurkowski Z.M. „Stymulacja audio-psycho-lingwistyczna – Metoda Tomatisa”, "Audiofonologia", 2001 t.19, s.197-202. 10. Maas V. „Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do integracji sensorycznej”, WSiP, Warszawa 2005. 11. Masgutowa S.: „Integracja odruchów twarzy”, Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii Rozwoju Ruchowego I Integracji Odruchów, Warszawa 2005. 12. Nordoff P., Robbins C.: „Terapia muzyką w pracy z dziecmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka”, Impuls, Kraków 2008. 13. Przyrowski Z. ”Terapia integracji sensorycznej”, [w:] Przybysz-Piwko M. (oprac.), „Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach”, DiG, Warszawa 2002. 14. Sadowska L. (red.), „Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju”, Wydawnictwo AWF, Wrocław 2004. 15. Sherborne W.: „Ruch rozwijający dla dzieci”, PWN 2005. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: WIEDZA - zna terminy związane z rozwojem psychoruchowym i komunikacją interpersonalną - zna większość metod wspomagających wykorzystywanych w pracy terapeutyczno-logopedycznej, m. in. SI, metoda Weroniki Sherborne, Metoda Dobrego Startu, trening słuchowy Tomatisa - zna wczesne uwarunkowania rozwoju mowy - zna wczesne uwarunkowania rozwoju mowy UMIEJĘTNOŚCI - potrafi samodzielnie opisywać i analizować, interpretować objawy językowe i pozajęzykowe zaburzonego rozwoju mowy lub nabytych zaburzeń mowy - potrafi wprowadzić elementy różnych terapii wspomagających do własnych programów terapeutycznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE - właściwie współpracuje z rodziną i opiekunami pacjenta - rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy w zakresie diagnostyki logopedycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kontrolowany |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.