Nauka języka łotewskiego (B2+)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-BB1NLO |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.103
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka języka łotewskiego (B2+) |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia bałtycka - minimum programowe (3020...) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii bałtyckiej - studia 2-go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | łotewski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka łotewskiego na poziomie B1. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs praktycznej nauki języka łotewskiego na poziomie średniozaawansowanym wyższym (B2+) według standardów A Common European Framework of Reference for Languages. |
Pełny opis: |
Kurs ma za zadanie: a) kształtować umiejętność biegłego słuchania i czytania ze zrozumieniem bardziej skomplikowanych i dłuższych tekstów niespecjalistycznych w języku ogólnym (artykułów prasowych, tekstów o tematyce kulturalnej i popularnonaukowych); b) poszerzać i wzbogacać zasób leksykalny (czynny i bierny) uczestników zajęć z różnych dziedzin życia (m.in. społeczno-politycznego, ekonomiczno-prawniczego); c) utrwalać praktyczną znajomość form gramatycznych, kształtować umiejętność poprawnego użycia trudniejszych form gramatycznych (zwłaszcza form i zdań imiesłowowych, form liczebnikowych i zaimków, przyimków i wyrazów odpowiadających im funkcjonalnie oraz czasowników przedrostkowych, konstruować zdania podrzędnie złożone), zapoznać z podstawowymi zasadami ortografii i interpunkcji (złożenia, wielowyrazowe nazwy urzędów i instytucji); d) kształtować umiejętność rozumienia utartych zwrotów i wyrażeń (związki frazeologiczne, metafory, przysłowia); e) ćwiczyć umiejętności swobodnego mówienia i pisania na poznane tematy. Podczas zajęć student doskonali umiejętności tworzenia tekstu pisanego według określonych wymagań (temat, forma, styl – dobór odpowiedniego zasobu leksykalnego, logiczność argumentacji i zwięzłość kompozycji). Jedną z form zajęć jest pogadanka, dzięki której kursanci nabywają umiejętności formułowania i wyrażania własnej opinii na tematy związne ze życiem codziennym (dyskusja na temat aktualnych wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych). Szacunkowa liczba godzin potrzebnych do osiągnięcia zdefiniowanych efektów uczenia się: a) liczba godzin kontaktowych: 120 godz. (4 ECTS) b) bieżące przygotowanie do zajęć: 60 godz. (2 ECTS) c) przygotowanie dłuższych prac pisemnych i prezentacji tekstów ustnych: 30 godz. (1 ECTS) d) przygotowanie do testu semestralnego i egzaminu końcowego 30 godz. (1 ECTS) |
Literatura: |
Podręczniki: 1. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B1. Mācību grāmata. Latviešu valodas aģentūra: 2019. 2. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B1. Darba burtnīca. Latviešu valodas aģentūra: 2019. 3. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B2. Mācību grāmata. Latviešu valodas aģentūra: 2020. 4. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B2. Darba burtnīca. Latviešu valodas aģentūra: 2020. 5. Nītiņa Daina, Palīgā. Mācību grāmata pieaugušajiem. 3 līmenis. Rīga. LVAVP: 2002. 6. Cirule Līga, Palīgā. Darba burtnīca. Rīga. LVAVP: 2002. Dodatkowo: 1. Skujiņa Valentīna. Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Rīga: 1999. 2. Rubīna Aina, Latviešu valodas rokasgrāmata. Rīga: 2004. 3. Teksty prasowe, publicystyczne, popularnonaukowe (o średnim stopniu trudności) w języku łotewskim wybrane przez prowadzącego. Nagrania audio i wideo, autorskie materiały wykładowców. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: (WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI) - rozumie dłuższą wypowiedź o bardziej skomplikowanej strukturze, jeżeli temat tej wypowiedzi jest dostatecznie znany; - czyta ze zrozumieniem autentyczne teksty dotyczące aktualnych wydarzeń (artykuły, komentarze, recenzje); - potrafi napisać jasno i precyzyjnie sformułowany tekst na znany mu temat (krótki esej, streszczenie, recenzja), przedstawiając własne stanowisko wraz z argumentacją; - w miarę płynnie i bez przygotowania porozumiewa się z rodzimymi użytkownikami języka łotewskiego, aktywnie uczestniczy w dyskusji dotyczącej znanej mu problematyki; - podczas wypowiedzi ustnej na ogół poprawnie stosuje zasady akcentuacji. (KOMPETENCJE SPOŁECZNE) - jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy i zna zakres nabytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego; - dba o kulturę wypowiedzi (zwłaszcza o jej jasność i przejrzystość). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem terminowego zaliczenia przez niego ćwiczeń. Obowiązkowe jest uzyskanie zaliczenia od każdego z prowadzących; zaliczenia za semestr zimowy student musi uzyskać najpóźniej w sesji poprawkowej semestru zimowego, a zaliczenie za semestr letni przed wyznaczonym terminem egzaminu końcowego. Warunki uzyskania zaliczenia semestralnego (na ocenę): a) kontrola obecności – dopuszczająca (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze u każdego z wykładowców, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym; nieobecność na 50% zajęć (u każdego z prowadzących) wyklucza uzyskanie zaliczenia; b) pozytywne oceny z kolokwiów pisemnych śródsemestralnych i semestralnych; c) bieżące przygotowanie do zajęć; d) terminowe złożenie wszystkich prac pisemnych zadanych przez prowadzących; e) aktywny udział w zajęciach. Egzamin końcowy składa się z części pisemnej i ustnej. W części pisemnej ocenie podlegają: umiejętność rozumienia dłuższej wypowiedzi ustnej, poprawne użycie form gramatycznych, znajomość leksyki z zakresu omawianych podczas zajęć zagadnień tematycznch oraz tworzenie tekstu własnego (tekst argumentacyjny lub polemiczny). W części ustnej ocenie podlega rozumienie dłuższego tekstu publicystycznego i wypowiedź na jego temat (prezentacja zjawisk analogicznych do opisanych w tekście, prezentacja własnych doświadczeń w tym względzie) oraz umiejętność swobodnego mówienia na tematy życia codziennego. |
Praktyki zawodowe: |
-- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN LEK
WT ŚR LEK
CZ LEK
PT LEK
|
Typ zajęć: |
Lektorat, 120 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kitlasz, Joanna Tabor-Książyk, Marta Wiślicka | |
Prowadzący grup: | Alicja Kitlasz, Rūta Virse-Šneidere, Marta Wiślicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Lektorat - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kitlasz, Monika Michaliszyn, Joanna Tabor-Książyk, Marta Wiślicka | |
Prowadzący grup: | Monika Michaliszyn, Marta Wiślicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.