Rzymska ikonografia i jej kontekst
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DMRZY |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Rzymska ikonografia i jej kontekst |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest zagadnieniom rzymskiej ikonografii z punktu widzenia jej miejsca i roli w szerszej skali niż samo przedstawienie ikonograficzne i obraz. Zajmiemy się omówieniem jak Rzymianin widział obraz, jak ten obraz oddziaływał na niego i jego rodzinę lub na mieszkańców miasta. Jaka strategia mogła towarzyszyć w trakcie projektowania danego pokoju, Sali, dziedzińca czy ogrodu. Będziemy poruszali problematykę interpretacji i lektury sztuki wizualnej w danym kontekście. Przykłady, które będziemy omawiali pochodzą zwłaszcza ze sztuki prywatnej rzymskiej, ale czasami również nawiązywać będziemy do programów ikonograficznych w miejscach publicznych miast antycznych. Chronologicznie wykłady będą dotyczyły czasów rzymskich i późnoantycznych, jednakże niezbędne będą również nawiązania do czasów hellenistycznych. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest zagadnieniom rzymskiej ikonografii z punktu widzenia jej miejsca i roli w szerszej skali niż samo przedstawienie ikonograficzne i obraz. Zajmiemy się omówieniem jak Rzymianin widział obraz, jak ten obraz oddziaływał na niego i jego rodzinę lub na mieszkańców miasta. Jaka strategia mogła towarzyszyć w trakcie projektowania danego pokoju, Sali, dziedzińca czy ogrodu. Będziemy poruszali problematykę interpretacji i lektury sztuki wizualnej w danym kontekście. Przykłady, które będziemy omawiali pochodzą zwłaszcza ze sztuki prywatnej rzymskiej, ale czasami również nawiązywać będziemy do programów ikonograficznych w miejscach publicznych miast antycznych. Chronologicznie wykłady będą dotyczyły czasów rzymskich i późnoantycznych, jednakże niezbędne będą również nawiązania do czasów hellenistycznych. Geograficznie, większość przykładów, do omówienia tej tematyki pochodzi z basenu morza śródziemnomorskiego Hiszpania, Francja, Włochy, Albania, Grecja, Turcja, Cypr, Syria, Egipt, Libia, Tunezja, Algieria, Maroko, Portugalia). |
Literatura: |
Liczne prace i studia wykładowcy, których tematy będą poruszane podczas wykładów, są przygotowywane do publikacji. Clark, J. R., Art in the Lives of Ordinary Romans: Visual Representation and Non- elite viewers in Italy, 100 BC-400 A.D., University of California Press 2006. Coralini, A., “Pittura e contesti: per una storia degli studi” (in:) S. Mols (ed.), Contexte and Meaning in Ancient Painting, Actes of XIIth International Conference of AIPMA Athens 16- 20 September 2013. Corroll, M., “Contextualizing Roman Art and Nature” (in:) B. Borg (ed.), A Companion to Roman Art, Oxford: Wiley Blackwell, 2015, 533-551. Ellis, S., “Power, Architecture, and Décor” (in:) E. Gazda (ed.), Roman Art in the Private Sphere: New Perspective on the Architecture and Decor of the Domus, Villa and Insula, Michigan: The University of Michigan Press 1991,117–134. Grimal, P., Les Jardins Romains à la Fin de la République et aux deux Premiers Siècles de l'Empire: Essai sur le Naturalisme Romain, BEFAR 155, Paris :E. de Boccard 1943. Gros, P., L'architecture romaine vol. : 1 les monuments publics - du début du IIIe siecle av. J.-C. (Les manuels d'art et d'archéologie antiques), Paris : Picard, 2001. Gros, P., L'architecture romaine du début du IIIe siècle avant J-C à la fin du Haut-Empire, vol 2 : Maisons, palais, villas et tombeaux (Les manuels d'art et d'archéologie antiques), Paris: Piccard, 2002. Howes, D. (ed.), Empires of the Senses. The sensual culture reader. Oxford: Berg, 2005 Jashemski, W. , The Gardens of Pompeii, Herculaneum, and the Villas Destroyed by Vesuvius, 2 vols, New Rochelle, 1979. Wallace-Hadrille, A. and Ray L. (ed.), Domestic Space in the Roman World: Pompeii and Beyond, Oxford 1997. Von Stackelberg, K., The Roman Garden: Space, Sense, and Society, New York: Routledge, 2009. Trimble, J., “Beyond surprise: the Sleeping Hermaphrodite in the Palazzo Massimo, Rome” (in:) B, Longfellow and E. E. Perry (eds.), Roman Artists, Patrons and Public Consumption: Familiar Works Reconsidered. University of Michigan Press, 2018, 13-37. |
Efekty uczenia się: |
Studenci zdobywają wiedzę teoretyczną ilustrowaną licznymi przykładami. Poznają ikonografię rzymską widziana w całości i z różnych punktów widzenia. Zapoznają się z metodami naukowymi podejścia plurydyscyplinarnego do zjawiska sztuki i rzemiosła rzymskiego. W trakcie zajęć są zmuszeni do analizy (odpowiadając na pytania wykładowcy) dzieła rzemiosła artystycznego w różnych kontekstach i różnych ich skalach (od makrokontekstów po mikrokonteksty), geograficznego i historycznego, przesuwając się ku aspektom regionalnym i lokalnym, a na końcu indywidualnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny polegający na rozmowie z opanowanego materiału w czasie wykładów i zapoznaniu się z lekturami, oraz wygłoszeniu referatu na temat wybranego zabytku lub różnych zabytków funkcjonujących grupowo i uzupełniających się w danej przestrzeni architektonicznej (na podstawie wybranej literatury). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.