Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rzymska ikonografia i jej kontekst

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3101-DMRZY
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rzymska ikonografia i jej kontekst
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy: Wykłady monograficzne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest zagadnieniom rzymskiej ikonografii z punktu widzenia jej miejsca i

roli w szerszej skali niż samo przedstawienie ikonograficzne i obraz. Zajmiemy się

omówieniem jak Rzymianin widział obraz, jak ten obraz oddziaływał na niego i jego rodzinę

lub na mieszkańców miasta. Jaka strategia mogła towarzyszyć w trakcie projektowania

danego pokoju, Sali, dziedzińca czy ogrodu. Będziemy poruszali problematykę interpretacji i

lektury sztuki wizualnej w danym kontekście. Przykłady, które będziemy omawiali pochodzą

zwłaszcza ze sztuki prywatnej rzymskiej, ale czasami również nawiązywać będziemy do

programów ikonograficznych w miejscach publicznych miast antycznych. Chronologicznie

wykłady będą dotyczyły czasów rzymskich i późnoantycznych, jednakże niezbędne będą

również nawiązania do czasów hellenistycznych.

Pełny opis:

Wykład poświęcony jest zagadnieniom rzymskiej ikonografii z punktu widzenia jej miejsca i

roli w szerszej skali niż samo przedstawienie ikonograficzne i obraz. Zajmiemy się

omówieniem jak Rzymianin widział obraz, jak ten obraz oddziaływał na niego i jego rodzinę

lub na mieszkańców miasta. Jaka strategia mogła towarzyszyć w trakcie projektowania

danego pokoju, Sali, dziedzińca czy ogrodu. Będziemy poruszali problematykę interpretacji i

lektury sztuki wizualnej w danym kontekście. Przykłady, które będziemy omawiali pochodzą

zwłaszcza ze sztuki prywatnej rzymskiej, ale czasami również nawiązywać będziemy do

programów ikonograficznych w miejscach publicznych miast antycznych. Chronologicznie

wykłady będą dotyczyły czasów rzymskich i późnoantycznych, jednakże niezbędne będą

również nawiązania do czasów hellenistycznych. Geograficznie, większość przykładów, do

omówienia tej tematyki pochodzi z basenu morza śródziemnomorskiego Hiszpania, Francja,

Włochy, Albania, Grecja, Turcja, Cypr, Syria, Egipt, Libia, Tunezja, Algieria, Maroko,

Portugalia).

Literatura:

Liczne prace i studia wykładowcy, których tematy będą poruszane podczas wykładów, są

przygotowywane do publikacji.

Clark, J. R., Art in the Lives of Ordinary Romans: Visual Representation and Non-

elite viewers in Italy, 100 BC-400 A.D., University of California Press 2006.

Coralini, A., “Pittura e contesti: per una storia degli studi” (in:) S. Mols (ed.), Contexte and

Meaning in Ancient Painting, Actes of XIIth International Conference of AIPMA Athens 16-

20 September 2013.

Corroll, M., “Contextualizing Roman Art and Nature” (in:) B. Borg (ed.), A Companion to

Roman Art, Oxford: Wiley Blackwell, 2015, 533-551.

Ellis, S., “Power, Architecture, and Décor” (in:) E. Gazda (ed.), Roman Art in the

Private Sphere: New Perspective on the Architecture and Decor of the Domus, Villa and

Insula, Michigan: The University of Michigan Press 1991,117–134.

Grimal, P., Les Jardins Romains à la Fin de la République et aux deux Premiers Siècles de

l'Empire: Essai sur le Naturalisme Romain, BEFAR 155, Paris :E. de Boccard 1943.

Gros, P., L'architecture romaine vol. : 1 les monuments publics - du début du IIIe siecle av.

J.-C. (Les manuels d'art et d'archéologie antiques), Paris : Picard, 2001.

Gros, P., L'architecture romaine du début du IIIe siècle avant J-C à la fin du Haut-Empire,

vol 2 : Maisons, palais, villas et tombeaux (Les manuels d'art et d'archéologie antiques),

Paris: Piccard, 2002.

Howes, D. (ed.), Empires of the Senses. The sensual culture reader. Oxford: Berg, 2005

Jashemski, W. , The Gardens of Pompeii, Herculaneum, and the Villas Destroyed by

Vesuvius, 2 vols, New Rochelle, 1979.

Wallace-Hadrille, A. and Ray L. (ed.), Domestic Space in the Roman World: Pompeii and

Beyond, Oxford 1997.

Von Stackelberg, K., The Roman Garden: Space, Sense, and Society, New York: Routledge,

2009.

Trimble, J., “Beyond surprise: the Sleeping Hermaphrodite in the Palazzo Massimo, Rome”

(in:) B, Longfellow and E. E. Perry (eds.), Roman Artists, Patrons and Public Consumption:

Familiar Works Reconsidered. University of Michigan Press, 2018, 13-37.

Efekty uczenia się:

Studenci zdobywają wiedzę teoretyczną ilustrowaną licznymi przykładami. Poznają

ikonografię rzymską widziana w całości i z różnych punktów widzenia. Zapoznają się z

metodami naukowymi podejścia plurydyscyplinarnego do zjawiska sztuki i rzemiosła

rzymskiego. W trakcie zajęć są zmuszeni do analizy (odpowiadając na pytania wykładowcy)

dzieła rzemiosła artystycznego w różnych kontekstach i różnych ich skalach (od

makrokontekstów po mikrokonteksty), geograficznego i historycznego, przesuwając się ku

aspektom regionalnym i lokalnym, a na końcu indywidualnym.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny polegający na rozmowie z opanowanego materiału w czasie wykładów i

zapoznaniu się z lekturami, oraz wygłoszeniu referatu na temat wybranego zabytku lub

różnych zabytków funkcjonujących grupowo i uzupełniających się w danej przestrzeni

architektonicznej (na podstawie wybranej literatury).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)