Archeozoologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DP023 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeozoologia |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Proseminaria dla III roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Założenia (opisowo): | (tylko po angielsku) |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia zorganizowane są w postaci mini-konferencji, na których studenci prezentują referaty poświęcone tematyce archeozoologicznej (I semestr) i źródłom pisanym dotyczącym zwierząt (II semestr). |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są różnym zagadnieniom dotyczącym roli zwierząt w gospodarce i życiu duchowym ludzi oraz informacjom o zwierzętach zawartych w starożytnych i nowożytnych źródłach pisanych. Na podstawie samodzielnie wyszukanych przez uczestników zajęć, opublikowanych prac naukowych i źródeł pisanych przygotowywane są wypowiedzi ustne wraz z prezentacjami multimedialnymi oraz krótkie formy pisemne (streszczenie, recenzja, scenariusz wystawy archeozoologicznej, abstrakt, plakat). Tematyka spotkań uzależniona jest od zainteresowań i projektów realizowanych przez uczestników zajęć. Podczas prezentacji szczególną uwagę zwraca się na krytyczną ocenę omawianych źródeł. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Abłamowicz A., Kubiak H., 1999 - Analiza osteologiczna szczątków zwierzęcych z cmentarzyska kultury łużyckiej w dorzeczu Odry i Wisły, Katowice. Bocheński Z., Lasota-Moskalewska A., Bocheński Zb., Tomek T., 2000, Podstawy archeozoologii. Ptaki, Warszawa. Drzewicz A., 2004, Wyroby z kości i poroża z osiedla obronnego ludności w Biskupinie, Warszawa. Lasota-Moskalewska A., 2008, Archeozoologia, Warszawa. Lasota-Moskalewska A., 2005, Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Warszawa. Makowiecki D., 2003, Historia ryb i rybołówstwa w holocenie na Niżu Polskim w świetle badań archeoichtiologicznych, Warszawa. Węgrzynowicz T., 1982, Szczątki zwierzęce jako wyraz wierzeń w czasach ciałopalenia zwłok, Warszawa. i literatura wyszukana samodzielnie przez uczestników zajęć |
Efekty uczenia się: |
Pogłębiona wiedza na temat pojęć, metod (tradycyjnych i nowoczesnych) analizy i interpretacji stosowanych w archeozoologii, wzajemnych związków między człowiekiem a zwierzętami w pradziejach, starożytności, średniowieczu i czasach nowożytnych; samodzielne wyszukiwanie informacji w różnego typu źródłach i ich prezentacja ustna przy użyciu multimediów; krytyczna analiza informacji zawartych w publikacjach i źródłach pisanych; samodzielne przygotowanie krótkich prac pisemnych (streszczenie, recenzja, abstrakt, scenariusz wystawy archeozoologicznej) i plakatu. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocenie podlega: uczestniczenie w zajęciach, aktywny udział w toczących się dyskusjach, przygotowanie 2-3 wypowiedzi ustnych wraz z prezentacją multimedialną przygotowanie 5 krótkich prac pisemnych (streszczenie, recenzja, scenariusz wystawy archeozoologicznej, abstrakt, plakat). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.