Archeologia Bliskiego Wschodu od starożytności do Islamu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DPISL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia Bliskiego Wschodu od starożytności do Islamu |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Proseminaria dla III roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Założenia (opisowo): | Archeologia starożytnego Bliskiego Wschodu Przygotowanie uczestników do samodzielnej pracy na studiach magisterskich (wybór tematu, kwerenda, konspekt pracy, opracowanie literatury i materiału ilustracyjnego), z umiejętnością selekcji, a zarazem szerokiego oglądu analogii i tematów związanych z projektowanym opracowaniem. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny - jak w zajęciach kursowych bloku II roku (w części „Starożytny Wschód”: Mezopotamia, Syro-Palestyna i Anatolia, Wyżyna Irańska, od schyłku IV tys. p.n.e. do 1. poł. I tys. p.n.e.). Proseminarium polegać będzie przede wszystkim na prezentacji przez uczestników opracowywanych przez nich zagadnień, oraz dyskusji, uzupełnianych, przy skromniejszej frekwencji, prezentacjami/referatami prowadzącego – zakresu i formatu przybliżonego do prac licencjackich. |
Pełny opis: |
Zajęcia przebiegną w trzech etapach: 1. Przedyskutowanie zasad prowadzenia proseminarium, zakresu zainteresowań uczestników; ogląd i recenzje powstałych dotychczas na tym proseminarium licencjatów i prac rocznych/semestralnych; 2. Ustalenie tematów podejmowanych prac: nie przewiduję (w zasadzie) „zadawania” tematów, preferowane będą propozycje własne, zgodne z zainteresowaniami i np. związane z pozostałymi (jeszcze 2!) studiowanymi blokami.; dalej – propozycje co do kwerendy (źródła/opracowania), problemu/pytań badawczych, ewentualne modyfikacje tematów, co szczególnie istotne dla propozycji nie znajdujących dobrego wsparcia w literaturze dostępnej na miejscu; 3. Prezentacje uczestników, dyskusja, zalecenia; możliwe także omawianie wybranych publikacji jako wzorców/analogii dla utworów uczestników (zatem – raczej artykułów niż książek). |
Literatura: |
Bibliografie do poszczególnych tematów – utworzą uczestnicy (ze wsparciem prowadzącego). Jedyna zalecana pozycja ogólna: U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wdrożenie (wstępnie) do twórczej aktywności naukowej – umiejętność postrzegania problemów i formułowania pytań badawczych, adekwatne konstruowanie bazy źródłowej, doskonalenie pracy z aparatem krytycznym i edytorskim (merytorycznie i formalnie). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegać będą: 1. Przedłożone prace (semestralne i/lub roczne) – w formie pisemnej lub prezentacji (.ppt/.pptx). Przy tej drugiej podstawie – niezbędne opatrzenie materiału bibliografią i wskazaniami źródeł reprodukowanych ilustracji. Prace pisemne – zalecany format rocznika IA UW „Światowit” (wskazówki dla autorów dostępne na stronie IA); dla prac licencjackich – por. zalecenia Komisji Dydaktycznej IA, dostępne tamże. Uwaga: ocena licencjatu, wraz z egzaminem licencjackim, to odrębne przedsięwzięcie, post-proseminaryjne; jednak – zaliczenie i ocena proseminarium dla osób realizujących na nim licencjat możliwe tylko po złożeniu pracy licencjackiej (z jej archiwizacją). O kryteriach oceny prac (strona merytoryczna i formalna) uczestnicy zostaną zapoznani w pierwszym etapie zajęć – w oparciu o formularz recenzyjny prac dyplomowych. Na pewno przy ocenie merytorycznej szczególnie cenione będą oryginalne, twórcze ujęcia (nawet ryzykowne…); 2. Wystąpienia na zajęciach – od omówienia archiwalnych prac z poprzednich lat, przez „etapowe” prezentacje postępów swoich przedsięwzięć, po udział w dyskusji po tych prezentacjach (pytania, uzupełnienia, krytyka). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.