Archeologia neolitu i wczesnej epoki brązu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DS014 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia neolitu i wczesnej epoki brązu |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Seminaria magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium oferuje uczestnikom możliwość specjalizacji w problematyce neolitu i wczesnej epoki brązu w Europie. Oferta obejmuje pełen kompleks zagadnień związanych z osadnictwem, gospodarką, w tym również eksploatacją surowców naturalnych i ich obróbką oraz wykorzystaniem, kontaktami międzygrupowymi; rozwojem kultury społecznej i duchowej społeczności neolitycznych i wczesnej epoki brązu w Europie. Każdy z uczestników pozna teoretyczne zasady różnych form piśmiennictwa naukowego i będzie je stosował je w praktyce. Pozna także zasady prezentacji własnych opracowań na forum publicznym. |
Pełny opis: |
W ciągu pierwszego roku uczestnik zajęć jest zobligowany do przygotowania referatów obejmujących interesujące go zagadnienia, w tym kwestie źródłowe i metodologiczne, które w perspektywie mogą być istotne przy pisaniu pracy magisterskiej. Uwieńczeniem pierwszego roku seminarium będzie ustalenie tematu i konspektu pracy magisterskiej, a także napisanie pracy rocznej. W drugim roku seminarium wszyscy uczestnicy mają za zadanie prezentację rozdziałów prac magisterskich. W trakcie zajęć prezentowane będą w sposób krytyczny najnowsze opracowania monograficzne i specjalistyczne z zakresu neolitu i wczesnej epoki brązu w Polsce i w Europie. Wybierający te zajęcia jako seminarium poboczne uczestnicy będą musieli przygotować referaty i pracę roczną na wytypowany temat. W toku zajęć oraz w realizowanych tematach prac rocznych i magisterskich szczególne miejsce zajmie problematyka poznania ewolucji kultury człowieka neolitu i wczesnej epoki brązu w kontekście uwarunkowań środowiskowych i międzykulturowych, do czego niezbędnym będzie poznanie możliwości współpracy interdyscyplinarnej. Uczestnicy poznają i zastosują w praktyce podstawowe zasady pisania pracy naukowej, w tym również recenzji, polemiki, omówienia, a także udziału w dyskursie naukowym. Na podstawie obserwacji, doświadczeń uczestników oraz danych prowadzącego, przedyskutowane zostaną podstawowe zasady prezentacji referatów i komunikatów naukowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa zostanie podana na pierwszych zajęciach i będzie systematycznie uzupełniana w toku zajęć, w zależności od zainteresowań poszczególnych seminarzystów, problematyki prezentowanych referatów, a także przygotowywanych prac rocznych i magisterskich |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii KW02; 2. ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych KW03; 3. ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii KW06; 4. ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych KW08; 5. rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii KW10; 6. ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii KW11; 7. zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczychKW12; 8. zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych KW13; 9. zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa KW15; 10. zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i badań archeologicznych KW16; 11. zna zasady etyki zawodu archeologa KW17; 12. zna zasady funkcjonowania prywatnych firm archeologicznych, muzeów oraz struktur konserwatorskich i instytucji ochrony dziedzictwa archeologicznego KW18; 13. ma wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania naukowe i prace archeologiczne KW19; 14. ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy archeologa KW20; Umiejętności: 1. potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji KU01; 2. potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji KU02; 3. potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień KU03; 4. potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii KU04; 5. potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów KU05; 6. potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym KU06; 7. potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi KU07; 8. posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej KU08; 9. potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne KU09; 10. potrafi prezentować wyniki swoich badań zróżnicowanym kręgom odbiorców KU10; 11. potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią KU11; 12. potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią KU12; 13. potrafi kierować pracami zespołu, samodzielnie podejmując i inicjując zadania badawcze KU14; 14. potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych KU15; 15. potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie badań naukowych KU18; 16. potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego KU19; 17. potrafi samodzielnie planować i realizować działania zmierzające do rozwoju własnej kariery naukowej KU20; 18. potrafi wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych w ramach uczelni i poza nią i doradzać innym w tym zakresie KU21. Kompetencje: 1. jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów KK01; 2. jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości KK02; 3. jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka KK03; 4. jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji KK04; 5. jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka KK05; 6. jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności KK06; 7. jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego KK07; 8. jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych KK08; 9. jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych KK11; 10. jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym KK12; 11. jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii KK13; 12. jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad KK14; 13. jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy KK15; 14. jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa KK16. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe, po uwzględnieniu ocen z prezentowanych na zajęciach referatów, pracy rocznej, rozdziałów pracy magisterskiej oraz aktywności w trakcie dyskusji. W przypadku studentów uczęszczających na to seminarium jako główne zaliczenie semestru czwartego będzie warunkowane oddaniem przynajmniej wstępnej wersji pracy magisterskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.