Kilka słów o architekturze rzymskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-ZMARCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Kilka słów o architekturze rzymskiej |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne, ogólnoinstytutowe, specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ponad 2000 lat temu Witruwiusz, wybitny rzymski architekt, napisał dzieło „O architekturze ksiąg dziesięć”. Na kolejnych spotkaniach podążymy śladem starożytnego mistrza zadając sobie m.in. pytanie: czy idee opisane na kartach dziesięciu ksiąg znajduje odbicie w odkryciach archeologów? Czy teoria, stanowiąca sumę wiedzy gromadzonej przez pokolenia starożytnych, była stosowana w praktyce? A może wykopaliska odsłaniają rzeczywistość dużo ciekawszą i bogatszą niż starożytna księga? |
Pełny opis: |
Ponad 2000 lat temu Witruwiusz, wybitny rzymski architekt, napisał dzieło „O architekturze ksiąg dziesięć”. Na kolejnych spotkaniach podążymy śladem starożytnego mistrza zadając sobie m.in. pytanie: czy idee opisane na kartach dziesięciu ksiąg znajduje odbicie w odkryciach archeologów? Czy teoria, stanowiąca sumę wiedzy gromadzonej przez pokolenia starożytnych, była stosowana w praktyce? A może wykopaliska odsłaniają rzeczywistość dużo ciekawszą i bogatszą niż starożytna księga? |
Literatura: |
Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć (różne wydawnictwa i lata wydania) Literatura uzupełniająca będzie podawana sukcesywnie podczas kolejnych zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia Wiedza (student zna i rozumie): zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii i badaniach nad architektórą; Umiejętności (student potrafi): samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji; kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień; Kompetencje społeczne (student jest gotów do): wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów; uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości; oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka; krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych z wykorzystaniem wieloaspektowej interpretacji; wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i potrafi analizować rozmaite kategorie źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka; krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego; uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii; stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad; rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa; |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Ocena zależy od udzielenia prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Do 40% prawidłowych odpowiedzi (punktów) – ocena niedostateczna; do 60% prawidłowych odpowiedzi (punktów) – ocena dostateczna; do 80% prawidłowych odpowiedzi (punktów) – ocena dobra; powyżej 80% prawidłowych odpowiedzi (punktów) – ocena bardzo dobra. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.