Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kilka słów o architekturze rzymskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3101-ZMARCH
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kilka słów o architekturze rzymskiej
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy: Wykłady monograficzne, ogólnoinstytutowe, specjalizacyjne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Ponad 2000 lat temu Witruwiusz, wybitny rzymski architekt, napisał dzieło „O architekturze ksiąg

dziesięć”. Na kolejnych spotkaniach podążymy śladem starożytnego mistrza zadając sobie m.in.

pytanie: czy idee opisane na kartach dziesięciu ksiąg znajduje odbicie w odkryciach archeologów? Czy

teoria, stanowiąca sumę wiedzy gromadzonej przez pokolenia starożytnych, była stosowana w

praktyce? A może wykopaliska odsłaniają rzeczywistość dużo ciekawszą i bogatszą niż starożytna

księga?

Pełny opis:

Ponad 2000 lat temu Witruwiusz, wybitny rzymski architekt, napisał dzieło „O architekturze ksiąg

dziesięć”. Na kolejnych spotkaniach podążymy śladem starożytnego mistrza zadając sobie m.in.

pytanie: czy idee opisane na kartach dziesięciu ksiąg znajduje odbicie w odkryciach archeologów? Czy

teoria, stanowiąca sumę wiedzy gromadzonej przez pokolenia starożytnych, była stosowana w

praktyce? A może wykopaliska odsłaniają rzeczywistość dużo ciekawszą i bogatszą niż starożytna

księga?

Literatura:

Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć (różne wydawnictwa i lata wydania)

Literatura uzupełniająca będzie podawana sukcesywnie podczas kolejnych zajęć.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia

Wiedza (student zna i rozumie):

zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii i badaniach nad

architektórą;

Umiejętności (student potrafi):

samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła

archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i

twórczej interpretacji;

kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb

wynikających ze specyfiki badanych zagadnień;

Kompetencje społeczne (student jest gotów do):

wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy

konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów;

uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów

dziedzictwa kulturowego ludzkości;

oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości

człowieka;

krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych z wykorzystaniem

wieloaspektowej interpretacji;

wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i potrafi

analizować rozmaite kategorie źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka;

krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego;

uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności

merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii;

stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami

archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad;

rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa;

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Ocena zależy od udzielenia prawidłowych

odpowiedzi na zadane pytania. Do 40% prawidłowych odpowiedzi (punktów) – ocena

niedostateczna; do 60% prawidłowych odpowiedzi (punktów) – ocena dostateczna; do 80%

prawidłowych odpowiedzi (punktów) – ocena dobra; powyżej 80% prawidłowych odpowiedzi

(punktów) – ocena bardzo dobra.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)