Archeologia protohistoryczna i wczesnośredniowieczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-ZSPRO |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia protohistoryczna i wczesnośredniowieczna |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Seminaria dla studiów zaocznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Tematem seminarium jest archeologia Europy Środkowej w okresie protohistorycznym i średniowiecznym. Uczestnicy seminarium przygotowują i przedstawiają tezy swoich prac magisterskich lub rocznych. Zagadnienia są referowane na zajęciach i szczegółowo dyskutowane (założeniem jest aktywny udział studentów w dyskusji). Powstające na seminarium prace pisemne są szczegółowo konsultowane, prowadzący (promotor) monitoruje postępy w ich przygotowywaniu. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematem seminarium jest archeologia Europy Środkowej w okresie protohistorycznym i średniowiecznym. Uczestnicy seminarium przygotowują i przedstawiają tezy swoich prac magisterskich lub rocznych. Podejmowane są różnorodne zagadnienia dotyczące między innymi: historii archeologii, w tym archeologii archiwalnej, podziałów kulturowych, obrzędowości pogrzebowej i kultu, struktur i form osadnictwa, podstaw gospodarczych i technologii, relacji międzykulturowych i handlu, wykorzystania źródeł pisanych w interpretacjach historycznych, zastosowania metod przyrodniczych i geoprzestrzennych. |
Pełny opis: |
Tematem seminarium jest archeologia Europy Środkowej w okresie protohistorycznym i średniowiecznym. Uczestnicy seminarium przygotowują i przedstawiają tezy swoich prac magisterskich lub rocznych. Podejmowane są różnorodne zagadnienia dotyczące między innymi: historii archeologii, w tym archeologii archiwalnej, podziałów kulturowych, obrzędowości pogrzebowej i kultu, struktur i form osadnictwa, podstaw gospodarczych i technologii, relacji międzykulturowych i handlu, wykorzystania źródeł pisanych w interpretacjach historycznych, zastosowania metod przyrodniczych i geoprzestrzennych. Studenci przygotowują prace bazujące na analizie źródeł publikowanych lub niepublikowanych zespołów źródeł archeologicznych ze zbiorów placówek uniwersyteckich lub muzealnych. Prace materiałowe mogą opierać się na źródłach wiązanych z następującymi jednostkami archeologicznymi: między innymi kultura przeworska, kultura wielbarska, grupa dębczyńska, kultura kurhanów zachodniobałtyjskich, kultura bogaczewska, kultura Dollkeim/Kovrovo, grupa olsztyńska, kultury wczesnośredniowiecznych Słowian i Bałtów. |
Literatura: |
Literatura będzie każdorazowo dobierana w zależności od tematów opracowywanych przez studentów. Poniżej znajduje się lista prac o charakterze encyklopedycznym lub wprowadzającym do epoki. Okres protohistoryczny Kaczanowski, P. & Kozłowski, J. K., Najdawniejsze dzieje ziem polskich, Wielka historia Polski, t. 1, Kraków 1998, s. 189–352. A. Krawczuk (red.), Wielka historia świata, tom 3: Świat okresu cywilizacji klasycznych, Kraków 2005, s. 447–561. Andrzejowski, J., Kokowski, A., Leiber, Ch. (red.), Wandalowie. Strażnicy bursztynowego szlaku, Lublin-Warszawa 2004. Przede wszystkim rozdziały następujących autorów: Katarzyna Czarnecka, Piotr Łuczkiewicz, Bartosz Kontny, Marta Stasiak-Cyran, Magdalena Mączyńska, Wojciech Nowakowski. Lund Hansen, U., Bitner-Wróblewska, A. (red.), Worlds Apart? Contacts across the Baltic Sea in the Iron Age. Network Denmark-Poland, 2005–2008, Nordiske Fortidsminder, Serie C, vol. 7, København-Warszawa 2010. Przede wszystkim rozdziały J. Andrzejowskiego, A. Kokowskiego, A. Bitner-Wróblewskiej i W. Wróblewskiego na stronach 59–210. Rzeszotarska-Nowakiewicz, A. (red.), The Past Societies, tom IV, Warszawa 2016. Okres średniowieczny Buko, A., Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej. Odkrycia – Hipotezy – Interpretacje, Warszawa 2005. Miśkiewicz, M., Europa wczesnego średniowiecza, Warszawa 2008. Duczko, W., Ruś wikingów. Historia obecności Skandynawów we wczesnośredniowiecznej Europie Wschodniej, Warszawa. Trzeciecki, M. (red.), The Past Societies, tom V, Warszawa 2016. |
Efekty uczenia się: |
Student powinien opanować podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej, znać podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii, mieć podstawową wiedzę w zakresie analizy, opisu i interpretacji źródeł archeologicznych, posiadać szczegółową wiedzę o społecznościach starożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii, mieć podstawową wiedzę i orientację we współczesnym muzealnictwie oraz propagowaniu dziedzictwa kulturowego, posiadać uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu metod oraz technik dokumentacji źródeł archeologicznych, znać i rozumieć podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych, znać i rozumieć podstawowe metody analizy tekstów starożytnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
O ocenie decyduje uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są maksymalnie 2 nieobecności w semestrze) oraz ocena pracy pisemnej (dotyczy studentów 2. roku przygotowujących pracę magisterską na tym seminarium) lub przedstawionego referatu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.