Antropologia i literatura. Cz. 1 - Powroty do przeszłości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LAL1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia i literatura. Cz. 1 - Powroty do przeszłości |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L4: Antropologia słowa i literatury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Na seminarium będziemy intepretować z perspektywy antropologicznej różne dzieła literackie dla dzieci i młodzieży. |
Pełny opis: |
Antropologia literatury to dziedzina, która najczęściej traktowana jest jako poddyscyplina literaturoznawstwa; zajmują się nią w Polsce głównie teoretycy literatury. Wydaje się, że w równym stopniu powinna być obecna na studiach etnologicznych, zwłaszcza od czasu „odkrycia” literackości dzieł antropologicznych i słynnej konstatacji Clifforda Geertza, że „antropolog pisze”. Antropolog także czyta, również literaturę piękną i w swoich pracach nieraz się do niej odwołuje, a często czyni ją punktem wyjścia, kiedy mówi o kulturze i człowieku. Antropologicznych sposobów wykorzystania literatury pięknej może być wiele. Na zajęciach potraktujemy ją przede wszystkim jako źródło poznania człowieka. Dzieło literackie staje się – jak pisze Grzegorz Godlewski – obszarem „możliwej epifanii antropologicznej, objawieniem istotnych wymiarów kulturowego bytu człowieka”. Za Ryszardem Nyczem przyjmuję także, że literatura to „zinstytucjonalizowana sztuka wypowiadania ludzkiego doświadczenia rzeczywistości – w całym jego zróżnicowaniu i specyfice” (Nycz 2006, s. 32). Na pierwszej części seminarium „Powroty do przeszłości” będziemy intepretować z perspektywy antropologicznej dzieła literackie dla dzieci i młodzieży. Przyjrzymy się różnym figurom dziecka, by zobaczyć, jaki obraz dziecka i dzieciństwa stwarzany jest w literaturze i za jej pośrednictwem. Zastanowimy się również nad tym, jak konstruowany jest czytelnik, i nad tym, jak sami zostaliśmy ukształtowani przez lektury z dzieciństwa. Będziemy czytać książki formacyjne dla kilku pokoleń czytelników, lektury szkolne i najnowsze książki wskazujące nowe kierunki w myśleniu o dziecku, jego wychowaniu i jego miejscu w świecie. Zidentyfikujemy zarówno dydaktyczne wymiary poszczególnych lektur, jak i antypedagogiczne wyzwania dla tradycyjnych form myslenia o dziecku. Podejmiemy takie tematy jak dojrzewanie, obcość, płeć, wojna. |
Literatura: |
Opracowania: Z. Adamczykowa, Literatura dla dzieci: funkcje, kategorie, gatunki, Warszawa 2001. A. Baluch, Książka jest światem, o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków 2005. J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985. J. Dunin, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci: z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991. Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, t. 1 Warszawa 1998, t. 2 Warszawa 2000. M. J. Kehily, Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Kraków 2008. G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo - obiegi - konteksty, Warszawa 2003. G. Leszczyński, Magiczna biblioteka: zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007. J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989. M. Rakoczy, Polityki pisma. Szkice plenerowe z pajdocentrycznje nowoczesności, Warszawa 2019. K. Slany, Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana, Kraków 2016. R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław 2000. Wstępna propozycja książek do omówienia: A. Lindgren, Pippi Pończoszanka I. Chmielewska, Królestwo dziewczynki T. Tryzna, Panna Nikt M. Parr, Gofrowe serce; Bramkarka i morze J. Barrie, Piotruś Pan A. Lindgren, Karlsson z dachu J. Boyne, Lekkie życie Barnaby’ego Brocketa; Chłopiec w pasiastej piżamie R. Goscinny, J.J. Sempe, Mikołajek R. Dahl, Matylda J. Brzechwa, Akademia Pana Kleksa F. Molnar, Chłopcy z Placu Broni M. Musierowicz, Jeżycjada H. Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy J. Rudniańska, XY I. Chmielewska, Pamiętnik Blumki K. Smith, Zniszcz ten dziennik |
Metody i kryteria oceniania: |
‒ aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności) – zaliczenie wejściówek ze znajomości lektur |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.