Antropologia zaangażowana i aktywistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LAZA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia zaangażowana i aktywistyczna |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L5: Antropologia polityczna i ekonomiczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poruszają problem zaangażowanych metod badawczych w antropologii. W szczególności mowa będzie o zaangażowaniu politycznym dyscypliny. Celem zajęć jest konceptualizacja metody zwanej antropologią aktywistyczną. |
Literatura: |
Casas-Cortes, Isabel, Michal Osterweil and Dana Powell. 2013. Transformations in Engaged Ethnography: Knowledge, Networks and Social movements. In Jeffrey Juris and Alex Khasnabish (eds.), Insurgent Encounters: Transnational Activism, Ethnography, and the Political. Duke University Press. Cattaneo, C. 2006. Investigating neorurals and squatters' lifestyles: personal and epistemological insights on participant observation and on the logic of ethnographic investigation, Athenea Digital, 10, 16-40. Cattaneo, Claudio and Salvatore Engel-Di Mauro. 2015. Urban Squats as Eco-Social Resistance and Resilience in the Face of Capitalist Relations. Case Studies from Barcelona and Rome. Open Journal of Socio-Political Studies. Partecipazione e conflitto, 8(2) 2015: 343-366. Conde, Marta 2014 Activism mobilising science, Ecological Economics 105: 67–77. Hummel, Agata2017 Szkic o antropologii aktywistycznej. Badanie nowowiejskich inicjatyw w Katalonii, ‘Lud’, 101. 305-332 Law, J. and Urry, J 2004 Enacting the Social. Economy and Society 33 (3) August: 390–410 Low, Setha M. and Sally Engle Merry 2010 Engaged Anthropology: Diversity and Dilemmas. Current Anthropology Volume 51, Supplement 2. Martinez-Alier, Joan et al. 2014 Between activism and science: grassroots concepts for sustainability coined by Environmental Justice Organizations, Journal of Political Ecology 21: 19-60. Scheper-Hughes, Nancy 1995 The Primacy of the Ethical: Propositions for a Militant Anthropology, Current Anthropology, Vol. 36, No. 3, 409-440. Speed, Shannon At the Crossroads of Human Rights and Anthropology: Toward a Critically Engaged Activist Research |
Metody i kryteria oceniania: |
− Przeczytanie głównego tekstu na dane zajęcia i wykazanie jego zrozumienia w trakcie zajęć o Zawsze przynoś tekst na zajęcia!!! − Przygotowanie co najmniej dwóch pytań do tekstu − Udział w dyskusji − Zaliczenie końcowe: dyskusja za i przeciw antropologii zaangażowanej lub esej (do wyboru przez grupę) Nieobecności na zajęciach - zasady: o Obowiązuje regularne uczestnictwo w zajęciach. o Wyjątek stanowią osoby, które uzyskały prawo do indywidualnej organizacji studiów; powinny one wynegocjować z prowadzącymi tryb uczestnictwa w zajęciach i warunki zaliczenia. o Maksymalna liczba nieobecności nie może przekraczać 1/4 czasu zajęć (właściwie 3, w wyjątkowych przypadkach 4 spotkania). o Każde opuszczone zajęcia, usprawiedliwione bądź nie, muszą zostać 'odrobione', co oznacza, iż student/ka musi opanować wiedzę, która przekazywana była na zajęciach. o Forma odrabiania: krótki esej na temat tekstu obowiązującego na zajęciach o Osoby, które opuściły zajęcia z powodów zdrowotnych, tzn. na podstawie zwolnienia lekarskiego przedstawionego na następnych zajęciach, wypadków losowych, biorące udział w fakultetach wyjazdowych w ramach projektów oraz w laboratorium metodycznym nie są zwolnione z obowiązku opanowania wiedzy na dany temat. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.